Polttoaineen kulutus, yhdistetty: 6,1–5,3 l/100km
CO2-päästöt, yhdistetty: 139–121 g/km
Polttoaineen kulutus, yhdistetty: 6,5–5,7 l/100km
CO2-päästöt, yhdistetty: 148–129 g/km
Polttoaineen kulutus, yhdistetty: 7,1–5,2 l/100km
CO2-päästöt, yhdistetty: 162–136 g/km
Polttoaineen kulutus, yhdistetty: 8,4–4,8 l/100km
CO2-päästöt, yhdistetty: 197–126 g/km
Polttoaineen kulutus, yhdistetty: 7,3–5,4 l/100km
CO2-päästöt, yhdistetty: 191–141 g/km
Polttoaineen kulutus, yhdistetty: Bensiini: 2,1–1,4 l/100km | Sähkö: 18,7–16,5 kWh/100 km
CO2-päästöt, yhdistetty: 47–31 g/km
Polttoaineen kulutus, yhdistetty: 7,4–5,6 l/100km
CO2-päästöt, yhdistetty: 195–146 g/km
Polttoaineen kulutus, yhdistetty: Bensiini: 2,2–1,8 l/100km | Sähkö: 19,0–18,2 kWh/100 km
CO2-päästöt, yhdistetty: 50–41 g/km
Polttoaineen kulutus, yhdistetty: 7,5–5,9 l/100km
CO2-päästöt, yhdistetty: 195–154 g/km
Polttoaineen kulutus, yhdistetty: 7,3–7,0 l/100km
CO2-päästöt, yhdistetty: 191–183 g/km
Polttoaineen kulutus, yhdistetty: 7,5–7,2 l/100km
CO2-päästöt, yhdistetty: 195–188 g/km
Polttoaineen kulutus, yhdistetty: 13,1–12,4 l/100km
CO2-päästöt, yhdistetty: 298–281 g/km
Polttoaineen kulutus, yhdistetty: 7,3–5,5 l/100km
CO2-päästöt, yhdistetty: 192–145 g/km
Polttoaineen kulutus, yhdistetty: Bensiini: 2,2–1,5 l/100km | Sähkö: 18,9–16,9 kWh/100 km
CO2-päästöt, yhdistetty: 50–34 g/km
Polttoaineen kulutus, yhdistetty: 7,4–7,1 l/100km
CO2-päästöt, yhdistetty: 194–186 g/km
Polttoaineen kulutus, yhdistetty: Bensiini: 2,6–2,2 l/100km | Sähkö: 21,3–20,4 kWh/100 km
CO2-päästöt, yhdistetty: 59–51 g/km
Polttoaineen kulutus, yhdistetty: Bensiini: 2,6–2,3 l/100km | Sähkö: 21,3–20,8 kWh/100 km
CO2-päästöt, yhdistetty: 61–53 g/km
Polttoaineen kulutus, yhdistetty: 7,4–5,9 l/100km
CO2-päästöt, yhdistetty: 184–148 g/km
Polttoaineen kulutus, yhdistetty: Bensiini: 2,1–1,6 l/100km | Sähkö: 17,7–16,2 kWh/100 km
CO2-päästöt, yhdistetty: 47–37 g/km
Polttoaineen kulutus, yhdistetty: 7,3–5,9 l/100km
CO2-päästöt, yhdistetty: 182–149 g/km
Polttoaineen kulutus, yhdistetty: Bensiini: 2,0–1,7 l/100km | Sähkö: 17,5–16,3 kWh/100 km
CO2-päästöt, yhdistetty: 46–38 g/km
Polttoaineen kulutus, yhdistetty: 13,1–12,4 l/100km
CO2-päästöt, yhdistetty: 298–281 g/km
Virrankulutus, yhdistetty: 26,2–21,7 kWh/100 km
CO2-päästöt, yhdistetty: 0–0 g/km
Virrankulutus, yhdistetty: 25,9–21,3 kWh/100 km
CO2-päästöt, yhdistetty: 0–0 g/km
Virrankulutus, yhdistetty: 28,4–27,0 kWh/100 km
CO2-päästöt, yhdistetty: 0–0 g/km
Virrankulutus, yhdistetty: 28,1–26,5 kWh/100 km
CO2-päästöt, yhdistetty: 0–0 g/km
Uuden Audi RS 5:n suorituskykylukemat puhuvat puolestaan. Lähempi tarkastelu vielä vahvistaa ensivaikutelmaa: uusi Audi Sport -malli on täyttä urheilullisuutta pienimpään yksityiskohtaanasti. League of Performance kutsuu sinut mukaan!
Peter Sommer (teksti) & Robert Grischek (kuvat)
Henkeäsalpaava. Se on juuri oikea sana kuvaamaan uutta Audi RS 5:tä. Aloitetaan vaikka faktoista: Uusi 2,9-litrainen V6-tuplaturbomoottori tuottaa 331 kW:n tehon ja 600 Nm:n enimmäisväännön. Kahdeksanvaihteinen tiptronic-automaattivaihteisto sääntelee voimaa jatkuvatoimiselle quattro-nelivedolle, joka muuntaa sen liikkeeksi. Lopputulos? Audi RS 5 kiihtyy nollasta sataan vain 3,9 sekunnissa. Ajokokemus on urheilullisen vakuuttava. Audi drive selectin avulla kuljettaja voi säätää auton vakiokomponentit ja monet lisävarusteina saatavat järjestelmät mieleisikseen. Hyvä esimerkki lisävarusteista on RS Dynamic -varustepaketti, johon kuuluvat dynaaminen ohjaus ja Dynamic Ride Control (DRC) -erikoisurheilualusta. Erityisesti Audi RS 5:lle räätälöity järjestelmä parantaa pitoa vähentämällä korin kallistelua ja nyökkäilyä. Se sisältää myös kolmivaiheisen iskunvaimentimien säädön, jossa on asetuksia tasapainoisen pehmeästä urheilullisen jämäkkään. Jokaiseen ajotilanteeseen löytyy oikea asetus. Isokokoisilla jarrrulevyillä ja kuusimäntäisillä satuloilla varustetut RS-jarrut ovat valmiina hidastamaan vauhtia tehokkaasti. Vielä vaativampaan käyttöön on eteen saatavana 19-tuumaiset, erittäin hyvin kulutusta ja kuumuutta kestävät keraamiset jarrut.
Uusi Audi RS 5 tekee vaikutuksen jo ennen liikkeelle lähtöä ulkonäöllään. RS:n erottuva muotoilu on saanut inspiraationsa legendaarisesta Audi 90 quattro IMSA GTO -kilpa-autosta. Levennetyn korin ulkonevat pyöräkotelot, erottuvat sivuhelmat, RS-puskurit suurine ilmanottoaukkoineen, veistoksellinen diffuusori sekä hillityn tyylikäs ilmaohjain takana tekevät ulkomuodosta yhtä aikaa elegantin ja urheilullisen. Audi A5:een verrattuna Singleframe-säleikkö on sekä leveämpi että matalampi. Kun yhtälöön lisätään Audi Sportin uuden muotoilufilosofian mukaiset tummiksi sävytetyt ajovalojen ympärykset, auton ilmeestä tulee täysin omanlaisensa. Vakiovarusteisiin kuuluvat LED-tekniikalla toteutetut ajovalot sekä takavalot, mutta myös Audi Matrix LED -ajovalot on mahdollista valita. Auton yksilöllistä luonnetta voi korostaa lisävarusteena tarjottavalla tyylipaketilla, jonka vaihtoehdot ovat matta-alumiinipinta, kiiltävä musta tai hiilikuitu. Lisävarusteena on nyt ensi kertaa saatavana hiilikuituinen katto, joka paitsi parantaa auton ulkonäköä myös keventää sitä kolmella kilogrammalla. Yhteensä uusi Audi RS 5 on jopa 60 kg edeltäjäänsä kevyempi.
Myös sisustus on suunniteltu korostamaan auton urheilullisia geenejä. Lisävarusteena saatava Audin virtuaalinen mittaristo näyttää kuljettajalle suorituskykytietoja erityisten RS-näyttöjen, kuten G-voimamittarin ja vaihtovalon, kautta ja antaa samalla tietoa esimerkiksi rengaspaineista ja lämpötilasta. Kuljettaja voi valita näyttöön kaikki tarvitsemansa tärkeät tiedot. Sähkösäätöisellä ristiseläntuella varustetut RS-urheiluetuistuimet ovat tukevuuden lisäksi mukavat. Ohjaamon täydentää RS-monitoimiurheiluohjauspyörä plus isoilla vaihteenvalitsimilla. Joko riittää, vai haluatko vielä hieman lisää urheilullisuutta? Lisävarustelistalta löytyvä RS design -paketti lisää mustaa Alcantara-nahkaa ja punaiset kontrastitikkaukset ohjauspyörään, vaihteenvalitsimeen ja keskikonsoliin.
Henkeäsalpaava. Se on tosiaan oikea sana. Siltikään mikään ei vedä vertoja sille, kun kokeilet autoa itse. League of Performance kutsuu sinut mukaan.
Ajoneuvon kulutus ja toimintamatka on määritelty maailmanlaajuisesti yhtenäistetyn testimenetelmän (WLTP) mukaisesti. Ilmoitettu WLTP-kulutus ja -toimintamatka saattavat vaihdella olennaisestikin riippuen mm. kuljettajan ajotavasta, akkukapasiteetista, lataamisen säännöllisyydestä, sähkövarusteiden käytöstä, mahdollisen lisälämmittimen käytöstä, ulkolämpötilasta, sääolosuhteista, matkustajien ja kuorman määrästä, valitusta ajoprofiilista tai tieprofiilista.
Ajoneuvon latausteho ja -aika voivat vaihdella olennaisestikin ilmoitetusta ohjearvosta. Latausteho ja -aika riippuvat esimerkiksi käytetystä latauspisteestä, lämpötilasta, auton käytöstä, akuston lämpötilasta ja peräkkäisten latausten tiheydestä.