• Q7 e-tron quattro
    Q7 e-tron quattro
    Hinta: alkaen 99 713,65 EUR

    Polttoaineen kulutus, yhdistelmä: 1,9–1,8 l/100km | Strom 190,0-181,0 Wh/km

    CO2-päästöt, yhdistelmä: 50–48 g/km

  • SQ7 TDI
    SQ7 TDI
    Hinta: alkaen 146 431,10 EUR

    Polttoaineen kulutus, yhdistelmä: 7,6–7,2 l/100 km

    CO2-päästöt, yhdistelmä: 199–189 g/km

Visio katumaasturista > Audi Finland

Audi Magazine 01-18

  • Visio-katumaasturista_CMS-header_1400X438.jpg
Visio-katumaasturista_CMS-header_1400X438.jpg

Visio katumaasturista

Audi Q8 on täynnä inspiroivia ja älykkäitä ideoita alkaen korin muotoilusta ja sisustuksen arkkitehtuurista aina vuorovaikutteiseen graafiseen käyttöliittymään asti.

Patrick Morda (teksti) & Manuel Ferrigato (kuvat)

Urheilulliset katumaasturit ovat melko tuore lisäys automuotoilun kenttään. Niillä on kuitenkin yksi yhteinen piirre: coupé-tyylisesti taaksepäin laskeva kattolinja antaa melko korkeiden katumaastureiden linjoihin dynaamisen säväyksen. Audi Q8 concept on vielä tutkielma, mutta antaa esimakua pian tuotantoon tulevasta urheilullisen elegantista huipputason Audi SUV:stä. Se näyttää jälleen kerran Audin kulkevan omia polkujaan. Vaikuttavuudestaan huolimatta se ei tingi tarkoituksenmukaisuudesta isoissa tai pienissä asioissa. Erityisesti sisä­tiloissa muotoilu ja toiminnallisuus sulautuvat entistä enemmän yhteen.

”Paitsi että Audi Q8 on aivan uudenlainen SUV, se esittelee myös yleisemmin, miltä Audin Q-mallit tulevat näyttämään tulevaisuudessa”, sanoo Sascha Heyde, tutkielman ulkoasun muotoilupäällikkö. Audi Q8 concept toteuttaakin selkeää, muotoilulähtöistä strategiaa, jolla Audin eri ajoneuvoluokat erotetaan toisistaan. Esimerkkinä tästä on veistoksellinen Singleframe-etusäleikkö, joka on paljon leveämpi kuin nykyisissä tuotantomalleissa. Itsevarmaa ilmettä korostaa kahdeksankulmainen muoto, jolle kuusi pystymallista kaksoislistaa antavat rakennetta. Tämä uusi säleikköarkkitehtuuri määrittää myös tulevien Audi Q -mallien ilmettä. Sen viereiset ilmanottoaukot ovat syviä ja dynaamisia kuin turbiinin imuaukot. ”Otimme tarkoituksella mukaan erittäin urheilullisia elementtejä, jotta katumaasturin jämäkkyyteen saatiin myös hienovaraista ja energistä eleganssia”, Heyde lisää.

Muotoilupiirteet seuraavat saumattomasti toisiaan ajoneuvon kyljissä. Matala katto yhdessä leveän C-pilarin kanssa tuo mieleen 80-luvun Audi Ur-quattron. Sama koskee pyöräkoteloiden ulkonevia hartialinjoja, joita on aiemmin käytetty viestimään brändin quattro-geeneistä Audi prologue -sarjan konseptiautoissa sekä myös tuotantomalleissa, kuten Audi Q2:ssa. ”Toisin kuin useimmat muut SUV:t, koko auto on suhteellisen matala ja vain 1,70 metriä korkea. Halusimme luoda coupé-tunnelmaa ilman liian voimakkaasti laskevaa kattolinjaa,” Heyde selventää. Paitsi että muoto erottuu kilpailijoista, se myös hyödyttää takaistuimilla matkustavia, sillä pisimmätkin mahtuvat nyt mukavasti takapenkille. Katto näyttää silmään erittäin matalalalta. Sen jatkeena olevan spoilerin linjat yhdistyvät matalaan takaikkunaan lisäten dynaamista ilmettä. Takaluukun ilmanohjain vielä lisää coupén urheilullista DNA:ta omalta osaltaan. Koko takaosan poikki ulottuva valonauha toimii takavalona, jarruvalona ja dynaamisena suuntavilkkuna. Alumiinilevyihin upotetut ulommat valoelementit toistavat ajovalojen muotoilua.

  • Visio-katumaasturista_8_CMS-image_734x412.jpg

    Määrittelevä elementti: Muotoilija Sascha Heyde piirtää vaikuttavan kahdeksankulmaisen Singleframe-etusäleikön. Huomattavan leveä säleikkö määrittää kaikkien tulevien Audi Q -mallien keulailmeen. Sen sivuilla ovat matalat ja kiilamaiset ajovalot, joiden muotoilu yhdistyy ympäröiviin ilmanottoaukkoihin. X:n mallinen sininen laservalo korostaa lähi- ja kaukovaloihin käytettyä Matrix-laserteknologiaa.

  • Visio-katumaasturista_1_CMS-image_734x412.jpg

Avautuneista ovista voi helposti kulkea sisään Audi Q8 conceptin tilavaan, olohuonemaiseen matkustamoon. Reilusti mitoitetut linjat antavat ohjaamolle urheilullisen hienostuneen ilmeen. Kojetaulun selkeät, vaakasuuntaiset elementit laskeutuvat asteittain matkustamoa kohti. Keskeiset ohjaus- ja näyttöpinnat on integroitu black paneliksi kutsuttuun kiiltävään mustaan nauhaan, joka on kehystetty alumiinilla. Kun näyttö on sammutettuna, se muuttuu näkymättömäksi, sulautuu pintaan täysin ja varmistaa muotojen harmonian. Toiminnassa ollessaan se yhdistyy saumattomasti muuhun muotoiluun. Konseptimallin ilmeikäs muotoilu kertautuu ovien nuolimaisissa koristeissa, joissa on alumiiniset avauskahvat. Ergonomisten urheiluistuinten eri osat, kuten sivuttaistuet ja niskatuet, erottuvat selkeästi geometrisina muotoina. Istuuduttuasi sinut ympäröi yhtenäinen muoto, joka alkaa etuovista ja kulkee vaakasuorana kaarena tuulilasin alareunaa pitkin. Pinnoissa ei ole upotusten tai kolojen ai­heuttamia katkoksia.

”Muotoilulinjamme päämäärä on luoda keveyden tunnetta ja samalla mahdollisimman paljon tilaa”, kertoo Mattis van Tuijl. Hän koordinoi eri muotoilutiimejä, jotka yhdessä loivat Audi Q8 conceptin sisätilojen muodot. Uudessa muotoilussa tämä saavutetaan hylkäämällä esimerkiksi perinteinen keskikonsolin rakenne ja ryhmittelemällä elementit yhteen. Kelluvalta näyttävä kojelauta saadaan keveän oloiseksi materiaali- ja pintakäsittelyvalinnoin. ”Etsimme aina yhtä lisämillimetriä – sitä, miten voimme yhdistää osia ja komponentteja ja lisätä tilaa tietylle alueelle tai ainakin luoda sellaisen vaikutelman.” Audi Q8 conceptissa Audin suunnittelijatiimi, jossa Sonja Forstreuterkin on mukana, oli keskeisessä asemassa.

Käyttökokemuksen optimointi on myös kiinteä osa Audin yritysstrategiaa, ja se näkyy erityisesti auton sisällä. Keskiössä on kolmen kirjaimen yhdistelmä: GUI. Tällä viitataan Audi Q8 conceptin useista näytöistä koostuvaan graafiseen käyttöliittymään, joka toimii suorana linjana asiakkaan ja auton välillä. ”Jatkossa Audi ID -profiilini voi säätää jokaisen Audin mieltymysteni mukaan ja räätälöidä käyttöliittymän muun muassa synkronoimalla sen älypuhelimen kanssa. Saan myös ennakoivia ehdotuksia. Audini voi vaikkapa kysyä, haluanko opastuksen kalenterissa olevaan tapahtumaan. Samaan aikaan ääniohjauksesta tulee entistäkin tärkeämpää. Myös ulkopuoliset sovellukset integroituvat saumattomasti MMI-kojetauluun, jonka voin itse määrittää. Kaiken pitää olla helppoa ja intuitiivista käyttää”, toteaa GUI-suunnittelija Sonja Forstreuter ja tiivistää näin yhden Audin suunnitteluperiaatteista. ”Digitaalitekniikka antaa meille joustavuutta sisällön esittämiseen.” Tämä käy ilmi esimerkiksi ilmastoinnin ohjauksesta. Ilmastoinnin valikko tulee näkyviin keskikonsolin ohjausnäyttöön vain silloin, kun matkustaja astuu ajoneuvoon. Tämä olennaiseen keskittyminen digitaalinäytöissä vähentää kuljettajaa häiritseviä
tekijöitä.

  • Visio-katumaasturista_3_CMS-image_734x412.jpg

    Älykästä eleganssia: Sisustuksen arkkitehtuuri yhdistyy mullistavaan hallinta- ja näyttökonseptiin, jossa tieto ja käskyt kulkevat enimmäkseen kosketusnäyttöjen kautta. Jokainen näyttö on kohdistettu kuljettajaan. Keskiössä ovat uusi Audi virtual cockpit future -digitaalimittaristo ja kosketusanaloginen heijastusnäyttö. Kaikki tiedot esitetään uudella digitaalisella tavalla, jonka ovat luoneet Sonja Forstreuterin kaltaiset Audi-suunnittelutiimin jäsenet.

  • Visio-katumaasturista_7_CMS-image_734x412.jpg

Perinteiset painikkeet puuttuvat lähes täysin, lukuun ottamatta hätävilkkujen ja seisontajarrun kytkimiä. ”Tässäkin meitä luonnollisesti sitovat lain vaatimukset. Halusimme kuitenkin soveltaa filosofiaamme aina, kun se oli mahdollista. Esimerkiksi ajovalojen kytkin on ajateltu uusiksi ja integroitu täysin digitaaliseen ympäristöön”, van Tuijl kertoo. Sanomattakin on selvää, että Audin haptista palautetta antava ja laadusta kertova ”naksahdus” on säilytetty digitaalisissa kytkimissä. ”Audi-asiakkaat voivat tulevaisuudessa nauttia yhtenäisestä käyttäjäkokemuksesta kaikkialla. Se ulottuu kaikkeen mediaan, älypuhelinten ja -kellojen kaltaisista digitaalilaitteista aina itse ajoneuvoon”, Sonja Forstreuter lisää.

”Jatkossa Audin tuotteet ja digitaalipalvelut eivät enää rajoitu vain autoon, sillä siitäkin tulee liikkuvana laitteena osa digitaalista ekosysteemiä. Kaikki rakentuu asiakkaan eli käyttäjän elämän ympärille. Nykyisin pääpaino on edelleen ajamisessa. Mutta jos tulevaisuuden autot osaavat ajaa pitkät matkat itse eikä ihmisten enää tarvitse ajaa, työstämme täysin uusia käyttöliittymiä”, GUI-suunnittelija toteaa.

  • Visio-katumaasturista_6_CMS-image_734x412.jpg

    Mullistavaa dynaamisuutta: Sascha Heyde on vastuussa Audi Q8 conceptin muodoista. C-pilareissa ja leveässä hartialinjassa on Audi Ur-quattron kaikuja. Auton tasapainoiset mittasuhteet korostavat yhtä lailla etu- ja takapyöriä – sekin on quattron ominaispiirre. Kaikissa muodoissa toistuu taakse nouseva ja dynaaminen ilme, mutta matalan kattolinjan ansiosta katumaasturin korkeus on vain 1,70 metriä. Katon yläreunan kookas ilmaohjain houkuttelee katseita muotoihinsa.

  • Visio-katumaasturista_4_CMS-image_734x412.jpg

  • Visio-katumaasturista_5_CMS-image_734x412.jpg

Tässä yhteydessä on mainittava yksi Audi Q8 conceptin teknisistä huippukohdista: Uusi kosketusanaloginen heijastusnäyttö tuo tärkeät näytöt tuulilasille suoraan kuljettajan näkökenttään ja sijoittaa ne näin ikään kuin todelliseen ympäristöön. Esimerkiksi navigointinuoli näkyy samassa kohdassa kuin tiessä oleva nuoli, ja kuljettajan avustinjärjestelmien ilmoitukset yhdistävät virtuaalisen ja fyysisen maailman. ”Esimerkiksi navigointi ja kuljettajan avustinjärjestelmät näkyvät suoraan kuljettajan näkökentässä. Näytämme tiedot kuljettajille siellä, missä niitä tarvitaan, ja kohdistamme ne tosielämään lisätyn todellisuuden avulla”, Forstreuter selittää. ”Vaikka avustinjärjestelmistä tuleekin yhä älykkäämpiä”, Mattijs van Tuijl lisää, ”keskitymme yhä kuljettajaan arkki­tehtuuria suunniteltaessa. Kuljettaja on keskiössä ja toiminnot on järjestelty hänen ympärilleen”. Tämä on linjassa myös Audin keskeisen suunnitteluperiaatteen kanssa: Toimintojen pitää olla siellä, missä niitä tarvitaan.

  • Visio-katumaasturista_2_CMS-image_734x412.jpg
    Lisätietoa


    Jatkuvatoiminen quattro-neliveto siirtää Audi Q8 conceptin voimalinjan tuottaman tehon tienpintaan. Vauhdikkaassa kaarreajossa quattro-nelivedon kanssa yhteistyössä toimii pyörä­kohtaista momenttia säätävä järjestelmä, joka parantaa dynamiikkaa ja vakautta jarruttamalla tarvittaessa kevy­esti kaarteen sisäpuoli­-
    sia pyöriä. Vaimennukseltaan säädettävä ilmajousitus, adap­tive air suspension sport, tarjoaa laajan valikoiman vaihtoehtoja maantieajoon sopivasta pehmeydestä tiukkaan käsi­tel­tävyyteen. Lisäksi sillä voi säätää maavaraa ajotilanteeseen sopivaksi kahteen eri korkeuteen 90 millimetrin välein.

Siirry lehden edelliseen tai seuraavaan artikkeliin: