Toimintamatka

Toimintamatka sähköllä

Miten sähköinen toimintamatka muodostuu?

Ajattelitko, että sähköllä voi ajaa vain lyhyitä matkoja ja ettei se sovellu päivittäiseen ajoon? Sähköauton toimintamatka on sähköautoilun suosion kannalta merkittävä tekijä. Jatkuvan kehitystyön ansiosta vaihtoehtoinen käyttövoima soveltuu jo pitkille matkoille.

Sähköauton toimintamatkan pituus riippuu automallista, akun koosta, ajotavasta ja olosuhteista. Keskimääräiset toimintamatkat vaihtelevat kuitenkin noin 200 km:n ja 600 km:n välillä. Lataushybridien keskimääräinen toimintamatka pelkällä sähköllä on noin 50 km.

Tutustu toimintamatkojen eri pituuksiin alapuolella ja arvio toimintamatkaa myös toimintamatkalaskurin avulla.

Vertaa eri toimintamatkoja

Toimintamatka noin 230-330 km

- Akun koko: alle 55 kWh - Soveltuu parhaiten: Lyhyet matkat, keskimäärin noin 50-100 km päivässä. - Lataustarve: 1-2 kertaa viikossa* Arjen esimerkki: Ajat tyypillisen työmatka-autoilijan tapaan päivittäin noin 50 km tai viet aamuisin lapset kouluun, ajat sitten toimistolle ja iltapäivällä palaat kaupan kautta kotiin.

Toimintamatka noin300-420 km

- Akun koko: 55-65 kWh - Soveltuu parhaiten: Keskipitkät matkat, keskimäärin noin 150-200 km päivässä. - Lataustarve: 2-3 päivän välein* Arjen esimerkki: Ajat työpäivän aikana noin 200 km tai tiedossa on pidempiä matkoja vapaa-aikana – esimerkiksi kyläreissuja, kaupunkiviikonloppuja tai mökkilomia.

Toimintamatka yli 500 km

- Akun koko: yli 65 kWh - Soveltuu parhaiten: Pitkät matkat, keskimäärin noin 200-250 km päivässä. - Lataustarve: 2-3 päivän välein* Arjen esimerkki: Ajat työpäivän aikana jopa yli 300 km tai vapaa-ajan matkailu sisältää pitkiä ajomatkoja – esimerkiksi kyläreissuja, kaupunkiviikonloppuja tai mökkilomia.

Toimintamatkaan voi vaikuttaa

Merkittävimmin toimintamatkaan voi vaikuttaa suunnittelemalla ja ajamalla taloudellisesti. Sähköauton toimintamatkaan vaikuttavat useat eri tekijät.

Näitä ovat esimerkiksi:

  • henkilökohtainen ajotapa
  • ajoprofiili
  • liikenneolosuhteet
  • lämpötila ja sää
  • ajoneuvon kunto
  • asennetut varusteet
  • kuorman paino
  • lisäjärjestelmät, kuten ilmastointi ja lämmitys.
Vaikuta toimintamatkaan

Toimintamatkaan vaikuttavat useat eri tekijät

Sähköauton enimmäistoimintamatka pitkän matkan ajossa riippuu monista eri tekijöistä. Yksi ratkaisevista tekijöistä on yksilöllinen ajotapa. Kuljettaja voi valita ajonsa tueksi jonkin useista esimääritetyistä ajotiloista Audin dynaamisen drive select -järjestelmän avulla. Täyssähköautoissa on omat vastaavat ajotilat, joiden avulla kuljettaja voi halutessaan maksimoida toimintamatkan.

Edellä mainittujen lisäominaisuuksien tarkoituksena on lisätä ajomukavuutta. Ne liittyvät paitsi näyttöjärjestelmään, jotta kuljettaja saa tarvittavat tiedot akun alhaisesta varaustasosta, myös muun muassa navigointijärjestelmään, joka huomioi reitin suunnittelussa, milloin seuraavaan latauspisteeseen on saavuttava ja missä se sijaitsee.

Toimintamatkaan vaikuttavat useat eri tekijät

Optimoi autosi toimintamatka

Olosuhteista riippuen Audi-sähköauton toimintamatkaa voi pidentää eri tavoin. Hyödyllisten vinkkiemme avulla maksimoit toimintamatkan.

”Efficiency”- tai ”Range”-tila

Audi e-tronissa on taloudellinen ajotila, joka auttaa maksimoimaan toimintamatkan. ”Efficiency”-tila muuttaa voimansiirron, tiedonsiirron, ilmastoinnin, vakionopeudensäätimen (tai mukautuvan vakionopeussäätimen) asetuksia, mikä pidentää osaltaan toimintamatkaa. Tietyissä olosuhteissa, kuten varaustason ollessa alhainen, kuljettaja voi haluta ottaa käyttöön ”range”-tilan. Tässä tilassa auton mukavuustoiminnot (kuten lämmitys, ilmastointi ja lämmitetyt istuimet) kytketään pois käytöstä, voimansyöttöä vähennetään ja enimmäisnopeutta rajoitetaan (90 km/t Audi e-tronissa) toimintamatkan maksimoimiseksi.

Lämmityksen ja ilmastoinnin rajoittaminen

Lämmitys ja ilmastointi kuluttavat erityisen paljon virtaa ja voivat lyhentää toimintamatkaa jopa 30 prosenttia. Rajoittamalla niitä tai kytkemällä ne pois käytöstä voidaan pidentää toimintamatkaa merkittävästi. Vinkki: lämmitetyt istuimet ja lämmitetty ohjauspyörä käyttävät vähemmän energiaa kuin matkustamon lämmitysjärjestelmä, joten kylminä päivinä voi olla hyvä ajatus käyttää vain näitä mukavuuden lisäämiseksi.

Esitoiminnot latauksen aikana

Auton jäähdytys tai lämmitys sen ollessa latauksessa voi pidentää toimintamatkaa merkittävästi. Kun toimit näin ennen matkalle lähtöä, minimoit akkuvirran kulutuksen. MyAudi-sovelluksen avulla voit käynnistää esitoiminnot puhelimellasi.

Säädä jarrutusenergian talteenotto tehokkaammaksi

Sähkökäyttöinen Audi pystyy ottamaan talteen jarrutuksessa ja moottorijarrutuksessa syntyvän kineettisen energian ja muuntamaan sen sähköenergiaksi, joka johdetaan takaisin akkuun. Kyse on rekuperaatiosta eli jarrutusenergian talteenotosta. Jarrutusenergian talteenoton voimakkuutta voi säätää automaattisesti tai manuaalisesti. Automaattitilassa auto päättää ajotilannetta analysoimalla, milloin ja miten se ottaa jarrutusenergiaa talteen. Manuaalitilassa kuljettaja voi valita jonkin kolmesta tasosta ohjauspyörän vaihteenvalitsimilla¹. Talteenoton voi säätää tehokkaammaksi, jolloin energiaa otetaan talteen enemmän ja toimintamatka maksimoidaan.

Tasainen ja ennakoiva ajaminen

Ennakoiva ja tasoinen ajotapa optimoi auton sähkökulutuksen. Täten myös toimintamatka voidaan maksimoida ennakoivan ajotyylin avulla. Samalla edistät liikenneturvallisuutta.

Huomioi akun varaustila

Pyri suunnittelemaan matkasi siten, että saavut suurteholataus-pikalatausasemalle alle 30 % akun varaustasolla, HPC-suurteholatauspisteelle mieluummin alle 20 % varaustasolla. Lataa lyhyitä latauksia noin 50 %:iin tai enintään 80 %:iin. Se nopeuttaa latausta, pienentää latauskustannuksia ja säästää akkua.

Sähkökäyttöiset Audit oppivat määrittämään toimintamatkasi

Kun haet uuden sähkökäyttöisen Audisi, on normaalia, että toimintamatka ei välttämättä vastaa oletustasi, vaikka akku olisi ladattu täyteen.

Syynä on se että auton on ”opittava” ajotapasi, jotta se pystyy laskemaan toimintamatkan tarkemmin.

Audi e-tron oppii toimintamatkasi

Anna e-tronin oppia toimintamatka

<p>Audi e-tron hyödyntää toimintamatkan laskemisessa intuitiivista järjestelmää. Se ottaa huomioon aiempien matkojen energiankulutuksen ja sen, onko auto ollut pitkään pysähtyneenä, sekä muut edellä mainitut tekijät, jotka vaikuttavat toimintamatkaan.<br><br>Uudella autolla ei ole paljonkaan ajokilometrejä takanaan eikä myöskään juurikaan tietoa uuden omistajansa ajotavasta. Siksi suosittelemme ajamaan autolla ainakin 482 km tavanomaisilla reiteilläsi, jotta auto pystyy antamaan realistisemman arvion ajoprofiilisi perusteella.<br></p>

<p>Auto laskee aina toimintamatkan uudelleen aiemman ajotiedon pohjalta.<br><br>Suosittelemme, että ajat vähintään 482 km säännöllisesti käyttämiäsi reittejä, jotta auton järjestelmä saa kerättyä riittävästi tietoa ja antamaan sen pohjalta tarkemmin arvion.</p>

Toimintamatkalaskuri

Kuinka kauas pääsen kaupunkiruuhkassa, maanteillä ja moottoritiellä? Miten ulkoölämpötila vaikuttaa toimintamatkaan? Millä keinoilla voin itse vaikuttaa toimintamatkan pituuteen? Toimintamatkalaskurimme vastaa kaikkiin näihin kysymyksiin.

*Ajoneuvon kulutus ja toimintamatka on määritelty maailmanlaajuisesti yhtenäistetyn testimenetelmän (WLTP) mukaisesti. Ilmoitettu WLTP-kulutus ja -toimintamatka saattavat vaihdella olennaisestikin riippuen mm. kuljettajan ajotavasta, akkukapasiteetista, lataamisen säännöllisyydestä, sähkövarusteiden käytöstä, mahdollisen lisälämmittimen käytöstä, ulkolämpötilasta, sääolosuhteista, matkustajien ja kuorman määrästä, valitusta ajoprofiilista tai tieprofiilista. Ajoneuvon latausteho ja -aika voivat vaihdella olennaisestikin ilmoitetusta ohjearvosta. Latausteho ja -aika riippuvat esimerkiksi käytetystä latauspisteestä, ulkolämpötilasta, auton käytöstä, auton akun varasutilasta, akuston lämpötilasta ja peräkkäisten latausten tiheydestä.