Polttoaineen kulutus, yhdistetty: 6,1–5,3 l/100km
CO2-päästöt, yhdistetty: 139–121 g/km
Polttoaineen kulutus, yhdistetty: 6,5–5,7 l/100km
CO2-päästöt, yhdistetty: 148–129 g/km
Polttoaineen kulutus, yhdistetty: 7,1–5,2 l/100km
CO2-päästöt, yhdistetty: 162–136 g/km
Polttoaineen kulutus, yhdistetty: 8,4–4,8 l/100km
CO2-päästöt, yhdistetty: 197–126 g/km
Polttoaineen kulutus, yhdistetty: 7,3–5,4 l/100km
CO2-päästöt, yhdistetty: 191–141 g/km
Polttoaineen kulutus, yhdistetty: Bensiini: 2,1–1,4 l/100km | Sähkö: 18,7–16,5 kWh/100 km
CO2-päästöt, yhdistetty: 47–31 g/km
Polttoaineen kulutus, yhdistetty: 7,4–5,6 l/100km
CO2-päästöt, yhdistetty: 195–146 g/km
Polttoaineen kulutus, yhdistetty: Bensiini: 2,2–1,8 l/100km | Sähkö: 19,0–18,2 kWh/100 km
CO2-päästöt, yhdistetty: 50–41 g/km
Polttoaineen kulutus, yhdistetty: 7,5–5,9 l/100km
CO2-päästöt, yhdistetty: 195–154 g/km
Polttoaineen kulutus, yhdistetty: 7,3–7,0 l/100km
CO2-päästöt, yhdistetty: 191–183 g/km
Polttoaineen kulutus, yhdistetty: 7,5–7,2 l/100km
CO2-päästöt, yhdistetty: 195–188 g/km
Polttoaineen kulutus, yhdistetty: 13,1–12,4 l/100km
CO2-päästöt, yhdistetty: 298–281 g/km
Polttoaineen kulutus, yhdistetty: 7,3–5,5 l/100km
CO2-päästöt, yhdistetty: 192–145 g/km
Polttoaineen kulutus, yhdistetty: Bensiini: 2,2–1,5 l/100km | Sähkö: 18,9–16,9 kWh/100 km
CO2-päästöt, yhdistetty: 50–34 g/km
Polttoaineen kulutus, yhdistetty: 7,4–7,1 l/100km
CO2-päästöt, yhdistetty: 194–186 g/km
Polttoaineen kulutus, yhdistetty: Bensiini: 2,6–2,2 l/100km | Sähkö: 21,3–20,4 kWh/100 km
CO2-päästöt, yhdistetty: 59–51 g/km
Polttoaineen kulutus, yhdistetty: Bensiini: 2,6–2,3 l/100km | Sähkö: 21,3–20,8 kWh/100 km
CO2-päästöt, yhdistetty: 61–53 g/km
Polttoaineen kulutus, yhdistetty: 7,4–5,9 l/100km
CO2-päästöt, yhdistetty: 184–148 g/km
Polttoaineen kulutus, yhdistetty: Bensiini: 2,1–1,6 l/100km | Sähkö: 17,7–16,2 kWh/100 km
CO2-päästöt, yhdistetty: 47–37 g/km
Polttoaineen kulutus, yhdistetty: 7,3–5,9 l/100km
CO2-päästöt, yhdistetty: 182–149 g/km
Polttoaineen kulutus, yhdistetty: Bensiini: 2,0–1,7 l/100km | Sähkö: 17,5–16,3 kWh/100 km
CO2-päästöt, yhdistetty: 46–38 g/km
Polttoaineen kulutus, yhdistetty: 13,1–12,4 l/100km
CO2-päästöt, yhdistetty: 298–281 g/km
Virrankulutus, yhdistetty: 26,2–21,7 kWh/100 km
CO2-päästöt, yhdistetty: 0–0 g/km
Virrankulutus, yhdistetty: 25,9–21,3 kWh/100 km
CO2-päästöt, yhdistetty: 0–0 g/km
Virrankulutus, yhdistetty: 28,4–27,0 kWh/100 km
CO2-päästöt, yhdistetty: 0–0 g/km
Virrankulutus, yhdistetty: 28,1–26,5 kWh/100 km
CO2-päästöt, yhdistetty: 0–0 g/km
Audi A8:n uusi AI Aktiivijousitus tarjoaa entistäkin enemmän ajomukavuutta ja dynaamisemman ajokokemuksen.
Timo Toiviainen (teksti) & Audi AG (kuvat)
Uuden automallin jousitus ja iskunvaimennus eivät yleensä kuulu suurta yleisöä eniten kiinnostavien aiheiden joukkoon. Toimiva alusta on kuitenkin edellytys sille, että auton muut ominaisuudet pääsevät oikeuksiinsa. Tehon kasvaessa myös vaatimukset ajettavuudelle kasvavat, eikä parhaillakaan istuimilla voi peittää huonosti toimivan jousituksen epämukavuutta.
Uuden automallin alustan suunnittelu on vaativa tehtävä. Jäykkä jousitus parantaa ajettavuutta, pehmeämpi taas lisää mukavuutta. Paras alustaratkaisu onkin aina kompromissi, joka vastaa automallin luonnetta.
Jo vuosia sitten esitelty Audi drive select -ajotilanvalinta on ollut merkittävä edistysaskel tässä suhteessa. Nyt jo useimpiin malleihin saatavalla järjestelmällä kuljettaja voi vaikuttaa yksittäisiin ajoneuvokomponentteihin nappia painamalla tai valinnaisen MMI:n autovalikon kautta. Ajotilanvalinta muuttaa Audin ominaisuuksia kuljettajan mieleisiksi. Auton varustelusta riippuen käytettävissä on jopa viisi eri tilaa: comfort, auto, dynamic, efficiency ja individual.
Audi drive select on poikkeuksellisen monipuolinen merkin lippulaivassa. Audi A8:ssa järjestelmässä yhdistyvät ilmajousituksen ja hydraulisesti säädettävän, millisekunneissa reagoivan iskunvaimennuksen edut.
Audi A8:n täysin uusi AI Aktiivijousitus tarjoaa entistäkin enemmän ajomukavuutta ja dynaamisemman ajokokemuksen. Ilmajousituksen ja hydraulisen iskunvaimennuksen lisäksi aktiivijousitukseen kuuluu joka pyörän yhteydessä toimiva sähkömoottori, joka nostaa tai laskee pyörää silmänräpäyksessä järjestelmän aivoina toimivalta keskusyksiköltä saamiensa tietojen mukaan. Keskusyksikölle tietoa ajotilanteesta välittävät jousituksen anturit ja keulalla sijaitsevan kamera.
Lopputuloksena uusi AI Aktiivijousitus vähentää tehokkaasti korin kallistelua ja nyökkimistä. Eron perinteiseen jousitukseen verrattuna huomaa selvästi esimerkiksi hidastetöyssyjen kohdalla. Korin nyökkäys jää vaatimattomaksi, kun aktiivijousitus osaa kameran antaman tiedon perusteella varautua hidasteeseen.
Turvallisuutta aktiivijousitus parantaa myös toiminnolla, joka nostaa sivutörmäyksen uhatessa nopeasti koria törmäysriskin puolelta. Siten mahdollinen törmäys kohdistuu suurimmalta osin auton kynnykseen eikä oveen. Näin matkustajien loukkaantumisriski pienenee.
Jotta järjestelmä voisi toimia mahdollisimman nopeasti ja tehokkaasti vaativissakin olosuhteissa, saavat sähkömoottorit virtansa Audi A8:n 48 voltin järjestelmästä.
Lopputulos on todella vaikuttava. Kaikkien neljän pyörän jousitusta voidaan kontrolloida erikseen, ja korin heilahtelut sekä kallistelut vaimentuvat minimiin. Ajokokemus on täysin uudenlainen, se pitää kokea itse.
”Tämä ei ennen ole ollut mahdollista”, sanoo Joachim Schmitt, Audin jousitusjärjestelmien kehitysinsinööri.
”Korin kallistelun osalta Audi A8:n ajettavuus muistuttaa Audi R8:aa – jousitus on yhtä napakka kuin superautossa mutta paljon mukavampi.”
Aktiivijousitus on saatavana Suomessa lähiaikoina.
Ajoneuvon kulutus ja toimintamatka on määritelty maailmanlaajuisesti yhtenäistetyn testimenetelmän (WLTP) mukaisesti. Ilmoitettu WLTP-kulutus ja -toimintamatka saattavat vaihdella olennaisestikin riippuen mm. kuljettajan ajotavasta, akkukapasiteetista, lataamisen säännöllisyydestä, sähkövarusteiden käytöstä, mahdollisen lisälämmittimen käytöstä, ulkolämpötilasta, sääolosuhteista, matkustajien ja kuorman määrästä, valitusta ajoprofiilista tai tieprofiilista.
Ajoneuvon latausteho ja -aika voivat vaihdella olennaisestikin ilmoitetusta ohjearvosta. Latausteho ja -aika riippuvat esimerkiksi käytetystä latauspisteestä, lämpötilasta, auton käytöstä, akuston lämpötilasta ja peräkkäisten latausten tiheydestä.