Täysin uusi Audi A8 näyttää, kuinka älykäs tekniikka ja luksusluokan mukavuus
yhdistyvät dynaamiseen ajettavuuteen.
Timo Toiviainen (teksti) & Audi AG (kuvat)
Premium-luokan edustusautot ovat automaailmassa niitä malleja, joihin valmistajat soveltavat kaikkein uusimmat tekniikan, turvallisuuden ja mukavuuden innovaationsa. Kilpailu tässä autoluokassa on kova, sillä ostajat ovat tottuneet vaatimaan autoltaan jopa enemmän kuin itse osaavat kuvitella. Luksusluokan auton pitää olla aikaansa edellä kaikilla osa-alueilla.
Tässä vaativassa segmentissä Audi ottaa johtajan paikan täysin uudella A8:lla. Se edustaa uutta teknologiaa, mukavuutta ja luksusta ennen kokemattomalla tasolla. Autossa yhdistyvät Audin menestyksekkäästä moottoriurheiluhistoriasta juontuva dynaaminen ajettavuus ja tekninen edelläkävijyys, joita edustavat muun muassa uusi kevythybriditekniikka, AI Aktiivijousitus, nelipyöräohjaus, automaattisen ajamisen uusi taso, kevytrakennetekniikka sekä luonnollisesti Audin ainutlaatuinen quattro-neliveto.
Useimmat lisävarusteet kuuluvat tuotanto-ohjelmaan heti A8:n myynnin alusta alkaen. Osa varusteista, kuten AI Aktiivijousitus ja automaattisen ajamisen sovellukset, tulevat saataville myöhemmin.
Marc Lichten luoma Audin uusi muotoilukieli pääsee Audi A8:ssa ensi kertaa parrasvaloihin. Hienostuneet ja ajattomat muodot sekä ylelliset sisätilat viestivät tyylitajusta. Matkustamon materiaalit ja viimeistely ovat Audeissa tunnetusti huippuluokkaa, mutta uudessa A8:ssa laadun tuntu on jälleen uudella tasolla.
Kojetaulun ja keskikonsolin ilmeet edustavat minimalismia parhaimmillaan. Digitaalinen mittaristo ja kosketusnäytöt heräävät tummien pintojen takaa väreineen eloon, kun auto käynnistetään. Perinteisten säätimien ja painikkeiden määrää on vähennetty. Toimintoja hallitaan sen sijaan MMI-kosketusnäyttökonseptilla, joka antaa käytettäessä uudenlaisen haptisen palautteen sormenpäähän. Ylemmästä kosketusnäytöstä hallitaan infotainment-järjestelmää ja alemmasta säädetään mukavuustoimintoja, kuten ilmastointia. Näytöt mukautuvat kuljettajan tarpeisiin, ja niitä voi käyttää myös limittäin. Toiminnot ovat aktivoitavissa myös äänikomennoin.
Auton järjestelmään voi tallentaa 6+1 käyttäjäprofiilia, ja jokaiseen niistä jopa 400 henkilökohtaista asetusta. Profiilia vaihtamalla auto on valmiina juuri sellaiseen ajoon kuin kuljettaja haluaa.
Edustusautoluokkaan kuuluvaa matkamukavuutta tuovat muun muassa mukavuusistuimet ja 4-alueinen ilmastointi, joka hyödyntää ilmanlaatuantureita ja auringonvalon mukaan tapahtuvaa ohjausta. Lisävarusteeksi voi vielä poimia esimerkiksi Bang&Olufsen-äänentoistojärjestelmän.
Audille tunnusomainen keulan etusäleikkö on nyt aiempaa leveämpi. Keulalla uutta tekniikkaa edustavat HD Matrix LED -ajovalot. Valittavana ovat myös Audi Laser -kaukovalot. Etupaneelin kamerajärjestelmä tunnistaa vastaantulevien ajoneuvojen valolähteet ja mahdollistaa tämän alueen automaattisen himmennyksen.
Auton takapäässä huomio kiinnittyy OLED-tekniikalla (lisävaruste) toteutettuihin upeisiin takavaloihin. Takavalojen uusi tekniikka mahdollistaa omaleimaisen valosuunnittelun geometrisine kuvioineen.
Uusi Audi A8 on maailman ensimmäinen sarjatuotantomalli, joka on kehitetty erityisesti korkean tason 3 automaattiseen ajamiseen. Myöhemmin tulossa oleva järjestelmä tarkoittaa Suomen tieliikenteessä käytännössä sitä, että halutessaan kuljettaja voi käyttää avustavia järjestelmiä apunaan ajaessaan autoa. Periaatteessa A8:n tekniikka mahdollistaisi jo automaattisen ajamisen alhaisissa nopeuksissa.
Kuljettajaa avustavia järjestelmiä tulee saataville kaikkiaan 41 kappaletta. Esimerkiksi mukautuva ajoavustin sisältää nopeusrajoittimen sekä taloudellisuus-, törmäyksenesto-, ja kääntymisavustimen. Apunaan järjestelmä käyttää auton etuosassa sijaitsevia tutkia, laserskanneria, kameraa ja ultraäänianturia. Järjestelmä hyödyntää myös navigointidataa, liikennemerkkien tietoja ja parviälyn periaatetta
Perille saapumisen aikaa arvioitaessa auttaa Audi MMI Navigointi Plussan ennakoiva reitinohjaus, jonka pilvipohjainen reitinlaskenta perustuu todelliseen ja ennustettuun liikennevirtaan. Tulossa on myös uusi Audi Connect Key -avaintoiminto, jonka avulla auton kuljettaja voi lukita, avata ja käynnistää autonsa mobiililaitteella ilman perinteistä avainta. Parkkeerauksessa kuljettajaa voi avustaa vapaaseen ruutuun pysäköivä pysäköintiavustin, joka tulee myöhemmin saataville.
Dynaaminen ajettavuus ja jatkuvatoiminen quattro-neliveto ovat jo ensimmäisestä sukupolvesta alkaen olleet Audi A8:n valttikortteja omassa segmentissään. Ne ovat edelleen osa täysin uuden A8:n viehätystä. Uutuutena Audi tuo vakiovarusteisen progressiivisen ohjauksen vaihtoehdoksi dynaamisen nelipyöräohjauksen, joka tuo lisää vakautta maantieajoon ja pienemmän auton ketteryyttä kaupunkiajoon. Vakiovarustukseen kuuluva mukautuva ilmajousitus säätää automaattisesti auton alustan korkeutta ja vaimennusta.
Ajettavuuteen ja turvallisuuteen vaikuttaa myös Audi A8:n kevytrakennetekniikka, jossa se on autoteollisuuden suunnannäyttäjä. Jo ensimmäisen sukupolven Audi A8:ssa oli kevyt alumiinikori. Nyt täysin uudessa A8:ssa käytetään ainutlaatuista neljän materiaalin kevytrakenneteknologiaa. Alumiinin, teräksen, magnesiumin ja hiilikuituvahvistetun polymeerin yhdistelmä luo jälleen uuden vaiheen Audi Space Frame (SF) -monimateriaalirakenteeseen ja tekee korista luokkansa kevyimmän. Kolmanneksen suurempi vääntöjäykkyys takaa erinomaisen ketteryyden ja parannetun ajomukavuuden. Turvallisuutta lisäävät myös lisävarusteena saatavat, etu- ja takaistuimien välissä sijaitsevat turvatyynyt.
Polttoainetta säästävä ja päästöjä pienentävä uusi kevythybriditekniikka (MHEV) on vakiovarusteena kaikissa uusissa Audi A8 -malleissa. Se perustuu 48 voltin jännitteellä toimivaan v-urahihnakäyttöiseen starttigeneraattoriin, joka täydentää polttomoottorin toimintaa.
Kevythybriditekniikka mahdollistaa ajon aikana auton rullaustoiminnon moottori sammutettuna ja pehmeän uudelleenkäynnistyksen vauhdissa. Rullaustoimintoa laajentaa starttigeneraattorin älykäs jarrutusenergian talteenotto. A8:n paljon tehoa vaativat sähkölaitteet toimivat nyt 48 voltin jännitteellä ja saavat virtansa tavaratilan lattian alla olevasta litiumioniakusta. Perinteisille 12 voltin järjestelmille voidaan näin varata riittävästi kapasiteettiä esimerkiksi talven kylmäkäynnistyksiin.
Säästöä tuo myös taloudellisuusavustin, johon kuuluvat palautetta antava kaasupoljin ja mukautuva ajoavustin. Taloudellisuusavustin kiihdyttää ja hidastaa nopeusrajoitusten mukaan kaarteissa, risteyksissä ja kiertoliittymissä sekä ottaa huomioon navigointitiedot.
Audi A8:n moottorivaihtoehtoina toimivat aluksi kuusisylinteriset, EU6-päästöluokkavaatimukset täyttävät kolmen litran TDI- ja TFSI-voimanlähteet.
55 TFSI quattro tiptronicin teho on 250 kW ja maksimivääntö 500 Nm. Polttoaineen yhdistetty keskikulutuslukema on 7,5–7,8 l/100 km ja CO2-päästö 171–178 g/km.
50 TDI quattro tiptronicin vastaavat lukemat ovat 210 kW ja 600 Nm. Yhdistetty keskikulutuslukema on 5,6–5,8 l/100km ja CO2-päästö 145–152 g/km.
Myöhemmin on tulossa lisää moottorivaihtoehtoja sekä täyshybridimalli.
A8 on ensimmäinen Audi, joka kantaa uutta mallimerkintää. Kaksinumeroinen, viiden numeron portaittain nouseva merkintä kertoo jatkossa automallin teholuokan. Esimerkiksi numero 50 kuuluu jatkossa 210–230 kW -teholuokan Audeihin ja 55 vastaavasti 245–275 kW -teholuokkaan.