Askel tulevaisuuteen > Audi Finland

Audi Magazine 01-18

  • Askel-tulevaisuuteen_CMS-header_1400X438.jpg
Askel-tulevaisuuteen_CMS-header_1400X438.jpg

Askel tulevaisuuteen

Audin uudet e-tron-sähköautot siirtyvät tuotantoon ja ovat pian täällä. Nelivetoiset voimapakkaukset ovat sähköautojen muotoilun ja teknologian suunnannäyttäjiä.

Timo Toiviainen (teksti) Kuvat Audi

Audi laajentaa mallivalikoimaansa täysin uusilla sähköautoilla. Oheisissa kuvissa konseptitasoisina esiintyvät Audi e-tron quattro concept ja e-tron Sportback concept siirtyvät valmiina tuotantomalleina valmistukseen porrastetulla aikataululla.

SUV-mallisen e-tron quattron tuotanto alkaa vuoden 2018 aikana ja coupémainen, neliovinen e-tron Sport­back seuraa perässä 2019. Molempien valmistuspaikaksi on valikoitunut Bryssel Belgiassa.

”Tämä on selkeä sitoutuminen sähköiseen liikkumiseen”, sanoo Audin tuotannosta vastaava johtaja Hubert Waltl. Uusilla täyssähköautoilla Audi vahvistaa kilpailukykyään tässä tulevaisuuden tärkeässä segmentissä.
Audille tyypillisesti myös uudet sähköautot edustavat huippuluokan ajettavuutta, suorituskykyä ja muotoilua.

  • Askel-tulevaisuuteen_1_CMS-image_734x412.jpg

    Audin uusi muotoilulinja luo tilan tuntua matkustamoon. Tutkielma Audi Elainen kojetaulun ja keskikonsolin linjat edustavat nykyaikaista, pelkistettyä tyyliä.

Audi e-tron quattro concept on urheilullinen SUV, jonka pituus on 4,88 m, leveys 1,93 m ja akseliväli 2,91 m. Kooltaan se asettuu Audi Q5:n ja Q7:n välimaastoon, mutta on kuitenkin näitä huomattavasti matalampi (1,54 m). Mittasuhteiltaan urheilullisen ja kevyen korin ilmanvastuskerroin on vain 0,25.

Audi e-tron Sportback concept taas on tunteisiin vetoava Gran Turismo. Ulkonevat pyöräkotelot ovat osa quattro-muotoilua ja kertovat suuresta raideleveydestä sekä dynaamisista ajo-ominaisuuksista. Isot 23 tuuman viisipuolaiset vanteet vielä korostavat urheilullisuutta. Upeat muodot ja edistyksellisen tekniikan yhdistävän Sportbackin pituus on 4,9 m, leveys 1,98 m, akseliväli 2,93 m ja korkeus 1,53 m.

Molemmat uudet sähköautot perustuvat samaan tekniseen perusratkaisuun. Sähkömoottoreita on kolme, yksi etuakselia ja kaksi taka-akselia varten. Näin saadaan tulokseksi quattro-neliveto.

  • Askel-tulevaisuuteen_6_CMS-image_734x412.jpg

    320 kW–370 kW:n tehon ansiosta kiihdytys 0–100 km/h onnistuu vain 4,6 sekunnissa.

  • Askel-tulevaisuuteen_3_CMS-image_734x412.jpg

Konseptiautojen sähkömoottoreiden huima kokonaisteho 320 kW on nostettavissa lyhyt­aikaisesti jopa 370 kW:n tasolle, ja vääntömomenttia löytyy mehevät 800 Nm. Näillä voimilla esimerkiksi e-tron quattro concept kiihtyy sadan kilometrin tuntivauhtiin vain 4,6 sekunnissa.

Kun puhutaan sähköautoista, kuuluu toimintamatka tärkeimpiin ominaisuuksiin. Audin uusien e-tron-konseptimallien toimintamatka on jopa 500 kilometriä. Nestejäähdytteinen litium-ioni-akku on sijoitettu akselien väliin matkustamon alle. Ratkaisu pitää painopisteen matalalla ja painojakauman tasaisena 52:48-suhteessa. Muihin saman kokoluokan autoihin verrattuna ajodynamiikka ja -turvallisuus ovat erinomaisia. Akku voidaan ladata yhdistetyllä latausjärjestelmällä sekä vaihtovirralla (AC) että tasavirralla (DC).

Kardaanitunnelia näissä kahdessa sähköautossa ei tarvita. Se mahdollistaa avarammat sisätilat ja reilut jalkatilat. Myös sisätilojen uusi ja pelkistetty muotoilulinja luo tilan tuntua sekä selkeyttä matkustamoon.

  • Askel-tulevaisuuteen_5_CMS-image_734x412.jpg

  • Askel-tulevaisuuteen_2_CMS-image_734x412.jpg

Audi e-tron -konseptiautot ovat innovatiivisia myös valotekniikaltaan. Edessä ja takana on digitaalisesti ohjatut, erinomaisesti valaisevat Matrix LED -yksiköt. Audi otti ensimmäisenä maailmassa käyttöön LED-ajovalot ja oli merkittävä tekijä Matrix LED -teknologian, laservalojen ja OLED-tekniikan läpimurrossa.

Kahden uuden e-tron-automallin jälkeen sähköisten Audi-mallien valikoima tulee täydentymään edelleen.

Ajamisen tulevaisuutta luotaava konseptiauto Elaine esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä 2017. Audi e-tron Sportbackiin perustuvassa tutkielmassa kuljettajaa avustavat järjestelmät ja automatisoitu ajaminen on viety seuraavalle tasolle. Perustan toiminnoille tarjoaa järjestelmien ohjauskeskus zFAS. Aiempaa suuremman laskentatehon ja lukuisten tarkkojen antureiden ansiosta auto voi helpottaa kuljettajan tehtävää ajamalla itsenäisesti moottoriteillä.

Ruuhka-avustimen laajennus Highway Pilot toimii 60–130 km/h:n nopeuksissa. Kuljettajaa avustaviin järjestelmiin kuuluvat myös esimerkiksi pre sense -turvajärjestelmä ja HERE-navigointitietoja hyödyntävä ennakoiva taloudellisuusavustin. Yhä nopeammat internetyhteydet mahdollistavat myös työasioihin tarvittavat videoyhteydet ajon aikana.

Autonomisen ajamisen kannalta on ratkaisevan tärkeää, että auto ja liikennetiedot verkottuvat. Pian kuljettaja voi jättää autonsa paikkaan, josta auto ajaa itsenäisesti lataus- ja pesupalveluilla varustettuun parkkihalliin. Älykäs Audi voi myös etsiä vapaan parkkipaikan tien sivusta. Verkkopohjaisia autokohtaisia sovelluksia on tulossa lisää. Standardirajapinta älykkäille laitteille on valmistumassa ja tuotteet jo lähellä tuotantovalmiutta. Koemalli Audi Elaine on teolliseen internetin IoT-tuote, joka integroituu älykkäästi käyttäjänsä elämään. Esimerkiksi Audi Fit Driver on henkilö­kohtaiseksi optimoitu ajokokemus, jonka ansiosta kuljettaja on ajomatkan jälkeen rentoutuneempi. Fit Driver voi näyttää kuljettajalle biopalautteen, ohjata rentouttavaan hengitykseen, käynnistää energisoivan istuimen hierontatoiminnon tai mukautuvan infotainment-toiminnon sekä sopivan sisävalaistuksen.

  • Askel-tulevaisuuteen_4_CMS-image_734x412.jpg

  • Askel-tulevaisuuteen_7_CMS-image_734x412.jpg

Siirry lehden edelliseen tai seuraavaan artikkeliin:

  • MaailmanParastaAudihuoltoa_CMS-etusivukuva.jpg
    < Maailman parasta Audi-huoltoa

    Suomen joukkueen menestys kansainvälisessä Audi Twin Cup -huoltokilpailussa on hieno osoitus Audi-verkoston ammattitaidosta.

    Lue lisää
  • Visio-katumaasturista_CMS-etusivukuva.jpg
    Visio katumaasturista >

    Audi Q8 concept on urheilullinen SUV, joka esittelee Q-mallien tulevaa muotokieltä ja tekniikkaa.

    Lue lisää