• SQ2
    SQ2
    Hinta: alkaen 58 902,51 EUR

    Polttoaineen kulutus, yhdistetty: 8,6–8,5 l/100km

    CO2-päästöt, yhdistetty: 196–192 g/km

Moderni kosketus > Audi Finland

Audi Magazine 01-19

  • audiMagazineHero_desktop_moderniKoske.jpg
audiMagazineHero_desktop_moderniKoske.jpg

Moderni kosketus

Uuden Audi A6:n kosketukseen reagoiva MMI-käyttöjärjestelmä käyttää aistiärsykkeitä innovatiivisesti optimoidakseen ihmisen ja koneen välisen kanssakäymisen. Kojelaudan kaksi kookasta kosketusnäyttöä hyödyntävät käyttäjänsä tunto-, kuulo- ja näköaistia vieden käytettävyyden uudelle tasolle.

Teksti ja kuvat: Audi

Uusiin autoihin kehitetyt huippuluokan hallintajärjestelmät ovat täysin digitaalisia, mutta edistyksellisestä teknologiastaan huolimatta ne on suunniteltu selkeiksi ja helpoiksi käyttää. Tähän pääsemiseksi avainasemassa ovat kosketusnäytöt, kuten uuden Audi A6:n kosketukseen reagoivassa MMI-käyttöjärjestelmässä.

A6:n uuden sukupolven myötä perinteiset kierrettävät ja painettavat kytkimet ovat suurelta osin historiaa. Uudistumisensa myötä A6 on Audin viimeisin malli, joka hyödyntää tätä jo aiemmin A8:ssa ja A7:ssa nähtyä edistyksellistä konseptia.

Kosketusnäytöistä ylempi on MMI Navigation plus -järjestelmän yhteydessä peräti 10,1-tuumainen mahdollistaen kuljettajalle ja etumatkustajalle audio- ja viihdelaitteiston helpon operoinnin.

  • CMS-image_734x412_A6-1.jpg

    Alempi näyttö on kooltaan 8,6 tuumaa, ja sen avulla käytetään muun muassa monipuolisen ilmastoinnin säätöjä sekä muita auton mukavuustoimintoja. Alempaa näyttöä voidaan käyttää myös tekstin kirjoittamiseen joko käsin tai ohjelmoitavan näppäimistön avulla. Kaikki toiminnot on toteutettu ergonomisesti, jotta erityisesti kuljettaja voi käyttää niitä helposti ja vaivattomasti.

Monipuolisesti muokattavissa

”Asetusten ja toimintojen räätälöintimahdollisuus käyttäjän tarpeisiin on aivan keskeistä uuden Audi A6:n filosofiassa. Uutta ajattelua edustavat esimerkiksi ylemmän kosketusnäytön vasempaan päätyyn sijoitetut pikatoiminnot, joita perinteisessä kojelaudassa vastasivat alemmas keskikonsoliin sijoitetut mekaaniset kytkimet. Tällä modernilla toteutustavalla pyrimme tarjoamaan käyttäjälle nopeimman mahdollisen tavan käyttää auton keskeisiä toimintoja. Kosketusnäyttöihin perustuvaa käyttöliittymää voidaan muokata monipuolisesti – kaikki riippuu käyttäjän toiveista.” Carolin Köberle, näyttö- ja hallintakonseptit, Audi AG

Kaikki uuden A6:n toiminnot on suunniteltu käytön helppoutta ajatellen. Painallusten ja pyyhkäisyjen avulla käytettävä MMI-järjestelmä on yhtä intuitiivinen kuin nykyaikainen älypuhelin.

Näytöt reagoivat käskyjen perillemenoon niin äänellä, kuvalla kuin liikkeelläkin. Pelkkä näytön kevyt koskettaminen ei aktivoi toimintoja, vaan käyttäjän on hieman painettava näytön pintaa. Näyttö reagoi käskyyn pienellä sormenpäässä tuntuvalla värähdyksellä, jota säestää hillitty napsahtava ääni. Värähdyksen salaisuus piilee sähkömagneetissa, joka liikauttaa näyttöä hienonhienosti sivusuunnassa. Vain millisekunteja kestävä värähdys liikuttaa näyttöä vaivaiset 0,08 millimetriä. Näytön reagointiherkkyys painallukselle voidaan valita kolmesta vaihtoehdosta tai poistaa käytöstä, jolloin painamisen voimakkuudella ei ole merkitystä.

”Kun painallustoiminto on aktivoitu, pelkkä näytön koskettaminen ei riitä halutun toiminnon suorittamiseen. Näytön pintaa on painettava kevyesti. Tämä saa näytön reagoimaan värähdyksen ja äänen yhdistelmällä. Päädyimme tällaiseen ratkaisuun, koska toimintoja käytetään lähes poikkeuksetta auton ollessa liikkeessä. Haluamme käyttäjien olevan varmoja siitä, että he eivät käynnistä vahingossa väärää toimintoa. Heidän on voitava tehdä juuri haluamansa valinta ja saada sille vahvistus ilman, että he joutuvat kääntämään katseensa alas pois liikenteestä.” Carolin Köberle.

  • CMS-image_734x412_A6-4.jpg

    Lisäksi auton digitaalinen käyttöjärjestelmä mahdollistaa kuvakkeiden sijoittamisen mihin kohtaan MMI-näyttöä tahansa. Siirtäminen hoituu yksinkertaisesti vetämällä kuvaketta sormenpäällä pitkin näytön pintaa ja vapauttamalla se halutussa kohdassa.

Helppokäyttöisyys turvallisuustekijänä

Aivan kuten älypuhelimissa, painalluksen pituus vaikuttaa kuvakkeen käynnistämään toimintaan. Esimerkiksi lisätäkseen valikkoon uuden kuvakkeen kuljettajan täytyy vain painaa valikkoa vajaan sekunnin ajan, jolloin sormenpäässä tuntuu pieni värähdys ja ilmaantuneen kuvakkeen voi siirtää paikalleen. Pieni kosketus muuttaa kuvakkeen väriä kevyesti, ja voimakkaampi painallus lisää värin muuttumista. Oikotiet ja suosikkivalinnat vievät järjestelmän räätälöintimahdollisuudet vieläkin pidemmälle.

Niin tunto-, kuulo- kuin näköaistiinkin perustuvien ominaisuuksien tarkoitus on helpottaa auton monien varusteiden käyttöä, jotta kuljettaja voi keskittyä tärkeimpään eli liikenteen seuraamiseen. Herkkyytensä ja monipuolisuutensa ansiosta MMI-käyttöjärjestelmä on uusi merkkipaalu kosketusnäyttöihin perustuvassa teknologiassa.

Uusi Audi A6 voidaan varustaa myös edistyksellisellä puheohjauksella, joka antaa kuljettajalle lähes rajattoman vapauden auton lukemattomien toimintojen käyttöön. Puheohjaustoiminto osaa tehdä tarkentavia kysymyksiä, sallii käyttäjän korjata ja täydentää käskyjään ja tarjoaa tälle vaihtoehtoja halutuksi toiminnoksi. Keskustellessaan puheohjauksen kanssa kuljettaja voi myös helposti liikkua auton toimintojen välillä – esimerkiksi etsiä yhteystiedoista osoitteen ja asettaa sen navigaattoriin määränpääksi. Puheohjaus hyödyntää toiminnassaan sekä auton omaan muistiin että pilvipalveluihin tallennettuja tietoja.

  • CMS-image_734x412_A6-2.jpg

  • CMS-image_734x412_A6.jpg

Siirry lehden edelliseen tai seuraavaan artikkeliin:

  • CMS-image_734x412_pb18.jpg
    Sähköisen ajamisen seuraava taso

    Uusi täyssähköinen Audi PB18 e-tron esittelee radikaalin vision siitä, millainen on huomispäivän urheiluauto.

    Lue lisää
  • CMS-image_734x412_etron.jpg
    Ennakoiden pidemmälle

    Sähköautoilussa oma ajotapa vaikuttaa olennaisesti auton toimintamatkaan.

    Lue lisää