Polttoaineen kulutus, yhdistetty: 6,1–5,3 l/100km
CO2-päästöt, yhdistetty: 139–121 g/km
Polttoaineen kulutus, yhdistetty: 6,5–5,7 l/100km
CO2-päästöt, yhdistetty: 148–129 g/km
Polttoaineen kulutus, yhdistetty: 6,3–4,6 l/100km
CO2-päästöt, yhdistetty: 144–117 g/km
Polttoaineen kulutus, yhdistetty: Bensiini: 1,3–1,0 l/100km | Sähkö: 15,4–14,2 kWh/100 km
CO2-päästöt, yhdistetty: 31–24 g/km
Polttoaineen kulutus, yhdistetty: 4,3–4,0 kg/100 km
CO2-päästöt, yhdistetty: 116–108 g/km
Polttoaineen kulutus, yhdistetty: 6,2–4,5 l/100km
CO2-päästöt, yhdistetty: 140–113 g/km
Polttoaineen kulutus, yhdistetty: 8,3–8,1 l/100km
CO2-päästöt, yhdistetty: 189–183 g/km
Polttoaineen kulutus, yhdistetty: 8,1–7,8 l/100km
CO2-päästöt, yhdistetty: 183–178 g/km
Polttoaineen kulutus, yhdistetty: 8,4–4,6 l/100km
CO2-päästöt, yhdistetty: 190–122 g/km
Polttoaineen kulutus, yhdistetty: 8,7–4,8 l/100km
CO2-päästöt, yhdistetty: 197–126 g/km
Polttoaineen kulutus, yhdistetty: 5,0–4,4 kg/100 km
CO2-päästöt, yhdistetty: 136–121 g/km
Polttoaineen kulutus, yhdistetty: 8,6–5,6 l/100km
CO2-päästöt, yhdistetty: 195–147 g/km
Polttoaineen kulutus, yhdistetty: 7,1–6,9 l/100km
CO2-päästöt, yhdistetty: 185–181 g/km
Polttoaineen kulutus, yhdistetty: 7,4–7,1 l/100km
CO2-päästöt, yhdistetty: 192–186 g/km
Polttoaineen kulutus, yhdistetty: 7,1–5,2 l/100km
CO2-päästöt, yhdistetty: 162–136 g/km
Polttoaineen kulutus, yhdistetty: 8,4–4,8 l/100km
CO2-päästöt, yhdistetty: 197–126 g/km
Polttoaineen kulutus, yhdistetty: 7,3–5,4 l/100km
CO2-päästöt, yhdistetty: 191–141 g/km
Polttoaineen kulutus, yhdistetty: Bensiini: 2,1–1,4 l/100km | Sähkö: 18,7–16,5 kWh/100 km
CO2-päästöt, yhdistetty: 47–31 g/km
Polttoaineen kulutus, yhdistetty: 7,4–5,6 l/100km
CO2-päästöt, yhdistetty: 195–146 g/km
Polttoaineen kulutus, yhdistetty: Bensiini: 2,2–1,8 l/100km | Sähkö: 19,0–18,2 kWh/100 km
CO2-päästöt, yhdistetty: 50–41 g/km
Polttoaineen kulutus, yhdistetty: 7,5–5,9 l/100km
CO2-päästöt, yhdistetty: 195–154 g/km
Polttoaineen kulutus, yhdistetty: 7,3–7,0 l/100km
CO2-päästöt, yhdistetty: 191–183 g/km
Polttoaineen kulutus, yhdistetty: 7,5–7,2 l/100km
CO2-päästöt, yhdistetty: 195–188 g/km
Polttoaineen kulutus, yhdistetty: 13,1–12,4 l/100km
CO2-päästöt, yhdistetty: 298–281 g/km
Polttoaineen kulutus, yhdistetty: 7,3–5,5 l/100km
CO2-päästöt, yhdistetty: 192–145 g/km
Polttoaineen kulutus, yhdistetty: Bensiini: 2,2–1,5 l/100km | Sähkö: 18,9–16,9 kWh/100 km
CO2-päästöt, yhdistetty: 50–34 g/km
Polttoaineen kulutus, yhdistetty: 7,4–7,1 l/100km
CO2-päästöt, yhdistetty: 194–186 g/km
Polttoaineen kulutus, yhdistetty: Bensiini: 2,6–2,2 l/100km | Sähkö: 21,3–20,4 kWh/100 km
CO2-päästöt, yhdistetty: 59–51 g/km
Polttoaineen kulutus, yhdistetty: Bensiini: 2,6–2,3 l/100km | Sähkö: 21,3–20,8 kWh/100 km
CO2-päästöt, yhdistetty: 61–53 g/km
Polttoaineen kulutus, yhdistetty: 7,4–5,9 l/100km
CO2-päästöt, yhdistetty: 184–148 g/km
Polttoaineen kulutus, yhdistetty: Bensiini: 2,1–1,6 l/100km | Sähkö: 17,7–16,2 kWh/100 km
CO2-päästöt, yhdistetty: 47–37 g/km
Polttoaineen kulutus, yhdistetty: 7,3–5,9 l/100km
CO2-päästöt, yhdistetty: 182–149 g/km
Polttoaineen kulutus, yhdistetty: Bensiini: 2,0–1,7 l/100km | Sähkö: 17,5–16,3 kWh/100 km
CO2-päästöt, yhdistetty: 46–38 g/km
Polttoaineen kulutus, yhdistetty: 13,1–12,4 l/100km
CO2-päästöt, yhdistetty: 298–281 g/km
Virrankulutus, yhdistetty: 26,2–21,7 kWh/100 km
CO2-päästöt, yhdistetty: 0–0 g/km
Virrankulutus, yhdistetty: 25,9–21,3 kWh/100 km
CO2-päästöt, yhdistetty: 0–0 g/km
Virrankulutus, yhdistetty: 28,4–27,0 kWh/100 km
CO2-päästöt, yhdistetty: 0–0 g/km
Virrankulutus, yhdistetty: 28,1–26,5 kWh/100 km
CO2-päästöt, yhdistetty: 0–0 g/km
Polttoaineen kulutus, yhdistetty: 4,3–4,0 kg/100 km
CO2-päästöt, yhdistetty: 116–108 g/km
Polttoaineen kulutus, yhdistetty: 5,0–4,4 kg/100 km
CO2-päästöt, yhdistetty: 136–121 g/km
Audin tuoteryhmäpäällikkö Katri Mäenpää tietää, mitä ominaisuuksia suomalaiset arvostavat isojen luksus-sedanien luokassa. Muotoilun, laadun ja mukavuuden lisäksi ostajia kiinnostaa uuden Audi A8:n edistyksellinen teknologia.
Timo Toiviainen (teksti) & Olli Urpela (kuvat)
Minkälaisen vastaanoton uusi A8 on saanut Suomessa?
- Uusi Audi A8 on otettu vastaan suurella mielenkiinnolla. Eikä pelkästään ostajakuntansa puolesta, vaan myös muiden Audi-asiakkaiden sekä lehdistön osalta. Onhan kyseessä Audin lippulaiva, jossa on huomattavan paljon uutta teknologiaa. Uusi Audi A8 on tyylikkään muotoilunsa ja uuden valotekniikkansa ansiosta varsinainen katseen vangitsija, joten se on saanut hyvin huomiota joka puolella.
Mitkä ovat sen erityiset valttikortit?
- Uusi Audi A8 on oikeastaan aloittanut Audille täysin uuden kauden. Ei pelkästään muotoilun saralla, vaan myös uuden teknologian ja digitaalisuuden, kuten esimerkiksi kosketusnäyttöjen osalta. Mallissa on myös huikea määrä kuljettajaa avustavia järjestelmiä. Osa niistä on vakiovarusteita, osa lisävarusteena saatavilla, ja osa tulossa myöhemmin varustevalikoimaan.
Ovatko auton mitat muuttuneet?
- Uusi Audi A8 on kasvanut edeltäjäänsä verrattuna sekä ulkomitoiltaan että sisätiloiltaan, muun muassa pääntilaa ja jalkatilaa on saatu lisättyä. Erityisesti edustusautokäytössä hieno uudistus on se, että korin uuden liitostekniikan avulla oviaukkoja on levennetty huomattavasti, jolloin kulku takaistuimelle on entistä vaivattomampaa. Myös istuinmukavuuteen edessä ja takana on kiinnitetty entistä enemmän huomiota, yhtenä esimerkkinä voi mainita lisävarusteena saatavan jalkojen lämmitys- ja hierontatoiminnon takaistuimella matkustavalle.
Entä polttoaineen kulutus?
- Uusi Audi A8 tuo mukanaan ensimmäistä kertaa Audi-mallistoon 48V-pääsähköjärjestelmän. Vakiona oleva 48V-kevythybriditekniikka tuo malliin paitsi mukavuutta myös etuja alentuneena polttoaineen kulutuksena. Yhdessä laajennetun start–stop-järjestelmän kanssa polttoaineen säästöä syntyy jopa 0,7 l/100 km.
Mitkä ovat tärkeimmät tekniset uudistukset?
- 48V-pääsähköjärjestelmä mahdollistaa myös uudenlaista varusteteknologiaa. Malliin on tulossa saataville lisävarusteena täysaktiivinen jousitus, joka vie mukavuuden jälleen uudelle tasolle. Jousitus reagoi muun muassa tienpinnan epätasaisuuksiin poistaen lähes täysin tärähtelyt sekä vähentäen huomattavasti kallistelua, joten takaistuimella matkustaminen ja siellä työskentely on entistä miellyttävämpää. Lisävarusteena on saatavilla myös dynaaminen nelipyöräohjaus, joka parantaa ajovakautta sekä helpottaa auton käsittelyä ahtaissa tiloissa. Dynaamisen nelipyöräohjauksen ansiosta uuden Audi A8:n kääntösäde on jopa Audi A4 -mallia pienempi.
Mitä ominaisuuksia suomalaiset asiakkaat arvostavat tässä autoluokassa?
- Ennen kaikkea korkeaa laatua, miellyttävää ajokokemusta, erityistä mukavuutta, hyviä tiloja, turvallisuutta, quattro-nelivetoa sekä luonnollisesti myös tyylikkyyttä niin auton muotoilussa kuin sisätiloissakin. Uusi Audi A8 sopii mainiosti yritysten käyttöön ja on varmasti kiinnostava vaihtoehto myös yksityishenkilöille, jotka haluavat laadukkaan ison luksus-sedanin.
Mikä on uuden A8:n rooli Audin mallivalikoimassa?
- Kyseessä on Audin lippulaiva, ja siten tuotteella on iso rooli merkin imagoa ajatellen. Uudessa Audi A8:ssa on ensimmäistä kertaa mukana Audin tulevaisuuden teknologiaa, kuten uusi kosketusnäyttökonsepti sekä Audin uudet Audi AI -avustavat järjestelmät.
Mitkä ovat eri varusteversioiden aikataulut?
- Ensimmäiset asiakastilaukset saapuvat Suomeen kevään 2018 aikana. Uusien varusteiden, kuten Audi AI remote parking pilot- ja garage pilot -etäpysäköintijärjestelmien tuotannot alkanevat tämän hetken tiedon mukaan loppuvuodesta 2018. Samoihin aikoihin myös moottorivalikoima tullee laajenemaan.
Kuinka Audin tuotevalikoima kehittyy lähitulevaisuudessa?
- Audi-mallisto on erittäin kattava: se sisältää jo nyt kevythybridejä, ladattavia hybridejä sekä g-tron -kaasuautomalleja. Iso uutuus on tulossa markkinoille vuoden 2018 lopussa nelivetoisen täyssähköauton Audi e-tron -mallin myötä.