Tutustu käyttövoimavaihtoehtoihin ja niiden ominaisuuksiin > Audi.fi
Käyttövoimavaihtoehdot

Mikä käyttövoima autoon?

Valitse käyttövoima tarpeesi mukaan.

Auton ja käyttövoiman valinta lähtee liikkumistarpeistasi. Esimerkiksi päivittäiset ajomatkat, vuotuinen kilometrikertymä ja asuinpaikka ovat seikkoja, joita on hyvä miettiä sinulle sopivaa automallia valittaessa.

Ohessa muutamia kysymyksiä, joita voit pohtia valitessasi oman autosi käyttövoimavaihtoehtoa. Tietoa vaihtoehtoisten käyttövoimien ominaisuuksista löydät tämän osion alasivuilta.

1. Kuinka paljon ajat?

1. Kuinka paljon ajat?

Vuotuinen ajomäärä on tärkeimpiä muuttujia auton käyttövoimaa valittaessa. Jos ostaja ajaa henkilöautollaan vähemmän kuin suomalainen autoilija keskimäärin, hänen ei välttämättä kannata vilkuilla dieselien suuntaan taloudellisinta vaihtoehtoa etsiessään: dieselmoottorien kilpailukyky kohenee sitä mukaa kuin vuotuiset kilometrimäärät kasvavat.

Bensiinikäyttöinen auto on vähän ajavalle edelleen hyvä vaihtoehto, varsinkin silloin kun auton ei tarvitse olla kovin kookas. Bensiinillä toimivan pienen ja näppärän kaupunkiauton hankintahinta ja käyttökulut sopivat pienellekin budjetille. Bensiini on edelleen myös urheilullisten automallien suosituin polttoaine.

Sekä diesel- että bensiinikäyttöisten autojen polttoaineen kulutusta ja päästöjä voidaan pienentää Audin mallistossa laajasti käytössä olevalla kevythybriditeknologialla.

Kaasukäyttöinen auto toimii kahdella käyttövoimalla, sillä kaasutankin tyhjennyttyä auto vaihtaa automaattisesti bensiiniin. Uusiutuvan biokaasun liikennekäytöllä on energiayhtiö Gasumin mukaan mahdollista vähentää polttoaineen elinkaaren aikana syntyviä kasvihuonekaasupäästöjä jopa 85 prosenttia. Monelle kaasuauto onkin siksi arvovalinta.

Jos tavanomainen arkiajo rajoittuu alle 50 kilometrin mittaisiin matkoihin esimerkiksi kodin ja työpaikan välillä ja jos ne vielä taitetaan pääosin taajamassa, varteenotettavin vaihtoehto saattaa olla ladattava hybridi. Sen ansiosta arkipäiväiset työmatkat voidaan ajaa pelkällä sähköllä ja satunnaiset pidemmät ja kovempien nopeuksien maantieajot polttomoottorin turvin.

1. Kuinka paljon ajat?

2. Mitä asioita arvostat?

Arvostatko eniten auton kokonaistaloudellisuutta, vähäpäästöisyyttä vai suorituskykyä? Laittamalla ne tärkeysjärjestykseen olet jo askeleen pitemmällä autonvalinnassasi.

Käyttö- ja pääomakuluja kannattaa miettiä myös siltä kannalta, mikä on auton oletettu jälleenmyyntiarvo. Ei siis pidä tuijottaa vain auton tämänhetkistä absoluuttista hankintahintaa vaan myös sitä, minkä arvoinen auto on esimerkiksi kolmen vuoden kuluttua. Ja jos auton hankintaa harkitseva painottaa pieniä päästöjä, häneltä voidaan kysyä, kuinka paljon hän on valmis niistä maksamaan. Sähköauton ostajaa saatetaan pelotella sanomalla, että auton akustot eivät kestä loputtomiin ja että niiden vaihto voi tulla yllättävän kalliiksi. Samalla olisi kuitenkin muistutettava, että akustoille taataan verrattain korkea käyttöikä: esimerkiksi Audin osalta akuston takuu on lähtökohtaisesti peräti 160 000 km tai kahdeksan vuotta. Huomioon on otettava myös se, että akkujen käyttöikä ei rajoitu niiden takuuaikaan.

Audi-verkoston automyyjät saavat valmistajalta jatkuvasti uusinta tietoa automalleista ja tekniikasta. Siksi he osaavat parhaiten kartoittaa kanssasi eri käyttövoimien plussat ja miinukset. Auton hankinnan täytyy kuitenkin lähteä kuluttajan omista liikkumistarpeista ja arvostuksista, joihin kuuluvat myös taloudellisuus ja ympäristöasiat.

Elämäntilanteesta riippuen voi harkita myös yksityisleasingia omaksi ostamisen vaihtoehtona. Yksityisleasing on helppo ratkaisu, jonka ennakoitavuus kiteytyy aina samansuuruisena pysyvään kuukausierään. Auton käyttäjän ei tarvitse huolehtia auton jälleenmyyntiarvosta. Haluttaessa yksityisleasingin kuukausierään sisältyy myös auton huolto.

Myös omaksi hankittuun autoon on mahdollista tehdä helppo huolenpitosopimus, jossa kiinteään kuukausierään sisältyvät tarvittavat huollot.

3. Asutko maalla vai taajamassa?

3. Asutko maalla vai taajamassa?

Asuinpaikalla on auton hankinnassa merkitystä, koska esimerkiksi Helsingin Kalliossa asuva kaupunkilainen on autonomistajana erilaisessa asemassa kuin vaikkapa Kainuussa maatilaansa pyörittävä viljelijä. Kalliossa autoilija kohtaa sellaisia pysäköinti- ja latausongelmia, jotka eivät ole kainuulaisille olennaisia. Toisaalta maaseudulla saatetaan ajaa joka kuukausi kilometrimäärä, jollaista kaupunkilaisille ei kerry välttämättä vuodessakaan.

Asuinpaikan lisäksi auton käyttövoiman valintaan liittyy asuintapa. Omakotitalossa tai maatilalla asuvan on helpompaa järjestää sähköautolleen latauspiste kotiin kuin kadunvarsipysäköintiin tottuneen kaupunkilaisen. Omakotiasuja voi myös tuottaa sähköauton tarvitsemaa energiaa paikallisesti esimerkiksi aurinkopaneelijärjestelmällä. Toisaalta kaupunkilainen voi helposti hyödyntää julkisia pikalatauspisteitä, kuten esimerkiksi nopeasti kasvavaa K-Lataus-verkostoa.

Ladattava hybridi yhdistää nimensä mukaisesti kaksi käyttövoimaa, joten se voi olla varteenotettava vaihtoehto asuintavasta riippumatta. Huomattavan paljon ajavalle sopii yhä edelleen diesel. Se onkin monen työkseen ajavan, haja-asutusalueella asuvan tai suurempaa autoa tarvitsevan ykkösvalinta. Uudet Euro 6 -päästönormin mukaiset dieselautot ovat erittäin pienikulutuksisia ja vähäpäästöisiä. Lisäksi kasvihuonekaasupäästöjä voi pienentää huomattavasti käyttämällä uusiutuvaa Neste MY -dieseliä.

4. Onko lähelläsi pikalataus- tai kaasuasemia?

4. Onko lähelläsi pikalataus- tai kaasuasemia?

Käytännön kokemukset ovat osoittaneet, että sähköauton omistajan elämää helpottaa suuresti, jos ajokkia voi ladata kotioloissa. Toisaalta tieto siitä, että latausasema löytyy kohtuullisen ajomatkan päästä, auttaa kuljettajaa käyttämään sähkökapasiteettiaan paremmin – hän ikään kuin uskaltaa ajaa tankkinsa tyhjemmäksi.

Sama ajattelumalli pätee myös kaasuautoiluun. Jotta kaasuautostaan saa täyden hyödyn, on lähellä sijaitseva kaasuntankkausasema plussaa.

Sähköautojen julkisten latauspaikkojen määrä kasvaa ripeää vauhtia. Jotta EU:n liikenteelle asettamat päästötavoitteet toteutuisivat, on lataukseen vaadittavan infrastruktuurin kehityttävä sellaiselle tasolle, että sähköautot voivat yleistyä. Julkisten latauspaikkojen määrä Suomessa on reippaassa kasvussa, mutta eniten latauspisteitä on suurimmissa kaupunkikeskittymissä ja eteläisessä Suomessa.

Näppäräksi käytännöksi on muodostunut auton akun lataaminen ostoskäynnin yhteydessä – hyvänä esimerkkinä toimii K-Lataus-verkosto. Pikalatausmahdollisuuden yleistymisen myötä sähköauton akku voi latautua täyteen kaupassakäynnin aikana.

5. Mikä kokoisen auton haluat?

5. Mikä kokoisen auton haluat?

Auton koko saattaa hyvinkin olla määräävin tekijä sopivaa käyttövoi maa pohdittaessa. Jos tähtäimessä on pieni, maltillisten ajomäärien kaupunkiauto, moottoriksi ei välttämättä kannata valita korkeamman käyttövoimaveron rasittamaa dieseliä. Jos taas silmissä siintää nelivetoinen katumaasturi, kaasukäyttöinen auto voidaan unohtaa saman tien: kaasua ja nelivetoa on vaikea mahduttaa samaan pakettiin siksi, että niiden tekniset järjestelmät vievät liikaa fyysistä tilaa.

Usein ajatellaan, että auton koko määrittyy matkustajien määrän tai matkatavaroiden mukaan. Valintaan liittyy kuitenkin myös muita asioita, kuten turvallisuus, matkamukavuus ja energian kulutus. Jos elämään kuuluu säännöllisesti pitkän matkan ajoa, on suuren auton etuna vakaa maantieajettavuus ja mukavuus. Maantieajossa on etua siitä, että isomman auton voimanlähde on mitoitettu suurempiin nopeuksiin ja kuormiin.

Diesel ja kaasu ovat hyviä pidempää matkaa ajavien valintoja. Mitä kookkaampi auto on, sitä paremmin diesel sopii sen käyttövoimaksi. Uudet dieselmoottorit ovat pienikulutuksisia ja energiatehokkaita. Yhä useammassa Audin diesel- tai bensiinimallissa käytettävä kevythybriditekniikka säästää polttoainetta, vähentää päästöjä ja parantaa ajomukavuutta.

Ladattava hybridi on kookkaana SUV-mallinakin lyhyitä matkoja ajettaessa käyttökuluiltaan ja päästöiltään edullinen ratkaisu. Pidemmillä maantietaipaleilla ladattava hybridi kulkee pääasiassa bensiini- tai dieselmoottorilla, ja käyttökulut ovat sen mukaiset.