• SQ2
    SQ2
    Hinta: alkaen 58 902,51 EUR

    Polttoaineen kulutus, yhdistetty: 8,6–8,5 l/100km

    CO2-päästöt, yhdistetty: 196–192 g/km

Kuningaspursi > Audi Finland

Audi Magazine 01-19

  • audiMagazineHero_desktop_vene.jpg
audiMagazineHero_desktop_vene.jpg

Kuningaspursi

Purjevene Audi e-tron aikoo voittaa kaikki Suomenlahden avomerikisat ja vielä tehdä niille reittiennätyksetkin. Moderni ja edistyksellinen pursi antaa tavoitteelle pohjan, jonka viimeistelyyn vaaditaan miehistön saumatonta yhteistyötä.

Teksti: Pasi Nuutinen, kuvat: Olli Urpela

”Kyllä kisoissa pitäisi aina olla ensimmäisenä maalissa ja suorassa ajassa nopein”, huokaa Audi eTronin kippari Hannu Niemelä.

”Tasoitusajoissa voittaminen on sitten tosi vaikeaa, koska Audilla on niin hurja kerroin.”

Audi e-tronin LYS-luku on 1,66. Kisassa veneen purjehtima aika kerrotaan LYS-luvulla. Jos siis kertoimen 1,0 vene purjehtii reitin vaikkapa tasan kymmenessä tunnissa, Audin pitää suoriutua matkasta alle kuudessa ollakseen voittaja.

Tasoituskertoimia käytetään purjehduksessa, jotta erilaiset veneet voisivat kilpailla mielekkäästi toisiaan vastaan. Muuten Audi e-tronin kaltaiset erikoisuudet joutuisivat purjehtimaan yksin. Sillä kyseessä on todella erityinen pursi.

Hannu Niemelä hankki Audi eTronin yksi johtoajatus mielessään. Siitä pitää tulla voittajavene ja reittiennätysten rikkoja Suomenlahdelle. Kun takana on kaksi täyttä purjehduskautta, tuloslista isoissa avomerikisoissa on jo vaikuttava. Espoo-Suursaari Racen toinen sija molempina vuosina. Helsinki-Tallinna Racessa ensin hopeaa, sitten kultaa kisan parhaalla keskinopeudella. Gotland Runtissa ykkösenä keskeytykseen saakka.

  • CMS-image_734x412_vene-2.jpg

    Ja tämä kaikki siis vasta, kun Niemelä miehistöineen vasta opettelee saamaan raaseristaan täydet tehot irti. Paras on vasta edessä.

    Veneen on suunnitellut yksi maailman tunnetuimmista ja menestyneimmistä kilpapursien suunnittelutoimistoista, yhdysvaltalainen Farr Yacht Designs. USA:ssa se myös valmistettiin vuonna 2002 Transpac 52 -purreksi. Pursi vietiin Englantiin 2003 ja modifioitiin IRC-luokkaan avomerikilpailuja varten. Vastaavia veneitä on kisakäytössä koko maailmassa vain reilut 60 kappaletta.

F1-autojen tekniikoita ja materiaaleja

Veneen rakentamisessa on käytetty samoja tekniikoita ja materiaaleja kuin F1-autoissa. Runko on pre-preg- ja tyhjiölaminoitu lämpöuunissa. Hiili-lasikuitulaminaatin hartsina on epoksi, kerrosrakenteen ydin on Corecell-kennoa.

Runko on erittäin jäykkä mutta kevyt. 52-jalkainen eli lähes 16 metriä pitkä vene painaa 7 500 kiloa. Vertailun vuoksi: tavalliset perhepurret painavat enemmän jo viisi metriä lyhempinä.

Nopeuspotentiaalista kertoo purjealan suhde painoon. Audi e-tronissa on purjeita luovilla yhteensä 180 neliömetrin verran (tenniskenttä noin 195 m2) ja myötäisellä mastoon vedettävä suurin genaakkeri lisää sitä vielä 304 neliöllä. Vastaavan painoisissa perheveneissä purjeita on alle kolmannes noista luvuista.

  • CMS-image_734x412_vene.jpg

    Masto on hiilikuitua sekin ja kohoaa noin 27 metriin merenpinnasta. Sitä tukee kaksi saalinkiparia, joiden kautta kulkevat rod-vantit (jäykkiä teräksisiä vetotankoja). Ne siirtävät valtavat voimat runkoon laminoituun kehikkoon. Se on tavallisissa veneissä lasikuitua, kilpapursissa terästä, mutta Audi e-tronissa keveämpää alumiinia. Kehikko kantaa myös köliä, joka tarjoaa vastavoimaa purjeiden kallistukselle. Sen teräsevä on kapea märkäpinnan minimoimiseksi, syvä vääntövarren maksimoiseksi ja kölin päässä on mahtava lyijybulbi: veneen koko painosta 60 prosenttia on juuri kölissä.

Tehokkaimmin 14-17 hengen miehistöllä

Hannu Niemelä taustajoukkoineen toi veneen Suomeen viime vuoden keväällä. Siitä lähtien jokainen kisa on ollut paitsi tavoite sinänsä, myös harjoitus.

Audo e-tron purjehtii tehokkaimmin 14–17 hengen miehistöllä. Osalle on tarkat tehtävät. Navigaattori seuraa veneen sisällä reittiä ja sääennusteita, taktikko kannella tarkkailee muita kisaajia ja paikallisia tuulenmuutoksia. Ohjaajana on useimmin Hannu Niemelä itse.

Isopurjeella ja keulapurjeilla on erikseen trimmaajat, joita auttaa joukko raavaita ”vinssigorilloja”. Mastolla ja keulassa on tämän kokoisessa veneessä 1–2 henkeä tarkkailemassa purjeiden muotoa ja ohjaamassa säätö- ja nostinköysiä.

Keskeisellä paikalla on ”pianisti”. Lähes kaikki purjeiden säädöt tulevat kajuutan takareunalle lukkopattereihin, joista ne johdetaan vuorotellen vinsseille. Purjeita vaihdettaessa, trimmattaessa ja venettä käännettäessä juuri pianisti vastaa siitä, että köydet ovat järjestyksessä ja oikealla hetkellä lukittuina, vapaina tai vinssillä.

Tällä kaudella paikkaa on Audi e-tronissa hallinnut Katarina Andersson. Hänen tiensä kilpapursissa on ollut tyypillinen: jollista köliveneisiin, niissä yhä suurempiin ja nyt jokseenkin niin huipulla kuin voi Suomessa päästä – Audi e-tron kuuluu myös Suomen avomeripurjehduksen maajoukkueeseen.

”Vaikea sanoa, miksi tekee mieli aina isompiin veneisiin”, Andersson miettii. ”Niin se vain on!”

Mitä suuremmaksi veneet muuttuvat, siitä kiireisemmäksi pianistin paikka tulee. Veneen koko vaikuttaa suoraan siihen, kuinka hyvin on osattava toimia yhdessä, Andersson kertoo.

”Kaiken avain on kommunikointi. Tällaisessa veneessä ei enää huutokaan kuuluisi perästä keulaan saakka.”

Niinpä pianisti keskellä venettä paitsi kuuntele perästä ja keulasta tulevia ohjeita, myös välittää niitä edelleen.

”Yksin tätä ei pysty käsittelemään, niin valtavia voimia noissa purjeissa on”, Andersson sanoo.

Ei edes suurten vinssien avulla, vaan kaikissa manöövereissä ajoitus on tärkeää: oikeat ohjausliikkeet vievät paineen pois purjeista oikealla hetkellä, ja ratkaisevalla hetkellä löysätyt säädöt auttavat ohjaamaan tarkemmin.

Vasta kun koko miehistö toimii kellon tarkkuudella yhdessä, saadaan Audi e-tronista irti puhtaisiin ykkössijoihin kantava suorituskyky. Sen jälkeenkin jää vielä haastetta Hannu Niemelän saamiseksi täysleveään hymyyn. Ne reittiennätykset nimittäin vaativat täydellisen suorituksen lisäksi täydellisen sään ja tuulen.

Ehdottoman onnistuneeseen purjehdukseen tarvitaan huippuvene, huippumiehistö ja ihan silkkaa onneakin.

  • CMS-image_734x412_vene-1.jpg

  • CMS-image_734x412_vene-4.jpg

TEKNISET TIEDOT Audi e-tron
Venemalli
Farr 52TP
Valmistusvuosi
2001/2002
Pituus
15,85 m
Vesilinja
14,76 m
Leveys
4,42 m
Syväys
3,30 m
Uppoama
7 500 kg
Kölipaino
4 610 kg
Isopurje
106,0 m2
Fokka
74,0 m2
Genaakkeri
304,0 m2
Spinaakkeri
272,0 m2
Moottori
Yanmar 49 hv
Suunnittelija
Farr Yacht Designs
Valmistaja
Carroll Marine, USA / Ovington Boats, Iso-Britannia

Siirry lehden edelliseen tai seuraavaan artikkeliin:

  • CMS-image_734x412_design.jpg
    Muutoksen tekijät

    Audi Design UNIverse -tapahtuman teema on liikkumisen tulevaisuus.

    Lue lisää
  • CMS-image_734x412_ade.jpg
    Nautinto edellä

    Audi Driving Experience -talviajokoulu päästää hevosvoimat valloilleen turvallisesti ja valvotuissa olosuhteissa.

    Lue lisää