• Q7 e-tron quattro
    Q7 e-tron quattro
    Hinta: alkaen 99 713,65 EUR

    Polttoaineen kulutus, yhdistelmä: 1,9–1,8 l/100km | Strom 190,0-181,0 Wh/km

    CO2-päästöt, yhdistelmä: 50–48 g/km

  • SQ7 TDI
    SQ7 TDI
    Hinta: alkaen 146 431,10 EUR

    Polttoaineen kulutus, yhdistelmä: 7,6–7,2 l/100 km

    CO2-päästöt, yhdistelmä: 199–189 g/km

Mestarin opissa > Audi Finland

Audi Magazine 01-18

  • Mestarin-opissa_CMS-header_1400X438.jpg
Mestarin-opissa_CMS-header_1400X438.jpg

Mestarin opissa

Juha Kankkusen talviajokoulu Kuusamossa on alalla jo käsite. Tänäkin talvena sadat autoilijat saavat legendalta ajo-oppia uusilla Audeilla.

Timo Nurmi (teksti) & Juha Kankkunen Driving Academy (kuvat)

”Olen ajanut nelivetoisilla autoilla vuodesta 1986 asti enkä aio vaihtaa takaisin kaksivetoisiin.” Rallin nelinkertaisen maailmanmestarin Juha Kankkusen lausahdus nelivedon paremmuudesta ajoneuvon vetotapana ei jätä jossittelun varaa. Mies tietää mistä puhuu, oli kyse sitten siviililiikenteestä tai kelloa vastaan kisaamisesta maailman kovimpien kuskien joukossa. Kankkunen on jakanut osaamistaan myös muille. Lapin porteilla Kuusamossa on pyörinyt jo toistakymmentä vuotta Juha Kankkunen Driving Academy, jossa mestari apulaisineen opettaa muun muassa juuri nelivetoauton käsittelyä. Sydäntalvella tammi-helmikuun taitteessa käynnistyvä ajoakatemia perehdyttää vuosittain satoja autoilijoita talviajamisen salaisuuksiin lumella ja jäällä.

”Meillä on käynyt koulutettavia aivan laidasta laitaan. Englannin kuningashuoneen jäseniä, F1-kilpakuljettajia, miljardöörejä – ja toisaalta aivan tavallisia autoilijoita. Kaikkia heitä on yhdistänyt halu kehittyä paremmaksi kuljettajaksi, Juha Kankkunen selvittää.

  • Mestarin-opissa_2_CMS-image_734x412.jpg

  • Mestarin-opissa_4_CMS-image_734x412.jpg

Driving Academyn autokalustoon mahtuu niin urheilullisia ­autoja kuin tavanomaisempiakin menopelejä. Tänä vuonna kalustossa on erityisen paljon Audeja, tietysti quattro-nelivedolla varustettuja. ”Olemme valinneet koulutusautoiksi vähän sporttisempaa kalustoa kuin esimerkiksi viime vuonna. Meillä on muun muassa useita Audi RS3- ja S3-yksilöitä, joista löytyy reilusti tehoa. Lisäksi kalustoon kuuluvat hieman isompi A5 ja uusi SUV-henkinen Q2.”

”Haluamme, että tarjolla on hyvin monipuolinen kattaus keskenään erilaisia ja -kokoisia autoja. Tärkeää on myös, että ajoautot ovat malleina uusia ja edustavat viimeisintä tekniikkaa. Ideana on, että kaikki osallistujat myös ajavat kaikilla malleilla.” Järven jäälle auratuilla radoilla harjoitellaan monenlaisia ajotilanteita, jotka voivat tulla kenen tahansa autoilijan eteen arkiliikenteessä. Silloin nopeat reaktiot ja oikea toimintatapa voivat parhaimmillaan pelastaa hengen. ”Koulutuksessa käydään läpi yhteensä 11 ajosuoritetta: jarrutusta ja väistöä, käsittelyrataa, pujottelua ja niin edelleen. Huolehdin itse ratojen suunnittelusta. Kaikilla täällä Driving Academyssa työskentelevillä on tarkasti määritellyt vastuualueet”, Kankkunen kertoo.

  • Mestarin-opissa_1_CMS-image_734x412.jpg

    ”Tänä vuonna kalustossa on erityisen paljon Audeja.”

Mestari itse toimii pääkouluttajana, ja apunaan hänellä on useita rallipiireistä tuttuja nimiä. Kouluttajan pallilla Academyn autoissa ovat istuneet Kankkusen lisäksi esimerkiksi Harri Rovanperä, Riku Tahko ja Harri Toivonen. Koulutukseen tulevat ovat siis kokeneiden ammattilaisten käsissä. Kiihkeä koulutusrumba Kuusamon hangilla kestää parisen kuukautta eli parhaimman talvikauden. Juha Kankkunen viihtyy kuitenkin yhä ratin takana muuhunkin aikaan vuodesta. ”Osallistun yksittäisiin tapahtumiin, tosin nykyään hyvin valikoiden. Kyselyitä esimerkiksi näytösajoihin tulee kyllä edelleen aika paljon.” 23 osakilpailuvoittoa rallin MM-sarjassa ottanut laukaalaislegenda aloitti kisaamisen auton ratissa jo vuonna 1978. Mitään varsinaisia 40-vuotis-
taiteilijajuhlia ei kuitenkaan ole luvassa, mies itse kertoo. Kankkusen nimi tosin kirjattaneen jatkossakin moottoriurheilun tulosluetteloihin, sillä Juhan poika Niko on jatkamassa isän jalanjäljillä. ”Niko on viime aikoina ajanut Saksassa rata-autosarjaa. Jatkosuunnitelmiakin on jo tehty, mutta niistä ei vielä voi puhua sen enempää.”

  • Mestarin-opissa_3_CMS-image_734x412.jpg

Seniori itse aikoo siis jälleen pöllyttää Kuusamon lunta Audien ratin takana. Kokenut kilpakettu ylistää saksalaismerkin pitkään hiomaa nelivetotekniikkaa. ”Hienoja ja laadukkaita autoja, joiden ajokäytös on säädetty tasapainoiseksi, eli ne eivät ole yli- eivätkä aliohjautuvia. Audihan käyttää nelivedoissaan mallista riippuen Torsen- ja Haldex-tyyppisiä voimanjakoratkaisuja, jotka on jatkojalostettu merkin omaan tyyliin sopiviksi.” Kankkunen muistuttaa, että nelivetoautolla ajavan on syytä pitää mielessä ne kuuluisat fysiikan lait. ”Nelivetoisella pääsee hyvin liikkeelle ja vauhtiin, mutta sen lisäksi on pystyttävä pysähtymään ajoissa. Lisäksi nelivedon ääritilannekäytös on erilaista kuin kaksivetoisen, joten auton käyttäytymistä on hyvä harjoitella. Driving Academyssa näitä asioita pääsee kokeilemaan maantienopeuksissa.”
”Liukkaalla ajamista kannattaa harjoitella, sillä varsinkin Etelä- ja Keski-Suomen talvessa ajokelien jatkuva vaihtelu tekee ajamisesta haastavaa. Välillä tiet jäätyvät, ja hetken päästä on taas sulaa. Kuljettajan pitää olla koko ajan tarkkana.”

Kuka tahansa voi kehittää talviajotaitoaan Juha Kankkunen Driving Academyn kursseilla. Vaikka koulutukset toteutetaan ryhmittäin, mukaan voi ilmoittautua yksinkin. ”Kaikki halukkaat pääsevät mukaan. Jos on tulossa yksin, etsitään koulutusjaksolta sopiva päivä, jolloin tulija voi liittyä osaksi isompaa ryhmää”, Juha Kankkunen lupaa.

Siirry lehden edelliseen tai seuraavaan artikkeliin: