1300x551_TFSI.jpg

TFSI®-bensiinimoottorit

Audi oli ensimmäinen autonvalmistaja, joka yhdisti bensiinin suorasuihkutuksen ja turboahtamisen suursarjatuotannossa. Menestystarina alkoi kesällä 2004 Audi A3 Sportback 2.0 TFSI-mallilla.

00:00 | 00:00

Bensiinin suorasuihkutuksen ja turboahtamisen yhdistelmä parantaa merkittävästi energiatehokkuutta ja näin ollen myös polttoainetaloutta. Enemmän voimaa ja dynaamisuutta pienemmällä kulutuksella.

Vapaasti hengittäviin V6-moottoreihin verrattuna saman suorituskyvyn omaava turboahdettu suorasuihkutusmoottori kuluttaa 10-15 prosenttia vähemmän polttoainetta.

FSI-teknologian ja turboahtamisen yhdistelmä tuottaa näin erinomaisen tuloksen siksi, koska polttoaineen höyrystyminen suoraan palotilassa laskee imuilman lämpötilaa. Se mahdollistaa korkeamman puristussuhteen, mikä parantaa merkittävästi energiatehokkuutta. Se myös poistaa perinteisen turboahdettujen moottorien korkeilla ahtopainella esiintyvän nakutusongelman.

Integroitu turboahdin/pakosarja-moduli mahdollistaa turbiinin optimaalisen energiatehokkuuden, minkä ansiosta pakokaasun energia saadaan hyvin hyödynnettyä. Näin on mahdollista saavuttaa sekä korkea moottoriteho että optimaalinen reagointiherkkyys. Ja lopputuloksena saadaan myös vähennettyä polttoaineenkulutusta ja päästöjä.

2.0 TFSI -moottorien toinen sukupolvi, joka esiteltiin malleissa Audi A4, A5 ja Audi Q5 vuonna 2008, sisälsi myös Audi valvelift -venttillienohjausjärjestelmän pakopuolelle. Sen tuloksena oli vääntömomentin merkittävä lisääntyminen varsinkin alakierroksilla ja vahvempi voimantuotto. Suorituskyvyn paranemisen lisäksi, nämä optimoinnit mahdollistivat välitysuhteiden pidentämisen, mikä puolestaan alensi edelleen polttoaineen kulutusta.

Turboahtamisen ja bensiinin suorasuihkutuksen yhdistäminen sisältää erinomaisen potentiaalin: TFSI tuottaa enemmän voimaa ja dynaamisuutta pienemmällä polttoaineen kulutuksella.