• SQ2
    SQ2
    Hinta: alkaen 58 902,51 EUR

    Polttoaineen kulutus, yhdistetty: 8,6–8,5 l/100km

    CO2-päästöt, yhdistetty: 196–192 g/km

Sähköisen ajamisen seuraava taso > Audi Finland

Audi Magazine 01-19

  • audiMagazineHero_desktop_pb18.jpg
audiMagazineHero_desktop_pb18.jpg

Audi PB18 e-tron

Huippusuorituskykyinen sähköurheiluauto. Kehitetty tuulitunneleissa ja kilparadoilla. Koko auton olemus viestittää, että se on suunniteltu venyttämään autoilun rajoja yhä pidemmälle. Uusi täyssähköinen Audi PB18 e-tron esittelee radikaalin vision siitä, millainen on huomispäivän urheiluauto.

Teksti ja kuvat: Audi

Kilparadalle ja maantielle

Audi PB18 e-tronissa kaasua ja jarrua käyttää kuljettaja, ei automatiikka. Autoon ei ole rakennettu monimutkaisia ajoapujärjestelmiä eikä mukavuusvarusteita painoa lisäämään. Sen sijaan PB18 e-tronissa on ainutlaatuinen järjestelmä, joka yksin ajettaessa siirtää kuljettajan istuimineen sähköisesti auton keskilinjalle ennen ajoon lähtöä. Täydellinen ratkaisu rata-ajoon. Tämä on mahdollista, koska uutuudessa ohjauspyörän ja poljinten yhteys muuhun tekniikkaan on toteutettu täysin sähköisesti.

- Haluamme tarjota kuljettajalle ajokokemuksen, joka on muutoin saatavissa vain Audi R18:n kaltaisessa kilpa-autossa. Sen lisäksi PB18 e-tronissa on iso annos arkipäivän käytettävyyttä sekä kuljettajalle että mahdollisesti mukana olevalle matkustajalle, sanoo Malibussa sijaitsevan Audi Design Loftin johtaja Gael Buzyn.

  • CMS-image_734x412_pb18-1.jpg

  • CMS-image_734x412_pb18-3.jpg

Inspiraatio moottoriurheilusta

Audi PB18 e-tron edustaa keskimoottoriselle urheiluautolle tyypillistä arkkitehtuuria pitkälle eteen sijoitettuine ohjaamoineen. Auton painopiste on istuinten takana taka-akselin etupuolella, mikä auttaa tasapainoisen ajokäytöksen luomisessa.

Alumiinin, hiilikuidun ja useiden komposiittimateriaalien käyttö takaa PB18 e-tronin korirakenteen keveyden. Kun tähän lisätään innovatiivinen ja kevyt akkuratkaisu, auton kokonaismassa on vain noin 1 550 kg.

PB18 e-tron on 4,53 metriä pitkä ja 2,0 metriä leveä. Korkeutta sillä on aitoon urheiluautotyyliin vain 1,15 metriä. Akseliväli on 2,7 metriä, ja ylitykset sekä edessä että takana ovat lyhyet. Sivulta katsottuna huomion kiinnittävät kauniisti kaartuva kattolinja sekä massiiviset C-pilarit.

Shooting Brake -tyyppistä korimuotoilua heijasteleva ratkaisu on paitsi persoonallinen myös käytännöllinen, sillä tavaratilan koko on peräti 470 litraa. Autoon on saatavana juuri sitä varten suunniteltu laukkusarja, jolla tavaratila saadaan hyödynnettyä täydellisesti.

Auton olemus on tietä syleilevän matala ja leveä. Takadiffuusori voidaan laskea mekaanisesti normaaliasentoaan alemmas haluttaessa vieläkin enemmän downforcea. Takaspoileria on mahdollista pidentää, mikä sekin lisää autoa tiehen painavaa voimaa.

PB18 e-tronin ilmeen viimeistelee auton teknisyyttä viestivä keula mataline ja kapeine valoyksiköineen. Kaukovalot on toteutettu laserilla. Eteenpäin hyökkäävän näköinen muotoilu palvelee myös ohjaamalla ilmaa tehokkaasti auton ohi.

Kuljettajalla on istuimeltaan avarat näkymät kookkaan tuulilasin läpi, ja optimaalinen ajolinja seuraavaan mutkaan on helppoa havaita. Ajolinjan sekä esimerkiksi navigaattorin antamaa liikennetietoa saa halutessaan näkyviin kuljettajan näkökenttään heijastettavalle OLED-näytölle. Kojelauta hallintalaitteineen on suunniteltu niin, että sitä voi säätää monipuolisesti käyttötilanteen mukaan ー maantieltä kilparadalle.

  • CMS-image_734x412_pb18-4.jpg

  • CMS-image_734x412_pb18.jpg

Kolme moottoria ja quattro-neliveto

Konseptiautossa on kolme voimakasta sähkömoottoria, yksi edessä ja kaksi takana. Ne kehittävät yhteensä huikeat 500 kW tehoa, jonka kuljettaja voi nostaa hetkellisesti vieläkin suuremmaksi eli 570 kW:iin. Moottorien suurin vääntömomentti on yhteensä 830 Nm. Näiden mahtilukujen myötä PB18 e-tron kiihtyy 0-100 km/h lähes uskomattomasti ー vain hieman yli kahdessa sekunnissa! Tietysti nelivedolla, sillä auto on aito quattro.

Normaalissa käytössä yleisillä teillä kuljettaja voi helposti rajoittaa huippunopeutta lisätäkseen toimintasädettä. Se tosin ei ole todennäköisesti tarpeen, sillä auton ajoakun kapasiteetti on 95 kWh ja toimintasäde yhdellä latauksella yli 500 km (WLTP-mittaustapa).

Riittävän tehokkaalla latauspisteellä PB18 e-tronin akku voidaan ladata täyteen noin 15 minuutissa. Akku voidaan ladata myös langattomasti Audin AWC-induktiolatauksella. Auto yksinkertaisesti pysäköidään parkkiruutuun, joka on varustettu latausalustalla.

Sekä etu- että taka-akselilla on poikittaisilla ylä- ja alatukivarsilla toteutettu erillisjousitus, joka on toteutettu kilpa-autoille tyypillisellä push- ja pull-rod -tyyppisellä rakenteella muun muassa auton painopisteen saamiseksi mahdollisimman alas. Iskunvaimentimet ovat säädettävää mallia.

PB18 e-tron on varustettu näyttävillä 22-tuumaisilla pyörillä, ja myös jarrulevyillä on kokoa riittämiin. 19-tuumaisilla hiilikuitulevyillä yhdessä sähkömoottorien jarrutustoiminnon kanssa hidastuvuus on turvallista ja vakaata jopa vaativissa rataoloissa.


Siirry lehden edelliseen tai seuraavaan artikkeliin:

  • CMS-image_734x412_etrongt.jpg
    Audi e-tron GT

    Uusi täyssähköinen GT-malli seuraa e-tronin ja e-tron Sportbackin jalanjäljissä.

    Lue lisää
  • CMS-image_734x412_A6.jpg
    Moderni kosketus

    Uuden Audi A6:n kosketukseen reagoiva MMI-käyttöjärjestelmä käyttää aistiärsykkeitä innovatiivisesti.

    Lue lisää