1300x551_AA3_D_10932_v3.jpeg

S tronic®-automaattivaihteisto

S tronic yhdistää manuaalivaihteiston energiatehokkuuden ja modernin automaattivaihteiston käyttömukavuuden. Kaksoiskytkinperiatteella toimiva vaihteisto mahdollistaa nopean vaihtamisen, jonka aiheuttama katkos voimanvälityksessä on lähes huomaamaton. Kiihdytykset ovat tasaisen tehokkaita ja dynaamisia.

Poikittain sijoitetun moottori-vaihteistovoimalinjan yhteydessä käytetään mallista riippuen 6 -tai 7-vaihteista S tronic -automaattivaihteistoa, joka perustuu kaksoiskytkinteknologiaan. S tronic -automaattivaihteisto koostuu kahdesta sisäkkäisestä monilevykytkimestä ja kahdesta vaihteistoyksiköstä. Kumpikin näistä on jatkuvasti aktiivinen, mutta vain toinen kytkin/vaihteistoyksikkö on vuorotellen yhdistettynä moottoriin. Esimerkiksi kun kiihdytetään kolmosvaihteella on nelosvaihde jo valmiiksi kytkettynä toisessa vaihteistoyksikössä. Vaihde vaihtuu avaamalla toinen kytkin ja sulkemalla toinen. Vaihtamiseen kuluu aikaa vain muutama sekunnin sadasosa, ja voimanvälityksessä tapahtuva katkos on lähes huomaamaton.

00:00 | 00:00

S tronic yhdistää manuaalivaihteiston energiatehokkuuden ja modernin automaattivaihteiston käyttömukavuuden.

S tronic mahdollistaa joko manuaalisen tai automaattisen vaihtamisen. Manuaaliasetuksella vaihteet valitaan joko ohjauspyörän valitsimista tai keskikonsolin vaihteenvalitsimesta. Automaattiasetuksella voi valita kahdesta ohjelmasta: Drive (D) tai Sport (S). Moniin Audi-malleihin saatavasta Audi drive select® -järjestelmästa voidaan valita myös energiaa säästävä Efficiency-tila, jossa auto rullaa vapaasti silloin, kun kaasupoljinta ei paineta.

Dynaamisen suorituskyvyn lisäksi Audi panostaa merkittävässä määrin energiatehokkuuteen, joka alentaa polttoaineen kulutusta ja päästöjä.