• Q7 e-tron quattro
    Q7 e-tron quattro
    Hinta: alkaen 99 713,65 EUR

    Polttoaineen kulutus, yhdistelmä: 1,9–1,8 l/100km | Strom 190,0-181,0 Wh/km

    CO2-päästöt, yhdistelmä: 50–48 g/km

  • SQ7 TDI
    SQ7 TDI
    Hinta: alkaen 146 431,10 EUR

    Polttoaineen kulutus, yhdistelmä: 7,6–7,2 l/100 km

    CO2-päästöt, yhdistelmä: 199–189 g/km

Loogista ohjausta > Audi Finland

Audi Magazine 01-18

  • Loogista-ohjausta_CMS-header_1400X438.jpg
Loogista-ohjausta_CMS-header_1400X438.jpg

Loogista ohjausta

Neuroverkot ovat inhimillisten ajatusten ja tunteiden perusta. Tekoäly matkii hermosolujamme yhdistäviä monimutkaisia yhteyksiä. Tuloksena on älykkäitä teknologioita, joita Audi sisällyttää autoihinsa opettaakseen niitä ajattelemaan, tuntemaan ja oppimaan.*

Sabrina Hüßner (teksti)

Kykymme nähdä ja kuulla on tulosta ketjureaktiosta, johon osallistuvat lukemattomat neuronit aivoissamme. Nämä monimutkaiset verkostot tunnetaan myös neuroverkkoina. Niiden avulla voimme luokitella aistihavaintoja, käsitellä tietoa ja suorittaa tehtäviä. Neuroverkkojen avulla voimme oppia. Yksittäiset hermosolut lähettävät jatkuvasti signaaleja viestiäkseen toistensa kanssa. Tiede ja teknologia ovat alusta asti jäljitelleet luontoa. Ei siis ole yllätys, että neuroverkkoja käytetään tekoälyn mallina opetettaessa koneita ajattelemaan.

Vuorovaikutus Audi-auton monien eri älyjärjestelmien välillä tuottaa tulokseksi osiaan suuremman, älykkään kokonaisuuden. Kuljettajaa avustustavien järjestelmien ohjauskeskus eli zFAS on osoitus älykkäiden teknologioiden läheisestä yhteistyöstä. Kompakti ajotietokone kerää tietoa auton kaikilta antureilta. Vaikka zFAS:n laskentateho vastaa hyvin varustellun keskiluokan auton koko elektroniikka-arkkitehtuuria, korkean integrointiasteen ansiosta ohjain on vain pienen tabletin kokoinen. Se vastaanottaa ja analysoi signaaleja luodakseen kattavan kuvan ajoneuvon tilasta ja ympäristöstä. Tiedot lähetetään lopuksi takaisin autolle ajo-ohjeina. Näin zFAS ennakoi huomisen itseohjautuvuutta, joka toimii sitä paremmin, mitä enemmän Audin järjestelmät toimivat yhdessä.

Painopiste tulevaisuudessa ei ole vain auton sisäisen verkon optimoimisessa vaan siinä, että mahdollisimman suuri määrä teillä liikkuvia ajoneuvoja vaihtaa tietoja keskenään. Tämä ohjaa oppimisvaikutusta. Tulevina vuosina HERE-tietokanta syöttää tarkkaa navigointitietoa – mikä on oleellista itseohjautuvuuden kannalta – kaikkien verkkoon yhdistettyjen osallistujien toimittaman reaaliaikaisen tiedon lisäksi. Tiedot näytetään digitaalisella kartalla siltä osin kuin tietosuojalait sen sallivat. Näin auto tietää, mitä tiellä on odotettavissa, jolloin se voi ennakoida ja välttää riskejä. Car-to-X-palveluiden tarkoitus on parantaa sekä turvallisuutta että taloudellisuutta. Autot verkottuvat toisiinsa, jolloin ne voivat viestiä sekä keskenään että liikenteen infrastruktuurin kanssa. Liikenne- ja vaaratietoja on jo saatavana. Etuna on, että Audi-mallit voivat vaihtaa tietoja nopeusrajoituksista ja vaaroista, kuten onnettomuuspaikoista, matkapuhelinverkon kautta. Audi Traffic Light Information tarjoaa kurkistuksen tulevaisuuden liikkuvuuteen. Viestimällä liikennevalojen kanssa voidaan vähentää polttoaineen kulutusta ja päästöjä sekä säästää arvokasta aikaa. Palvelu toimii jo osassa Yhdysvaltoja, ja sitä voidaan käyttää vuosimallin 2016 Audi A4- ja Audi Q7 -autoissa, joissa on Audi connect** *.

Audi drive select*
Ajodynamiikkajärjestelmä tarjoaa valikoiman eri ajotiloja erityisen mukavasta korostetun urheilulliseen. Vaikutus tuntuu myös ohjauksen ja jousituksen kaltaisissa keskeisissä toiminnoissa.
Sähköinen ajonvakautusjärjestelmä (ESC)*
Tämä älykäs ohjelmistoratkaisu jarruttaa yksittäisiä pyöriä valikoivasti ja vaikuttaa moottorinohjaukseen. Sähköisesti lukkiutuva tasauspyörästö parantaa vetokykyä ja ajet­ta­vuutta kaarteissa, jolloin reagointi on terävämpää ja ohjaus ketterämpi.
quattro ultra -neliveto*
Audin uudessa quattro ultra -nelivetojärjestelmässä neliveto kytkeytyy ajotilanteen mukaan ennakoivasti päälle tai pois päältä, jolloin dynaaminen ajaminen voi olla myös taloudellista. Ultra-teknologia laskee pottoaineen kulutusta.
Audi pre sense*
Audi pre sense vähentää törmäysten riskiä ja parantaa turvallisuutta kriittisissä ajotilanteissa. Järjestelmä käynnistää tarvittaessa ehkäiseviä toimenpiteitä auton matkustajien suojaksi. Niihin kuuluvat turvavöiden kiristäminen, hätävilkkujen kytkeminen ja ikkunoiden sulkeminen.
Mukautuva vakionopeussäädin*
Mukautuva vakionopeussäädin käyttää apunaan tutka-anturia ja pitää nopeuden sekä etäisyyden edellä ajavaan ajoneuvoon tasaisena.
Stop & go -toiminto*
Stop & go -toiminto avustaa kuljettajaa jarruttamalla itsenäisesti, jopa pysähdyksiin asti, ja voi myös automaattisesti jatkaa matkaa kuljettajan pyytäessä (saatavana vain S tronic-/tiptronic-vaihteiston yhteyteen).
Traffic jam assist*
Traffic jam assist -ruuhka-avustin ajaa osin itsenäisesti noin 0–65 km/h:n nopeuksissa, esimerkiksi seurattaessa edellä olevaa autoa hitaassa ruuhkassa. Tiettyjen parametrien mukaisesti teknologia tunnistaa kaistamerkinnät sekä samalla kaistalla olevat muut ajoneuvot ja avustaa ruuhkassa ajettaessa ohjauksessa, kiihdyttämisessä ja jarrutuksessa.
Audi active lane assist*
Audi active lane assist -kaistallapysymisvahti auttaa kuljettajia pysymään mukavasti kaistamerkintöjen välissä. Jos nopeus on järjestelmä aktiivisena ajettaessa yli 60 km/h ja kuljettaja alkaa ajautua kaistalta toiselle kytkemättä suuntavilkkuja, puuttuu kaistallapysymisvahti tilanteeseen kevyesti mutta selvästi ja pitää auton kaistalla.
Ennakoiva taloudellisuusavustin*
Ennakoiva taloudellisuusavustin käyttää mukautuvaa vakionopeussäädintä sekä navigoinnin tietoja kaarteiden säteistä (kaarreavustin), kaupungeista ja nopeusrajoituksista (nopeusrajoitusavustin) voidakseen säätää nopeutta ennakoivasti ja mukautuvasti. Lisäksi järjestelmä säästää polttoainetta säätelemällä moottorin veto- ja rullausvaiheita.
Mukautuvat ajovalot*
Mukautuva ajovalojärjestelmä tuottaa parhaan mahdollisen valotehon kaikkiin ajo-olosuhteisiin ja parantaa näin turvallisuutta sekä kuljettajan reaktioaikoja. Valojärjestelmä sisältää muuttuvan kantaman dynaamiset kaarreajovalot, muuttuvan ajovalojen kantaman säädön ja staattiset kääntymisvalot.
Audi Matrix LED*
Audi Matrix LED -ajovalojen häikäisemätön kaukovalo varmistaa optimaalisen näkyvyyden joka tilanteessa. Yksittäisiä LEDejä himmennetään tai sammutetaan, kun kamera tunnistaa toisen ajoneuvon. MMI Navigation plus -järjestelmän reittitietojen perusteella diodit säätävät myös kaarrevaloja juuri ennen kuin rattia käännetään.
Digitaalinen matriisivalo
Digital Micromirror Device (DMD) -teknologiaa pidetään seuraavana jättiharppauksena valaistuksen alalla. Sen lisäksi, että miljoonien valopisteiden avulla voidaan estää muiden tienkäyttäjien häikäistyminen äärimmäisen tarkasti, niillä voidaan myös jakaa auton edessä näkyvä valo monin eri tavoin, mikä mahdollistaa muun muassa tarkat projektiot kuljettajan optimaaliseksi tukemiseksi.
OLED
Orgaaniset valodiodit ovat käytössä sisustuksessa ja takavaloissa. Toisin kuin LEDien kaltaiset pistevalolähteet, OLEDit säteilevät tasaista valoa. Tämän ansiosta niiden tuottama valo on aivan uudella tavoin yhtenäistä ja sitä voidaan himmentää portaattomasti. Erittäin tasainen ja tarkka valo antaa aivan uusia mahdollisuuksia suunnitteluun. OLEDit eivät jätä varjoa eivätkä vaadi heijastimia, umpioita tai muita vastaavia optisia komponentteja, mikä tekee niistä erittäin taloudellisia ja kevyitä. Lisäksi ne tarvitsevat vain vähän jäähdytystä.
Bose Surround Sound
Erityisesti auton sisällä olevaan kuuntelu­ympäristöön räätälöity järjestelmä mittaa taustamelua ja suodattaa sekä kompensoi ei-toivottuja ääniä. Manuaaliset äänijärjestelmän säädöt ovat menneisyyttä.
Bang & Olufsen Advanced Sound System
Vakiovarusteinen Audi-äänentoistojärjestelmä voidaan tarvittaessa päivittää aivan uudelle tasolle 19 ohjatun kaiuttimen avulla. 3D-musiikki muuttaa matkustamon konserttisaliksi.
Henkilökohtainen reittiavustin*
Kun MMI Navigation plus -toiminto on aktiivinen, järjestelmä oppii, mitä reittejä kuljettaja käyttää säännöllisesti, ja muistaa määränpäät, pysäköintipaikat sekä kellonajat. Se käyttää tätä tietoa optimoidakseen reitin suunnittelun ja antaakseen ehdotuksia seuraavasta matkasta.
zFAS*
Kuljettajan avustinjärjestelmien keskusohjain eli zFAS on huomisen edistyneiden avustinjärjestelmien sekä tulevan itseohjautuvuuden sydän. Tämä kompakti keskusohjain käyttää eri antureiden signaaleita ja laskee digitaalisen mallin ajoneuvon ympäristöstä.
Car-to-X
a ja tunnistaa liikennemerkeistä tilapäisiä nopeusrajoituksia, se myös auttaa optimoimaan liikennevirtaa. Tämä palvelu on tällä hetkellä käytettävissä vain tietyissä Yhdysvaltain osissa.
Audi marker lights*
Sisustan ohuet valonauhat toimivat yhdessä Exit Warning -avustusjärjestelmän kanssa. Jos kuljettaja tai matkustaja haluaa avata oven, kun ajoneuvo lähestyy takaa päin, punaiset merkkivalot vilkkuvat nopeasti.
Audi connect**
Kaikki sovellukset ja kehityshankkeet, jotka yhdistävät Audi-mallit kuljettajiinsa, internetiin, infrastruktuuriin ja muihin ajoneuvoihin. Ne muuttavat auton liikkuvaksi infotainment- ja viestintäkeskukseksi.
*Kaikki mainitut järjestelmät tukevat kuljettajaa vain omien järjestelmärajojensa puitteissa.
*Kaikki tässä esitellyt avustinjärjestelmät ja varusteet ovat saatavana lisävarusteina Audi-mallista riippuen.
**Kaikki oikeudelliset ilmoitukset sekä saatavuustiedot ja tekniset tiedot ovat osoitteessa www.audi.com/connect
Ajoneuvon hallinta on aina kuljettajan vastuulla.

Siirry lehden edelliseen tai seuraavaan artikkeliin: