Harvempi tulee ajatelleeksi, että dieseltekniikka on kehittynyt viime aikoina valtavasti. Yksi esimerkki tuoreista edistysaskeleista on SCR- eli Selective Catalytic Reduction -järjestelmä, joka vähentää dieselmoottorin päästöjä muuntamalla pakokaasujen sisältämiä typenoksideja typeksi ja vedeksi.
Dieselmoottori kuluttaa vähemmän polttoainetta kuin vastaava bensiinimoottori. Näin sen hiilidioksipäästötkin ovat pienemmät. Siitä taas seuraa, että hiilidioksipäästöihin perustuva autovero on vähän kuluttavassa dieselautossa kevyempi kuin enemmän kuluttavassa bensiiniautossa.
Käyttämällä dieselmoottorissa uusiutuvaa dieseliä, kuten Neste MY, voi autoilun hiilijalanjälkeä pienentää huomattavasti. Neste MY -uusiutuva diesel maksaa valmistajansa mukaan sadalla kilometrillä vain noin euron enemmän tavalliseen dieseliin verrattuna.