• SQ2
    SQ2
    Hinta: alkaen 58 902,51 EUR

    Polttoaineen kulutus, yhdistetty: 8,6–8,5 l/100km

    CO2-päästöt, yhdistetty: 196–192 g/km

Ennakoiden pidemmälle > Audi Finland

Audi Magazine 01-19

  • audiMagazineHero_desktop_e-tron.jpg
audiMagazineHero_desktop_e-tron.jpg

Ennakoiden pidemmälle

Sähköautoilussa oma ajotapa vaikuttaa olennaisesti auton toimintamatkaan. Myös äärimmäisillä sääolosuhteilla, ajoympäristön korkeuseroilla ja autossa virtaa kuluttavilla toiminnoilla on vaikutuksensa. Jarrutustilanteissa täyssähköinen voimalinja mahdollistaa toimintamatkaa pidentävän energian talteenoton.

Teksti ja kuvat: Audi

Sähköautojen toimintamatka on tärkeässä roolissa täyssähköisen liikkumisen tulevaisuutta suunniteltaessa. Jatkuvan kehitystyön ansiosta sähköautoilussa ollaan nyt siirtymässä lyhyiden matkojen kaupunkikurvailusta maanteille, pitkille ajotaipaleille.

Audi e-tron toimii tämän kehityksen ehdottomana suunnannäyttäjänä. Se tarjoaa konkreettisen näkymän Audin täyssähköiseen tulevaisuuteen.

Audi e-tron kykenee ensimmäisenä sarjatuotantoautona maailmassa lataamaan akustonsa pikalatauksella jopa 150 kilowatin teholla. Tämä mahdollistaa latausajan huomattavan lyhentymisen jopa alle 30 minuuttiin. Audin kehitystyön tinkimätön tavoite on kuitenkin edelleen lyhentää latausaikoja tulevaisuudessa.

Sähköauton mahdollisimman pitkään toimintamatkaan voidaan vaikuttaa usealla eri tavalla. Merkittävin vaikutus akuston varaustasoon on kuljettajan omalla ajotyylillä. Optimoidakseen ajomatkan pituuden kuljettaja voi valita valmiita ajo-ohjelmia Audi Drive Select -järjestelmästä.

  • CMS-image_734x412_etron-2.jpg

    Ohjelmien lisäominaisuuksien avulla voidaan nostaa ajokokemuksen mukavuustasoa. Modernissa mittaristossa näkyvän akuston varaustasosta kertovan informaation lisäksi muun muassa navigaattori kykenee laskemaan ajoreitille sopivat latausajankohdat kuljettajan ajotyylin ja muut vaikuttavat tekijät huomioiden.

Testausta vaativissa olosuhteissa

Paahtavien helteiden lämpö ja hyisen jäätävät pakkaset luovat omat vaativat haasteensa sähköauton toimintamatkalle. Siksi Audi testaa jatkuvasti prototyyppejään ääriolosuhteissa varmistaakseen niiden toimintakyvyn vaihtelevissa olosuhteissa. Testaamalla käytettävyyttä tilanteissa, joissa lämpötila vaihtelee kireistä pakkasista aina autiomaiden helteeseen, saavutetaan tinkimätön asiakaslähtöisyys uusia tuotteita markkinoille valmisteltaessa.

Myös akustojen lataustoimintoja testataan jatkuvasti, jotta maailmanlaajuisesti tärkeät turvallisuuskriteerit voidaan varmistaa. Testejä suoritetaan sekä valvotuilla testialueilla että julkisesti arkisissa tilanteissa. Näin varmistetaan eri lataustapojen toiminta myös vaativimmissa ääriolosuhteissa.

Tehokasta energian talteenottoa

Auton täyssähköinen voimalinja mahdollistaa energian talteenoton ajossa. Perinteisessä polttomoottoriautossa jarrutusenergia muuttuu lähes täysin hukkalämmöksi, mutta sähköautossa tämä energia voidaan hyödyntää akuston lataukseen.

Kiihdytettäessä sähköauto käyttää sähköenergiaa luodakseen mekaanista energiaa. Hiljentäessään vauhtia auto liikkuu oman liike-energiansa voimin muuntaen sitä samalla myös sähköenergiaksi. Kerätty energia ladataan auton akustoon käytettäväksi jälleen ajossa mekaanisena energiana. Tätä kutsutaan liike-energiantalteenotoksi, rekuperaatioksi. Mahdollisuus energian talteenottoon tarjoutuu sekä jarrutettaessa että silloin kun kuljettaja nostaa ajossa jalkansa kaasupolkimelta.

Ensimmäinen täyssähköinen Audi hiljentää vauhtiaan useimmissa tilanteissa rekuperaatiota hyödyntäen. Sähköisesti toteutetussa jarrutuksessa nopeutta eivät pudota mekaaniset jarrut, vaan jarrutus tapahtuu puhtaasti sähköisesti.

Latauksen tulevaisuus Euroopassa

Ionity on autoteollisuudessa toimivien valikoitujen valmistajien yhteistyöyritys. Audi on mukana toiminnassa, jolla Ionity pyrkii tulevina vuosina laajentamaan sähköautojen latausasemien verkostoa erityisesti pitkien matkojen reiteillä.

  • CMS-image_734x412_etron-1.jpg

    Tulevaisuudessa sähköautoja voidaan ladata koko Euroopan laajuisella pikalatausasemaverkostolla huomattavasti nykyistä suuremmalla latauskapasiteetilla kuin tänään. Yksittäisellä latauspisteellä voidaan tarjota jopa 350 kW:n latausteho, mikä lyhentää latausaikaa huomattavasti. Täyssähköinen Audi e-tron kuuluu ensimmäisten uutta latausverkostoa hyödyntävien ajoneuvojen joukkoon.

Audi e-tron-mallin WLTP-mittausmenetelmän mukaiset kulutus- ja päästöarvot (1.9.2018 alkaen)
• Yhdistetty kulutus: 26,2–22,6 kWh/100km
• Toimintamatka sähköllä (yhdistetty): 358,0–417,0 km


Siirry lehden edelliseen tai seuraavaan artikkeliin:

  • CMS-image_734x412_A6.jpg
    Moderni kosketus

    Uuden Audi A6:n kosketukseen reagoiva MMI-käyttöjärjestelmä käyttää aistiärsykkeitä innovatiivisesti.

    Lue lisää
  • CMS-image_734x412_design.jpg
    Muutoksen tekijät

    Audi Design UNIverse -tapahtuman teema on liikkumisen tulevaisuus.

    Lue lisää