Lumi lentää Levillä > Audi Finland

Audi Magazine 01-18

  • Levi_CMS-header_1400X438.jpg
Levi_CMS-header_1400X438.jpg

Lumi lentää Levillä

Levi on alkutalvesta kaikkien alppihiihdosta kiinnostuneiden huulilla. Marraskuinen maailmancupin osakilpailu tuo Suomen Lappiin niin lajin huiput kuin vannoutuneet fanitkin. Muutamaan kisapäivään huipentuvan tapahtuman järjestäminen on ympärivuotista työtä.

Timo Nurmi (teksti)
Kuvat: Vesa Tyni, Samu Rötkönen, Levi World Cup: Anne Toivonen ja Nisse Schmidt

Otetaan 40 000 kuutiota lunta. Peitellään se huolellisesti suojaan kesän kuumuudelta. Talven jälleen tultua poistetaan peitteet ja levitetään lumi peittämään vajaat 600 metriä pitkää kisarinnettä. Siinä lyhykäisyydessään resepti, jolla varmistetaan Levillä alkutalvesta järjestettävän pujottelun maailmancup-osakilpailun onnistuminen.

Levin Black-rinteen muutos harrastajien hiomasta rännistä maailman kovimpien alppinistien kisakaukaloksi vaatii tietysti muutakin kuin mahtavan kasan säilö­lunta. Tapahtumajohtaja Otto Lintunen Levi Eventsistä kertoo, että työtä riittää ympäri vuoden.

”Seuraavaa kisaa aletaan pohjustaa heti kun edellinen on käyty. Kansainvälisen hiihtoliitto FISin ja suomalaisen lajiliiton kanssa käydään läpi, missä onnistuttiin hyvin ja missä on mahdollisesti kehitettävää. Näiden palautepalaverien perusteella seuraava tapahtuma hienosäädetään entistä paremmaksi. Viimeksi FIS kiitteli erityisesti ratkaisuamme lumen riittävyyden takaamiseksi”, Lintunen kertoo.

  • Levi_1_CMS-image_734x412.jpg

    Seuraavaa kisaa aletaan pohjustaa heti kun edellinen on käyty. ”Työtä riittää ympäri vuoden”, kertoo tapahtumajohtaja Otto Lintunen Levi Eventsistä

Kakkosvaihde pannaan silmään keväällä. Maailmancupin sujuvaa läpivientiä pohjustetaan muun muassa yhteistyösopimuksien teolla, oheisohjelmien laatimisella ja VIP-vieraiden erityisjärjestelyjä miettimällä. Audi on taustatyössä kiinteästi mukana, onhan merkki alppihiihdon maailmancupin sponsori ja lisäksi yksi Levin osakilpailun pääyhteistyökumppaneista sekä Levin Official Partner.

Koska Levillä kisataan jo marraskuussa, keskeistä on lumen riittävyyden varmistaminen. Sen vuoksi järjestäjät päätyivät valtavaan lumensäilömisurakkaan. Säilölumen lisäksi rinteeseen tykitettiin kunnon annos uutta lunta.

Lumiurakka on kuitenkin vain osa isoa palapeliä, jonka tavoite on taata viihtyisä, jännittävä ja turvallinen viikonloppu niin paikalle tuleville kuin tapahtumaa mediasta seuraaville.

”Meillä on kaikkiaan noin 500 ihmistä järjestämässä tapahtumaa. Heistä suurin osa eli noin 450 on talkoolaisia, jotka ovat merkittävässä roolissa tällaisen ison kisan järjestämisessä. Moni tulee kisapaikkakunnan eli Kittilän ulkopuolelta. Teemme tiivistä yhteistyötä muun muassa matkailualan oppilaitosten kanssa”, Otto Lintunen selvittää.

”Kisan rakentamisessa tarvitaan monenlaista osaamista. Jotkut rakentavat rinnettä, toiset hoitavat akkreditointeja. VIP-vieraiden hoitaminen, turvallisuusasiat….lista on pitkä. Onneksi olemme saaneet talkooväkeä mukavasti mukaan, ja monet tulevatkin Leville kokemaan kisatunnelmaa työn merkeissä vuosi toisensa jälkeen.”

  • Levi_4_CMS-image_734x412.jpg

    Pujottelijoiden aateli houkuttelee paikalle paikalle kansainvälistä yleisöä. Kisavieraiden määrä oli vuoden 2017 kilpailussa selvästi suurempi kuin vuotta aiemmin.

Audi on Lintusen mukaan tapahtumalle todella tärkeä kumppani. Autoja on sekä kisaorganisaation käytössä että tapahtumapaikoille sijoitettuna. Kilpailukiertuetta kiertävän Audi-rekan screeniltä voi seurata reaaliajassa kilpailua myös niiltä osuuksilta, jonne ei muuten näe.

”Autoja on esillä tapahtuma-alueella, VIP-tiloissa ja oheis­ohjelmien yhteydessä. Lisäksi Audeja käytetään kilpailun edustusajoihin ja FISin vieraiden kuljetuksiin. Käytössämme on kaikkiaan kymmenkunta Audia”, Lintunen listaa.

Kiireisin vaihde kilpailun valmisteluissa pyörähtää päälle kolmisen viikkoa ennen h-hetkeä. Silloin aloitetaan kisarinteen muokkaaminen lopulliseen asuunsa. Säilölumen levityksen ja uuden tykkilumen tekemisen lisäksi rinteen pintaan ruiskutetaan vettä. Kastelun tarkoitus on saada radan pinta kovemmaksi ja kisa haastavammaksi. Samalla jäinen pinta tekee olosuhteet kilpailijoille mahdollisimman tasapuolisiksi.

Maailmancupin osakilpailu on Leville ja koko lähialueelle todellinen piristysruiske ja eräänlainen talven alkajaisseremonia. Kisajärjestäjät ja -vieraat tuovat alueen yrityksille myös muhkean määrän liikevaihtoa, muistuttaa Otto Lintunen.

”Tapahtuman taloudellista merkitystä selvitettiin viimeksi muutama vuosi sitten. Tutkimuksen tuloksena oli, että kisa toi alueelle noin kolme miljoonaa euroa tuloja.”

Pujottelijoiden aatelin seuraaminen omin silmin houkutti paikalle viimeksi noin 17 000 kisavierasta. Määrä on selvästi suurempi kuin vuotta aiemmin, kertoo Lintunen. Hän sanoo erityisesti viimeisen kisapäivän eli sunnuntain olleen aiempaa vilkkaampi.

”Väkeä oli mukavasti, ja paikalla on perinteisesti paljon ihmisiä myös Suomen ulkopuolelta. Esimerkiksi norjalaiset kisavieraat ovat aina hyvin edustettuina. Todelliset hardcore-fanit ovat myös varsin näkyvää ja värikästä väkeä banderolleineen ja lippuineen.

Korostamme kisatapahtuman järjestämisessä paikallisuutta. Haluamme, että Levi antaa kävijöille häivähdyksen Lapin eksotiikasta. Viimeisimmässä kisassa järjestimme muun muassa niin, että kilpailijat saapuivat kilpailunumeroiden arvontaan pororeellä. Se oli varmasti monelle ainutlaatuinen kokemus. Myös ruokailussa panostamme paikallisuuteen: esimerkiksi VIP-tilaisuuksien ruoat ovat pääosin peräisin lähiseudun tuottajilta.”

Kolmen päivän huuma Levin rinteessä on todella ympärivuotinen projekti. Vaikka seuraavaan Levillä pujoteltavaan maailmancup-kisaan on vielä runsaasti aikaa, valmistelut ovat jo käynnissä.

  • Levi_5_CMS-image_734x412.jpg

  • Levi_3_CMS-image_734x412.jpg

Levin maailmancup numeroina
500
ihmistä kisaorganisaatiossa
40 000
kuutiota säilölunta
3 000 000
euroa tuloja alueen yrityksille
585
metriä pitkä kisarinne
17 000
kisavierasta
200
kilpailijaa
10
Audia kisaorganisaation käytössä
180 000 000
TV-katsojaa

Siirry lehden edelliseen tai seuraavaan artikkeliin: