e-tron – faktoja ja lukuja > Audi Finland

Audi Magazine 01-18

  • e-tron_CMS-header_1400X438.jpg
e-tron_CMS-header_1400X438.jpg

e-tron – faktoja ja lukuja

Vuodesta 2009 alkaen uusien sähköajoneuvojen kehitys on Ingolstadtissa koottu e-tron-otsikon alle. Tuotantomallit Audi A3 Sportback e-tron ja Audi Q7 e-tron quattro todistavat jo sähkömoottorin eduista TFSI- tai TDI-polttomoottoriin yhdistettynä. Audi e-tron quattro concept antaa esimakua tulevista täysin sähkökäyttöisistä malleista.

Audi e-tron -mallit

  • e-tron_A3_CMS-image_734x412.jpg
    Audi A3 Sportback e-tron

    Premium-luokan kompakti ladattava hybridi on verrattoman kätevä arkipäiväiseen käyttöön. Sähkö- ja polttomoottorin edut yhdistävä auto tarjoaa sekä sähkökäytön että pidemmän toimintasäteen ­tehokkaan nelisylinterisen moottorin ansiosta. Se kulkee noin 48 kilometrin matkan täysin sähköllä.

    48 km
    150 kW
    350 Nm

  • e-tron_Q7CMS-image_734x412.jpg
    Audi Q7 e-tron quattro

    Maailman ensimmäinen ladattava hybridi kuusisylinterisellä TDI-moottorilla ja quattro-­nelivedolla on ollut saatavilla useimmilla Euroopan markkinoilla vuoden 2016 puolivälistä asti. Audi Q7 e-tron quattro yhdistää sähkö- ja polttomoottorin edut. Se kiihtyy nollasta sataan 6,2 sekunnissa ja kuluttaa 100 kilometrillä vain 1,8 litraa dieseliä.

    56 km
    275 kW
    700 Nm

  • e-tron_concept_CMS-image_734x412.jpg
    Audi e-tron quattro concept

    Tämä konseptiauto antaa esimakua täysin sähkökäyttöisestä ja urheilullisesta huipputason katumaasturista. Sen tärkeimpiä ominaisuuksia ovat aerodynaaminen muotoilu, jonka ilmanvastuskerroin on vain 0,25, sekä älykäs täyssähköinen e-tron quattro-voimalinja, joka tuottaa jopa 370 kW:n tehon ja yli 500 km:n toimintamatkan (NEDC). Audi e-tron quattro concept kiihtyy nollasta sataan 4,6 sekunnissa.

    500 km
    370 kW
    800 Nm

30 minuuttia

Näin kauan 150 kilowatin tehoiselta lataus­asemalta kestää ladata Audi e-tron quattro conceptin akkuun riittävästi virtaa 400 kilometrin matkaa varten.

Audin langaton latausjärjestelmä

Induktiivinen vaihtovirtalataus on tekemässä lataamisesta kätevämpää lähitulevaisuudessa, sekä kotona että myöhemmin myös julkisten lataus­asemien kautta. Sähköautoa ladataan langattomasti sähköverkkoon yhdistetyn induktiivisen latausaseman kautta. Latausasema sisältää integroidun ensiökelan ja invertterin (AC/AC-muuntimen).

Latausinfrastruktuuri 2.0

BMW Group, Daimler AG, Ford Motor Company ja Volkswagen Group yhdessä Audin ja Porschen kanssa suunnittelevat yhteisyritystä toteuttamaan Euroopan tehokkaimman latausverkoston sähköajoneuvoille. Tavoitteena on lisätä toimintasädettä pitkillä matkoilla. Ensimmäiseen vaiheeseen kuuluu 400 pisteen varustaminen ultranopealla ja tehokkaalla latauksella perustuen Combined Charging System (CCS) -standardiin. Jopa 350 kilowatin lataustehon ansiosta tämä teknologia nopeuttaa prosessia huomattavasti.

Sähköistävää tekniikkaa

48 voltin sähköjärjestelmä ja sähkötoiminen kompressoriahdin: Hybridikonseptia sovelletaan muissakin kuin Audi e-tron -malleissa: Audi SQ7 TDI on merkin ensimmäinen rinnakkaisella 48 voltin sähkö­järjestelmällä varustettu malli. 48 voltin jännitteellä toimii sähkö­käyttöinen kompressoriahdin, joka sekin on nyt ensi kertaa sarjatuotannossa. Nollasta sataan 4,8 sekunnissa: V8 TDI -moottori ja turboahtimia täydentävä sähkötoiminen kompressoriahdin tuottavat urheiluauton dynaamisen suorituskyvyn paremmalla hyöty­suhteella. Tulossa on myös muita kevythybriditekniikkaa käyttäviä autoja.

Aina askeleen edellä

Taloudellista rullausta jarrutuksen sijaan: Ennakoiva taloudellisuusavustin (PEA) käyttää navigointijärjestelmän tietoja kertoakseen kuljettajalle, milloin jalka kannattaa nostaa kaasulta – ei jarruttamista vaan rullaamista varten. Tämä teknologia tehostaa sekä hybridien että täyssähkömallien hyötysuhdetta.

2018 E-factory

Ensimmäisen täysin sähköisen Audi SUV:n tuotanto on alkamassa yhtiön Brysselin-tehtaalla 2018 aikana.

Lataus

Audi e-tron -mallien akut voidaan ladata kotitalous- ja kolmivaihepistorasioista sekä julkisista latauspisteistä. Esimerkiksi nykyisen Audi A3 Sportbackin odotetut latausajat ovat seuraavat:

Kotitalouspistorasia
n. 4 h
Kolmivaihepistorasia
n. 2,5 h

Siirry lehden edelliseen tai seuraavaan artikkeliin: