• Q7 e-tron quattro
    Q7 e-tron quattro
    Hinta: alkaen 99 713,65 EUR

    Polttoaineen kulutus, yhdistelmä: 1,9–1,8 l/100km | Strom 190,0-181,0 Wh/km

    CO2-päästöt, yhdistelmä: 50–48 g/km

  • SQ7 TDI
    SQ7 TDI
    Hinta: alkaen 146 431,10 EUR

    Polttoaineen kulutus, yhdistelmä: 7,6–7,2 l/100 km

    CO2-päästöt, yhdistelmä: 199–189 g/km

605-hevosvoimainen perheauto > Audi Finland

Audi Magazine 01-18

  • 605-hevosvoimainen_CMS-header_1400X438.jpg
605-hevosvoimainen_CMS-header_1400X438.jpg

Intohimona kauniit autot

Teemu Selänteen autokokoelmaan mahtuu niin jenkkiklassikoita kuin arvokkaita Audeja. Yksi pitäisi vielä saada.

Nuori Teemu Selänne otti autoiluasiat tosissaan. Ensimmäistä autohankintaa tehdessä hän osti kerralla kaksi. ”Niihin menikin sitten ensimmäisen Jokerit-vuoden palkka”, Selänne nauraa. Toinen autoista oli vuoden -61 avo-Lincoln, toinen teiniautojen klassikko, -78 välikoppa-Escort. ”Olin vakuuttunut, että tein hyvän sijoituksen. Harjoittelin sitten ostarin parkkipaikalla vetämään Escortilla hirveässä sladissa.” Selänteen rakkaus autoihin syntyi jo lapsena. Isä Ilmari oli autoinsinööri, ja poikaa kiinnostivat autot ja vauhti pienestä pitäen. ”Jokainen auto on oma persoonansa. Varsinkin vanhemmat amerikkalaiset muskeliautot ovat olleet aina minun mieleeni. Viehätys syntyy kokonaisuudesta: muotoilusta, voimasta ja upeista äänistä.” Selänteellä on mittava autokokoelma, eivätkä autot ole pelkkiä koristeita. ”Yritän ajaa vanhoillakin mahdollisimman paljon, mutta käytännön syistä se onnistuu nykyään yhä harvemmin. Kun on kuljetettavana golf­bägiä ja lapsia, eivät ne oikein urheiluautoon mahdu.”

  • 605-hv_1_CMS-image_734x412.jpg

    "Audi RS 6 sopii hyvin sekä urheilulliseen ajoon että normiajoon perheen kanssa. Se on niin täydellinen paketti. Oikea susi lampaan vaatteissa", kiteyttää Teemu Selänne suosikkimallinsa ominaisuudet.

  • 605-hv_2_CMS-image_734x412.jpg

Selänteen talleissa on kaikkiaan 22 autoa, ”pahimmillaan” niitä oli 40. Mitään yhdistävää tekijää ei varsinaisesti ole, vaikka Ferrareita löytyy useampikin – merkki on Selänteelle edelleen urheiluautojen ykkönen. Suosikeikseen hän nostaa muutamia vuosikymmenten takaisia helmiä. ”Vuoden -71 avomallinen Plymouth Barracuda Hemi-moottorilla… Vuoden -68 Corvette 427 tuuman isolohkolla, vuoden -63 avo-Corvette”, Selänne luettelee. Urheilulla vaurastuneesta Selänteestä on sanottu, että hän ei ole törsän­nyt rahojaan muuhun kuin autoihin – mutta onko sekään kovin hyvä sijoituskohde? ”Vanhat autot eivät menetä arvoaan. Ja joskus on vaan mentävä intohimon mukaan”, hän hymyilee.

Arkiajossa Selänteellä on ollut jo jonkin aikaa Audi A8 – tilava, tehokas ja tyylikäs auto, jolla hoituvat niin perhe- kuin edustusajot. Nyt Tapiola Golfin parkkipaikalla seisoo kaksi muuta Audia. Toinen on Audi R8 Plus, 610-hevosvoimainen V10-kaunotar, toinen RS 6 Performance, jonka tuplaturbolla ryyditetystä V8-koneesta irtoaa perheautolle käsittämättömät 605 hevosvoimaa. Molemmat hymyilyttävät vauhtia rakastavaa kiekkoeläkeläistä. ”R8:lla olen ajanut paljon. Se on todella kaunis ja ajettavuudeltaan mielettömän hieno. Ensimmäisessä mallissa oli 420 hevosvoimaa, ja tuntui että saisi olla pikkuisen lisää”, Selänne virnistää. ”Nyt uudessa sukupolvessa hevosia on 610 (449kW), eli kaikki on kohdallaan. Aivan fantastinen auto!” Kun Selännettä pyytää miettimään, kumman hän ottaisi arkiajoon, hän ei kauaa pohdi. ”RS 6, se on niin täydellinen paketti. Se ei pistä liikaa silmään, se on oikea susi lampaan vaatteissa. RS6 sopii hyvin niin urheilulliseen ajoon tai normiajoon perheen kanssa.”

Tuttu intohimo syttyy silmiin, kun hän istahtaa RS 6:n ratin taakse. Kasikone herää eloon starttinapista, ja jo kevyellä kaasulla mureat äänet kasvavat huumaavaan räyhäköiksi. Selänne pyöräyttää parkkipaikalla pari lenkkiä ja pyrähtää sitten Tapiola Golfin edestä kulkevaa Turveradantietä muutaman sata metriä edestakaisin… no, ripeästi. Autosta noustessaan hän virnistää kuin pikkupoika. ”Arvostus Audin brändiä kohtaan on noussut Jenkeissä paljon. RS 6 on ehkä malleista hienoin, ja olen odottanut, että se tulisi myös siellä myyntiin.” Hyvää kannattaa odottaa.

Siirry lehden edelliseen tai seuraavaan artikkeliin: