• SQ2
    SQ2
    Hinta: alkaen 58 902,51 EUR

    Polttoaineen kulutus, yhdistetty: 8,6–8,5 l/100km

    CO2-päästöt, yhdistetty: 196–192 g/km

Audi e-tron GT > Audi Finland

Audi Magazine 01-19

  • audiMagazineHero_desktop_etrongt.jpg
audiMagazineHero_desktop_etrongt.jpg

Audi e-tron GT

Uusi täyssähköinen GT-malli seuraa e-tronin ja e-tron Sportbackin jalanjäljissä. Autossa on tasainen lattia, minkä ansiosta painopiste on matalalla. Urheiluauton suorituskyvyn takaa 590 hv:n teho. Energia siirretään quattro-nelivedolle voimanjakoa jatkuvasti säätävän järjestelmän välityksellä.

Inspiraatiota tuulitunnelista

Klassisen Gran Turismon mittasuhteet tarkoittavat Audi e-tron GT -konseptiautossa 4,96 metrin pituutta, 1,96 metrin leveyttä ja 1,38 metrin korkeutta. Neliovisessa coupé-mallissa on yhdistetty useita materiaaleja. Katto on valmistettu hiilikuidusta sekä alumiinista, ja sen tukielementit ovat erikoislujaa terästä.

Loivasti kaartuva kattolinja on tuttu Sportback-malleista. Pyöränkaaret ja olkalinja korostavat visuaalisesti matalaa painopistettä. Korin leveät linjat, pyöränkaarien tuuletusaukot sekä kiinteä takadiffuusori kertovat ulkoasun saaneen inspiraatiota tuulitunnelista.

Vanteiden muotoilulla on myös toiminnallinen tarkoitus: jarrulevyjen optimaalinen jäähdytys ja ilmanvastuksen vähentäminen. 285/30-koon renkaat 22-tuumaisissa alumiinivanteissa ovat vaikuttavan näköiset.

  • CMS-image_734x412_etrongt-1.jpg

    Nuolen muotoinen etuosa korostaa Matrix led -laservaloja alleviivaten auton dynaamista olemusta myös sen ollessa paikoillaan. Takana valonauha on koko auton takaosan levyinen. Ulkoreunoissa se muuttuu varsinaisiksi valoyksiköiksi ja jakautuu kiilamaisiksi led-segmenteiksi.

Ympäristöä säästävä ja nykyaikainen

Neljä ovea, neljä istuinta ja 2,9 metrin akseliväli – Audi e-tron GT -konseptin sisätilat tarjoavat jokapäiväistä käytettävyyttä. Urheilulliset istuimet sekä edessä että takana tarjoavat optimaalisen sivuttaistuen vauhdikkaissakin mutkissa.

Kuljettaja voi valita mittariston ja keskikonsolin näyttöihin useita näkymiä, kuten virtuaaliset mittarinäytöt sekä infotainment-järjestelmän valikot. Toimintoja ohjataan kosketuspalautteella varustetulla näytöllä.

  • CMS-image_734x412_etrongt-2.jpg

    Suunnittelijat ovat panostaneet kestäviin materiaaleihin. Autossa on täysin vegaaninen sisustus, jossa on käytetty hienostunutta synteettistä nahkaa ja kierrätyskuiduista valmistettuja materiaaleja. Jopa matot on valmistettu kierrätetyistä kalaverkoista valmistetusta Econyl-langasta.

    Suuri takatavaratila tarjoaa jopa 450 litraa tilaa, ja konepellin alta löytyy vielä 100 litraa lisää.

Suorituskyky ja toimintamatka

Audi e-tron GT:n kokonaisteho on muhkeat 590 hv. Sähkömoottorit etu- ja taka-akseleilla välittävät voiman maantiehen kaikkien neljän pyörän kautta – e-tron GT on aito quattro. Elektronisen järjestelmän ansiosta pito on optimaalista, ja luistoa on vain juuri haluttu määrä.

Auton sarjatuotantoversio tullee kiihtymään 0–100 km/h noin 3,5 sekunnissa ja 0–200 km/h hieman yli 12 sekunnissa. Huippunopeus on rajoitettu lukemaan 240 km/h maksimaalisen toimintamatkan saavuttamiseksi.

Konseptiauton toimintamatka latauksella on 400 kilometriä (WLTP). Energia saadaan yli 90 kWh:n litiumioniakusta. Rakenteen etu on matala painopiste, josta on ratkaisevaa etua ajodynamiikalle. Nelipyöräohjauksen ansiosta auto on täydellinen yhdistelmä ketteryyttä ja suuntavakautta.

  • CMS-image_734x412_etrongt-3.jpg

    Audi e-tron GT jarruttaa vain sähkömoottoreilla yli 90 prosentissa hidastuksista. Akkua ladataan käytännössä siis kaikissa normaaleissa jarrutustilanteissa. Jarrutusenergian talteenotto lisää toimintamatkaa jopa 30 prosenttia.

Lyhyempi latausaika

Ajoakku voidaan ladata perinteisesti kaapelilla tai langattomalla Audi Wireless Charging -järjestelmällä, jossa on kiinteästi pysäköintipaikan alle asennettu latauslevy. Kaapelilla lataaminen on huomattavasti nopeampaa, sillä coupé on varustettu 800 voltin järjestelmällä, jolla lataus 80 prosenttiin kapasiteetista kestää noin 20 minuuttia.

Vuoteen 2025 mennessä Audi tarjoaa tärkeimmillä markkinoilla 12 täyssähköautomallia. SUV-malleja edustavat e-tron sekä e-tron Sportback, joka esitellään vuoden 2019 aikana. Lisäksi valikoimaan tulee malleja klassisilla korivaihtoehdoilla, kuten Avant ja Sportback.

Audi e-tron GT -konseptiauto kehitetään sarjatuotantoon vuoden 2020 loppuun mennessä.


Siirry lehden edelliseen tai seuraavaan artikkeliin:

  • CMS-image_734x412_A1.jpg
    Atleetin DNA

    Uusi Audi A1 Sportback on tyylikäs kumppani urbaaniin elämäntapaan.

    Lue lisää
  • CMS-image_734x412_pb18.jpg
    Sähköisen ajamisen seuraava taso

    Uusi täyssähköinen Audi PB18 e-tron esittelee radikaalin vision siitä, millainen on huomispäivän urheiluauto.

    Lue lisää