Purjehduksen Zen > Audi Finland

Audi Magazine 01-18

  • Purjehduksen-zen_CMS-header_1400X438.jpg
Purjehduksen-zen_CMS-header_1400X438.jpg

Purjehduksen ZEN

Marc Lichte, AUDI AG:n muotoilujohtaja, on henkeen ja vereen purjehtija. Vene on hänelle turvapaikka, jossa hän voi ladata akkunsa ja jatkaa sitten visiointia.

Bernd Zerelles (teksti) & Rouven Steinke (kuvat)

Usein juuri pienet asiat paljastavat ihmisestä eniten. Kuten vaikkapa tuulimittari Marc Lichten purjeveneen mastossa: ”Näetkö, kuinka kaikissa muissa veneissä tuulimittari on maston jatkeena tai osoittaa suoraan eteenpäin? Halusin, että omani seuraa maston nousevaa linjaa, taipuu aerodynaamisesti ja kääntyy vasta sitten eteenpäin. Näin se on täydellisessä kulmassa tuuleen nähden ja mittaa sitä tarkasti. Suunnittelin laitteen itse. Se on ainoa laatuaan ja täydellinen.” Marc Lichte nostaa vasemman kätensä etusormi suorana päänsä yläpuolelle ja näyttää sitten oikealla kädellään, miten tuulimittarin täydellisen sulava muoto mukautuu tuuleen. Hän jatkaa: ”Erityistä tässä veneessä on myös keulapotkuri. Purjehdin usein yksin, ja keulapotkuri auttaa laituriin tullessa ja siitä lähtiessä. Telakka lupasi asentaa sen putkeen vain millimetrin toleranssilla. Olin paikan päällä ja valvoin prosessia, ja se jopa onnistui. Yhden millimetrin tarkkuus on uskomatonta. Regattaa varten poistan tietenkin akut painon säästämiseksi.”

Ei ole helppoa pysytellä 48-vuotiaan Marc Lichten vauhdissa. Kehyksettömien Titanal-lasien (hänen mukaansa ”höyhenenkevyt high tech -rakenne”) takana siniset silmät vaikuttavat levollisilta, mutta puhetulva on tauoton. Audi AG:n muotoilujohtajan kalenteri on täynnä, joten hän ehtii tavata meidät vain piilopaikassaan – pienen Saksan pohjoisrannikon kaupungin venesatamassa, jossa hänen purjeveneensä on ankkuroituna. Kyseessä on kuitenkin mies, jonka uusi muotoilustrategia on ensi kertaa päässyt tuotantoon uusimmassa Audi A8:ssa, samalla kun aivan uusi Audi AICON esittelee hänen visiotaan autoilun tulevaisuudesta. Mukavasti oliivinvärisiin puuvillahousuihin ja tummansiniseen villapaitaan pukeutunut, paljain jaloin liikkuva Lichte toivottaa meidät tervetulleeksi Xp 38 X-Yachtiinsa. Eurooppalainen Yacht-lehti kuvailee veneen olevan ”sulava ja nopea pikaristeilijä, joka herättää pelkoa kaikissa regatta-vastustajissaan.” Lichten vene on kuitenkin erilainen kuin muut Xp 38:t. Runkoa lukuun ottamatta suurin osa tärkeimmistä komponenteista on tehty hiilikuidusta: kori, köli, masto lisävarusteineen, peräsin ja jälkiasenteiset Doyle-purjeet. ”Tämä on niin jäykkä, ettei mikään anna periksi”, Lichte hehkuttaa. ”Jokainen pieni tuulenvire muunnetaan nopeudeksi. Tällä on mahtava purjehtia.”

  • Purjehduksen-zen_1_CMS-image_734x412.jpg

    Marc Lichte on syntynyt 9.8.1969 Saksan Arnsbergissä. Aloitti uransa Volkswagen AG:ssä vuonna 1996, yhä opiskellessaan. Exterior Design Studion johtajana hänen vastuullaan olivat VW Golf (sukupolvet 5, 6 ja 7), Passat, Touareg ja Arteon. Lichte siirtyi AUDI AG:n muotoilujohtajaksi 1.2.2014.

Suorituskyky onkin keskeinen tekijä intohimoiselle purjehtijalle, joka aloitti jo kuusivuotiaana optimistijollalla. Sen jälkeen hän seurasi tyypillistä regatta-urapolkua ja eteni Laserin kautta neljännestonniluokkiin. Lichte nappasi Kielin regatasta kolme luokkavoittoa ja sijoittui kahdesti toiseksi Saksan mestaruuskilpailuissa. Vaikka Marc Lichte johtaakin nykyisin 440 hengen muotoiluosastoa, hän pyrkii silti purjehtimaan aina kun mahdollista. Bayerischer Yacht-Clubin jäsen kantaa luonnollisesti kerhonsa logoa veneessään myös Itämerellä, mutta aivan yhtä tyytyväinen hän on kerhon kotivesillä Starnberg-järvellä ohjastaessaan pienempää venettä, jollaisella myös Saksan paras Star-köliveneen kippari Johannes Polgar kilpailee, tai jopa yhden hengen Laser-jollaa. ”Se on mahtavaa vatsalihastreeniä”, hän toteaa.

  • Purjehduksen-zen_4_CMS-image_734x412.jpg

    Purjeveneessä tärkeintä ovat linjat, pinnat ja mittasuhteet – aivan kuten uuden Audi A8:n sisustuksessa. Eleganssi ja toistuvat suunnitteluperiaatteet yhdistyvät teknologiaan ja luovat runsaan tunnelman sekä viestivät edistyksestä

Ensisijaisesti Marc Lichte on tietenkin muotoilija. Siksi hänen purjeveneensäkin erottuu muista: kaikki kuomusta peräsimeen asti on tuunattua. ”Värit sointuvat harmonisesti yhteen niin, että koko alus näyttää yhdellä muotilla valetulta.” Sisustuksessa käytetään vain kahta sävyä, ja runkoon on valittu RAL-väri. Runko on musta eikä valkoinen, kuten muissa Xp 38 -purjeveneissä. ”Ei, ei, ei. Se ei ole musta. Musta ei näyttäisi oikealta, se olisi liian karkea. Ei hiilikuitukaan ole mustaa. Rungon pitää kuitenkin sointua kansirakenteisiin.” Tämä innoitti Lichten etsimään erilaisia standardoituja RAL-sävyjä, jotka sointuisivat yhteen hiilikuidun kanssa. Hän maalautti niitä yhden neliömetrin kokoisille muoviliuskoille ja arvioi värien vaikutuksia kannattelemalla niitä veneen edessä satamassa erilaisessa valaistuksessa ja eri vuoro­kaudenaikoina. Vasta sitten hän antoi luvan maalata. ”Tämä tumma harmaa täydentää hiilikuitua täydellisesti ja tekee veneestä todella tyylikkään, eikö vain?” Lichten odotukset veneeltään ovat yksinkertaiset: ”Suorituskyvyn pitää olla virheetöntä – aivan kuten ulkonäönkin. Xp 38 täyttää nämä ehdot. Se kulkee kuin unelma ja sen muotoilu on lähes ajatonta, mikä on minulle todella tärkeää. Tässä on rinnastus automuotoiluun. Purjeveneessä tärkeintä ovat juuri linjat, eli pituus ja mittasuhteet – aivan kuten Audissakin.” Marc Lichten pakkomielle on äärimmäinen täydellisyys, eikä mikään muu kelpaa. Sekä suorituskyvyn että estetiikan näkökulmasta hän tavoittelee jatkuvasti Audi-­kielellä ”Vorsprungia” teknikassa ja muotoilussa.

  • Purjehduksen-zen_7_CMS-image_734x412.jpg

    Nerokasta: ”Opinnäytteenä tekemäni työ oli aikaisekseen hyvin innovatiivinen. Nuppien ja kahvojen sijaan käytin varjomaisia aukkoja laatikoiden ja ovien avaamiseen.”

Purjehtiminen ja automuotoilu ovat Lichten suuret intohimot. Saksan Sauerlandissa syntynyt Lichte käytti jo koululaisena kaiken vapaa-aikansa veneessään Möhne-järvellä. Piirtäminen oli hänen tapansa saada aika kulumaan tylsillä oppitunneilla: ”Luonnostelin autoja kirjojen vasemmanpuoleisille sivuille ja purjeveneitä oikealle.” Hänen intohimonsa saada oma purjevene auttoi häntä vahingossa saamaan ensimmäisen työn automuotoilijana. Aloitettuaan juuri opintonsa kuljetusalan muotoiluohjelmassa Pforzheimin yliopistossa hän sai kuulla muotoilukilpailusta. Palkintona oli 25 000 Saksan markkaa. ”Minun piti ensin voittaa sisäinen valintaprosessi, jotta pääsin edustamaan Pforzheimia, ja sitten kilpailla Kalifornian, Sveitsin ja Lontoon muotoilukouluja vastaan. Mutta mahdollisuus saada näin paljon rahaa kerralla oli mieletön tilaisuus.” Lichte vetäytyi vuodeksi työstämään muotoilukonseptiaan ja malliaan. ”Halusin ne rahat ja vain siksi, että voisin ostaa itselleni veneen.” Tämä uskomaton kes­kit­tyminen osoittautui menestyksen salaisuudeksi. Lichte voitti kilpailun ja käytti palkintorahat ensimmäiseen purjeveneeseensä, joka oli seitsemän metriä pitkä. Mutta yhteen asiaan hän ei tuolloin kiinnittänyt niinkään huomiota: kilpailun palkintoraati koostui parhaiden autonvalmistajien muotoilijoista. Lichte sen sijaan kiinnitti heidän huomionsa, ja hänelle tarjottiinkin pian ensimmäistä oikeaa työtä. Nykyään ajatus jo hymyilyttää häntä: ”En todellakaan ajatellut, kuinka paljon se vaikuttaisi tulevaan uraani.” Yhtä huvittavaa hänestä on nykyisin se, miten hän rahoitti loput opintonsa myymällä autolehdille piirroksia valmistajien naamioiduista prototyypeistä. ”Sain yhdestä kuvasta 3 500–4 000 Saksan markkaa. Yhteen kuvaan meni noin puolitoista päivää.” Kun hänet näkee veneessään luonnostelemassa autojen muotoja paperille sulavin vedoin, voisi kuvitella sen sujuneen nopeamminkin.

  • Purjehduksen-zen_3_CMS-image_734x412.jpg

    Boforiasteikolla kuusi tarkoittaa ”navakkaa tuulta”, joka heiluttaa suuria oksia ja saa puhelinlangat viheltämään. Vedessä se tarkoittaa suurten aaltojen muodostumista. Vaahtopäitä näkyy enemmän ja vesiroiskeet ovat todennäköisiä.

Mutta rupattelu saa riittää, sillä on aika nostaa ankkurit. Marc Lichte katoaa hyttiin ja palaa pian säänkestävissä purjehdusvarusteissa. Tuulimittarin näytössä näkyy 10-13 m/s, mikä on bofori­asteikolla navakka kuutonen. Länsituuli kiidättää cumuluspilviä Itämeren sinisellä taivaalla. Purjehdussääksi tämä on täydellinen. Kielin lahden pieni satama on sijainniltaan ihanteellinen strategisesta näkökulmasta. Heikommalla tuulella voi suunnata avomerelle. Kun taas tuuli on na­vakampaa, kuten tänään, suojainen Kielin vuono sopii hyvin purjehtimiseen. Lichte valmistelee purjeet, irtautuu laiturista potkurin avulla ja nostaa ensimmäisen lepuuttajan ylös. Jokainen liike on harkittu. Hän ohjaa veneen taitavasti ulos satamasta ja kääntää sen tuuleen, jotta purjeet voi nostaa. Päivän leppoisalle purjehdukselle tarvitaan vain genoa. Lichte kuitenkin nostaa myös isopurjeen, jolloin yhteensä noin 100 neliötä hiilikuitua seisoo tuulesta pulleana. Tällä tuulella se on jo melkein ylärajoilla, mutta kun vieraita on kyydissä, heille pitää luonnollisesti tarjota täysi kokemus. Kippari kääntää venettä, kunnes Xp 38 alkaa riemukkaasti kallistua. Roiskeet lyövät suojanpuolelle ja takilat ulvovat tuulessa. Lähdemme liikkeelle. On vaikuttavaa, miten mies on muuttunut täysin veneeseen päästyään. Maalla hän on aivan pitelemätön, mutta meri rauhoittaa. Keskittyneenä hän vuoroin etsii purjeille parasta asentoa ja vuoroin taas tarkkailee veden pinnan puuskia voidakseen pitää veneen parhaalla kurssilla vain pienten liikkeiden avulla. Muulle miehistölle hän jakelee vain selkeitä ja lyhyitä ohjeita: ”Nostakaa jalus viistopurjeen jälkeen. Siirryttekö eteenpäin, että paino jakautuu paremmin.” Sanoja ei tuhlata.

Marc Lichtestä veneensä ohjaimissa tulee mieleen sähköauto, joka pysähtyy viimein lataamaan akkujaan vietettyään pitkän päivän kaupungin liikenteessä. Aalloilla hän vaikuttaa olevan yksin nauttimassa äärimmäisestä vapaudesta – siitä, että hän voisi juuri nyt, tällä hetkellä, seilata aivan minne vain sattuisi haluamaan. Ja niin hän voisi tällä veneellä tehdäkin – siihen se on rakennettu. Kun myöhemmin satamassa nautimme purjehduksen jälkeistä olutta, Marc Lichte toteaa: ”Olen ihmisenä jatkuvasti liikkeessä. Kaikki inspiroi minua: kaikki mitä näen tai syön, ihmiset joille puhun, paikat joihin matkustan. Luovuuden kannalta tärkeintä on mieleni vapauttaminen. Ja sen voin tehdä veneessä. Siellä on hiljaista, kuuluu vain tuulen ääni. Se on täysi vastakohta arkielämälleni.” Veneen peräpeilissä lukee nimi ”Heima”. Se tarkoittaa islanniksi kotia.

  • Purjehduksen-zen_6_CMS-image_734x412.jpg

    Uusi Audi A8 on ensimmäinen Marc Lichten uuden muotoilufilosofian mukaisesti luotu tuotantoauto. Jatkossa jokainen malli kuvastaa myös brändiä oman luonteensa lisäksi.

  • Purjehduksen-zen_5_CMS-image_734x412.jpg

    Laser, jolla Marc Lichte purjehtii Starnberg-järvellä, on urheilulli­nen yhden hengen jolla, joka nousee herkästi plaaniin. Lichte on Starnberg-järvellä toimivan Bayerischer Yacht-Clubin jäsen.

Siirry lehden edelliseen tai seuraavaan artikkeliin: