Tietosuoja

Ajoneuvon huoltomenettely

A. Tietosuojakäytännön soveltamisala

Tässä tietosuojakäytännössä kerromme henkilötietojesi käsittelystä AUDI AG, Auto-Union-Str. 1, 85057 Ingolstadt, Deutschland / Saksa -yhtiön ("me", tai “Audi”) toimista valmistajana. Kontekstina on Audi Service Partnerin tai huoltoyhtiön kanssa solmima sopimuksesi (esim. jotta voidaan suorittaa korjauksia, huoltoja tai tarkastuksia).
Kerromme tietojen käsittelyssä yhteydessä muihin tuotteisiin ja palveluihin, esim. myAudi ja Audi connect -palvelut, erillisessä tietosuojailmoituksessa. Audi-kumppanisi tiedottaa sinulle myös erikseen tietojesi käsittelystä tällaisen kumppanin toimesta.

Henkilötiedoilla tarkoitetaan kaikkia tunnistettuun tai tunnistettavissa olevaan luonnolliseen henkilöön, jäljempänä 'rekisteröity', liittyviä tietoja; tunnistettavissa olevana pidetään luonnollista henkilöä, joka voidaan suoraan tai epäsuorasti tunnistaa erityisesti tunnistetietojen, kuten nimen, tunnistenumeron, sijaintitiedon, verkkotunnistetietojen taikka yhden tai useamman hänelle tunnusomaisen fyysisen, fysiologisen, geneettisen, psyykkisen, taloudellisen, kulttuurillisen tai sosiaalisen tekijän perusteella.
Joka ajoneuvolle määritetään ainutlaatuinen ajoneuvon tunnistenumero. Eri maissa ajoneuvon tunnistenumerot ("VIN") voidaan paikallistaa takaisin ajoneuvon tämänhetkiseen tai aiempaan omistajaan vastaavan kansallisen moottoriliikenneviranomaisen tietojen avulla. On olemassa myös muita keinoja jäljittää ajoneuvosta kerätty data omistajaan tai kuljettajaan, esim. ajoneuvon rekisterikilven avulla.
Jos ohjausyksikkö on vaihdettu osana korjausta, tiedot yleensä poistetaan vanhasta hallintayksiköstä ja siirretään uuteen hallintayksikköön. Saatavilla olevista laitteen tiedoista riippuen voidaan tehdä johtopäätöksiä esim. ajokäyttäytymisestäsi, sijainnistasi tai reitistäsi, tai käyttöön liittyvästä käyttäytymisestäsi.
Käsittelyllä tarkoitetaan toimintoa tai toimintoja, joita kohdistetaan henkilötietoihin tai henkilötietoja sisältäviin tietojoukkoihin joko automaattista tietojenkäsittelyä käyttäen tai manuaalisesti, kuten tietojen keräämistä, tallentamista, järjestämistä, jäsentämistä, säilyttämistä, muokkaamista tai muuttamista, hakua, kyselyä, käyttöä, tietojen luovuttamista siirtämällä, levittämällä tai asettamalla ne muutoin saataville, tietojen yhteensovittamista tai yhdistämistä, rajoittamista, poistamista tai tuhoamista.

B. Yleistä tietoa

I. Kuka toimii rekisterinpitäjänä käsittelyn osalta?

Rekisterinpitäjä henkilötietojesi käsittelyn osalta on
AUDI AG, Auto-Union-Straße 1, 85057 Ingolstadt, Saksa.

II. Kehen voin ottaa yhteyttä?

Jos haluat hyödyntää tietosuojaoikeuksiasi, yhteystiedot tätä varten löytyvät osoitteesta:
https://gdpr.audi.com/. Osoitteesta saat tietoa siitä, miten voit hyödyntää tietosuojaoikeuksiasi. Voit lähettää pyynnön myös postitse:
AUDI AG, DSGVO-Betroffenenrechte, 85045 Ingolstadt, Saksa

III. Tietosuojavastaavan yhteystiedot

Tietosuoja-asioissa voit ottaa yhteyttä myös yhtiön tietosuojavastaavaan omalla kielelläsi osoitteessa
AUDI AG, Data Protection Officer, 85045 Ingolstadt, Saksa
Sähköposti: datenschutz@audi.de

IV. Mitä oikeuksia minulla on?

Kaikkiin alla kuvailtuihin henkilötietoihin ja niiden käsittelyyn liittyviin oikeuksiin saattaa kohdistua soveltuvan EU:n ja kansallisen lainsäädännön mukaisia rajoituksia. Hallintoalueestasi riippuen saatat tietosubjektina olla oikeutettu seuraaviin tietosuojaoikeuksiin:

1. Oikeus saada tietoa

Sinulla on oikeus saada tietoja henkilötietojesi keräämisestä ja käytöstä toimestamme helppokäyttöisessä muodossa, selkeällä ja helposti luettavalla kielellä. Toteutamme oikeutesi saada tietoja myös tällä käytännöllä, jonka sisältö saatetaan päivittää ajoittain.

2. Pääsyoikeus

Sinulla on oikeus saada vahvistus siitä, onko sinusta olemassa käsiteltäviä henkilötietoja vai ei, ja jos on, saada Audilta tiedot kyseisistä itseäsi koskevista tiedoista ja tiedot myös tietojen käsittelystä itsestään (eli tietojen käsittelyn tarkoitusperät, ennakoitu tietojen säilytyksen ajanjakso, vastaanottajat ja vastaanottajakategoriat, joille henkilötiedot luovutetaan, Audin tekemät tietojensiirrot jne.), sekä saada kopio sinua koskevista säilytetyistä tiedoista.

3. Oikeus tietojen oikaisemiseen

Sinulla on oikeus saada ilman aiheetonta viivytystä oikaistua sinua koskevat paikkaansa pitämättömät tiedot sekä täydentää Audilla sinusta olevat puutteelliset henkilötiedot.

4. Poisto

Sinulla on oikeus poistattaa Audilla säilytetyt sinua koskevat henkilötiedot ilman aiheetonta viivytystä, jos lakisääteiset vaatimukset tähän täyttyvät.
Tämä voi päteä etenkin jos
• henkilötietoja ei enää tarvita niihin tarkoituksiin, joita varten ne kerättiin;
• ainut lainmukainen perusta käsittelyyn oli suostumisesi, ja olet ottanut sen takaisin;
• olet vastustanut käsittelyä johtuen oikeutetusta edusta oman tilanteesi nojalla, ja et voi todistaa, että käsittelylle on tämän ohittava lainmukainen perusta;
• henkilötietosi on käsitelty laittomasti; tai
• Henkilötietosi on poistettava lakisääteisen velvoitteen noudattamiseksi.
Jos olemme jakaneet tiedot kolmansille osapuolille, kerromme näille poistamisesta lain vaatimassa määrin.
Huomaa, että poisto-oikeuteen sisältyy rajoituksia. Esimerkiksi meiltä ei vaadita sellaisten tietojen poistamista, jotka joudumme säilyttämään lakisääteisistä tietojen säilytysajoista johtuen, emmekä myöskään saa poistaa niitä. Samoin tiedot, joita vaaditaan oikeudellisen vaateen laatimiseksi, esittämiseksi tai puolustamiseksi, eivät ole sellaisia, että ne olisivat poisto-oikeuden kattamia.

5. Oikeus käsittelyn rajoittamiseen

Sinulla on oikeus tietyissä olosuhteissa rajoittaa tietojen käsittelyä (eli merkitä tietyt säilytetyt henkilötiedot, joiden tulevaa käsittelyä rajoitetaan). Vaatimukset ovat:
• Henkilötietojesi todenperäisyys on kyseenalaistettu, ja Audin on varmennettava henkilötietojesi todenperäisyys;
• Käsittely on lainvastaista, mutta vastustat henkilötietojen poistamista ja vaadit sen sijaan niiden käsittelyn rajoittamista;
• Audi ei enää tarvitse henkilötietojasi käsittelytarkoituksiin, mutta niitä tarvitaan oikeudellisen vaateen laatimiseksi, esittämiseksi tai puolustamiseksi, tai;
• Olet esittänyt vastalauseen käsittelylle, ja ei ole vielä varmennettu, katsotaanko Audin oikeutetut edut sellaisiksi, että ne ohittavat omasi.
Jos käsittelyä rajoitetaan, tällaiset tiedot merkitään rajoitetuiksi ja niitä saa, säilyttämistä lukuun ottamatta, käsitellä ainoastaan suostumuksellasi taikka oikeudellisen vaateen laatimiseksi, esittämiseksi tai puolustamiseksi tahi toisen luonnollisen henkilön tai oikeushenkilön oikeuksien suojaamiseksi tai tärkeää Euroopan unionin tai jäsenvaltion yleistä etua koskevista syistä.
Huomaa, että henkilötietojesi käsittelyn rajoittamista voidaan lain sallimassa määrin hyödyntää myös vaihtoehtona henkilötietojesi poistolle.

6. Tietojen siirrettävyys

Siinä laajuudessa kuin me automaattisesti käsittelemme henkilötietojasi, jotka tarjoat meille suostumuksesi tai kanssasi solmitun sopimuksen mukaisesti, sinulla on oikeus ottaa tiedot vastaan rakenteellisessa, yleisesti käytetyssä ja koneluettavassa formaatissa, ja siirtää tiedot toiselle rekisterinpitäjälle Audin tätä estämättä. Sinulla on oikeus myös siirrättää henkilötiedot suoraan Audilta toiselle rekisterinpitäjälle, jos teknisesti mahdollista, ja jollei tämä vaikuta muiden oikeuksiin ja vapauksiin.

7. Vastalause

Jos käsittelemme henkilötietojasi oikeutettujen etujesi tai yleisen edun perusteella, sinulla on oikeus esittää vastalause henkilötietojesi käsittelyn suhteen omaan tilanteeseesi liittyvistä syistä. Lisäksi sinulla on rajoittamaton vastalauseoikeus liittyen tietojesi käsittelyyn suoramarkkinointisyistä. Katso erillinen huomautus "Tiedot vastalauseoikeudestasi" osiosta.
Tietyissä tapauksissa annamme sinulle myös tietosuoja-asetuksien lisäksi rajoittamattoman vastalauseoikeuden oikeutettujen etujesi puitteissa. Tiedotamme sinulle tästä yhteydessä vastaavaan ominaisuuteen tai palveluun.

8. Suostumuksen takaisin vetäminen

Jos olet antanut suostumuksesi henkilötietojesi käsittelyyn, voit vetää sen takaisin koska vain. Huomaa, että takaisin vetäminen pätee vain tulevaisuuden osalta. Ennen takaisin vetämistä tapahtuneeseen käsittelyyn tällä ei ole vaikutusta.

9. Valitus

Lisäksi sinulla on oikeus lähettää valitus tietojensuojaa valvovalle taholle, jos uskot, että henkilötietojesi käsittely ei ole lainmukaista. Oikeus lähettää valitus pätee ilman, että se rajoittaisi muiden hallinnollisten tai oikeudellisten vastustuskeinojen käyttämistä. Audin vastaavan tietosuojaa valvovan viranomaisen osoite on:

Bayerisches Landesamt für Datenschutzaufsicht
Promenade 18
91522 Ansbach
Deutschland/Saksa

Yllä ilmaistut valvovan viranomaisen yhteystiedot annetaan rajoittamatta oikeuttasi soveltuvan lain ehtojen ja toimenpiteiden mukaisesti lähettää valitus jäsenvaltiosi valvontaviranomaiselle omassa asuinmaassasi, työpaikassasi tai paikassa, jossa väitetty oikeuksien rikkominen tapahtui.

10.     Tiedot vastalauseoikeudestasi

a)       Vastalauseoikeutesi oman tilanteesi varjolla

Sinulla on vastalauseoikeus omien henkilötietojesi käsittelyyn oman tilanteesi nojalla. Ennakkoehto tälle on, että tietojen käsittely tapahtuu yleisen edun tai oikeutettujen etujen perusteella. Tämä pätee myös kaikkeen profilointiin. Siinä määrin kuin käsittely perustuu henkilötietoihisi oikeutettujen etujen perusteella oletuksemme on, että tähän pakottavat oikeutetut edut ovat osoitettavissa. Tulemme silti tarkastamaan jokaisen yksittäisen tapauksen. Vastalauseen saapuessa emme tule enää käsittelemään henkilötietojasi.

Paitsi jos,

    Voimme osoittaa, että on olemassa pakottavat oikeutetut syyt tällaisten tietojen käsittelyyn, ja että ne ohittavat etusi, oikeutesi ja vapautesi, tai

    Henkilötietojasi käytetään oikeudellisen vaateen laatimiseksi, esittämiseksi tai puolustamiseksi.

 

b)      Vastalauseen esittäminen tietojesi käsittelyyn suoramarkkinoinnin tarkoituksiin

Kun käsittelemme henkilötietojasi yhteydessä suoramarkkinointiin, sinulle tiedotetaan tästä viimeisintään ensimmäisen yhteydenoton yhteydessä, ja sinulla on oikeus milloin tahansa esittää vastalause henkilötietojesi käsittelyyn tällaista markkinointia varten. Tämä pätee myös suoramarkkinointiin liittyvään profilointiin. Mikäli esität vastalauseen henkilötietojesi käsittelyä suoramarkkinointia varten, emme enää käsittele niitä tähän tarkoitukseen.

c)       Vastalauseen esittäminen tietojesi käsittelyyn koskien tuotteen parantamista ja yleisen asiakasanalyysin takia

Osana oikeutettua etua annamme sinulle erillisen oikeuden esittää vastalauseen liittyen henkilötietojesi käsittelyyn tuotteiden parantamiseksi ja yleisen asiakasanalyysin takia.

Jos esität vastalauseen käsittelyyn tuotteiden parantamisen ja/tai yleisen asiakasanalyysin takia, emme enää käsittele henkilötietojasi näihin tarkoituksiin. Tähän ei lueta täysin tilastopohjaisia arvioita kootuista tai muuten anonymisoiduista tiedoista.

d)       Vastalauseoikeuden käyttäminen

Vastalause voidaan esittää missä tahansa muodossa, ja se tulisi mieluiten osoittaa yhteystaholle, joka on annettu osiossa B.II.

V. Mitkä tiedot käsittelemme, mihin tarkoituksiin, ja mitkä lainmukaiset perusteet pätevät?

Käsittelemme henkilötietojasi yleisen tietosuojasäädöksen (“GDPR”) ja Saksan liittovaltion tietosuojalain (Bundesdatenschutzgesetz, “BDSG”), sekä muiden paikallisten lakien, mukaisesti eri tarkoituksiin. Nimenomaiset käsitellyt tiedot ja tietojenkäsittelyn tarkoitukset riippuvat ensisijaisesti sinulle tarjoamistamme palveluista. Yleisesti ottaen voimme käsitellä henkilötietosi seuraavien oikeutettujen perusteiden alaisena seuraaviin tarkoituksiin:

Tarkoitus

Lainmukaiset perustat

Oikeutettu etu

Lakia valvovien viranomaisten ajoneuvon varkaustapauksissa ajoneuvoja ja ajoneuvon osia ajoneuvon tunnistenumeron perusteella seuraamalla tarjoama tuki

Yleinen etu (GDPR:n 6 artiklan 1 kohdan e alakohta)

 

Petoksen ja rahanpesun esto

Lakisääteisen velvoitteen noudattaminen (GDPR:n 6 artiklan 1 kohdan c alakohta), oikeutettu etu (GDPR:n 6 artiklan 1 kohdan f alakohta)

Oikeudellisten ja säännöksellisten velvoitteidemme täyttäminen

Terrorismin ja omaisuutta uhkaavan rikollisuuden rahoituksen esto, sen vastainen taistelu ja tutkiminen, vertailu eurooppalaisiin ja kansainvälisiin terrorismin vastaisiin listoihin lain sallimassa määrin

Lakisääteisen velvoitteen noudattaminen (GDPR:n 6 artiklan 1 kohdan c alakohta), oikeutettu etu (GDPR:n 6 artiklan 1 kohdan f alakohta)

Oikeudellisten ja säännöksellisten velvoitteidemme täyttäminen

Kontrolli- ja raportointivelvollisuuksiemme täyttäminen soveltuvan verolain mukaisesti, datan arkistointi

Lakisääteisen velvoitteen noudattaminen (GDPR:n 6 artiklan 1 kohdan c alakohta), oikeutettu etu (GDPR:n 6 artiklan 1 kohdan f alakohta)

Oikeudellisten ja säännöksellisten velvoitteidemme täyttäminen

Tietojen luovuttaminen hallinnollisten/oikeudellisten toimenpiteiden puitteissa yksityisoikeudellisten kanteiden todistamista, syyttämistä ja täytäntöönpanoa varten

Lakisääteisen velvoitteen noudattaminen (GDPR:n 6 artiklan 1 kohdan c alakohta), oikeutettu etu (GDPR:n 6 artiklan 1 kohdan f alakohta)

Oikeudellisten ja säännöksellisten velvoitteidemme täyttäminen

Toiminnallisen suorituskyvyn kirjanpito ja verotusarviointi

Sopimuksen täytäntöönpano (GDPR:n 6 artiklan 1 kohdan b alakohta), oikeutettu etu (GDPR:n 6 artiklan 1 kohdan f alakohta), lakisääteisen velvoitteen noudattaminen (GDPR:n 6 artiklan 1 kohdan c alakohta),

Oikeudellisten ja säännöksellisten velvoitteidemme täyttäminen

Tarkistukset ja erikoistarkistukset, sisäiset tutkimukset

Oikeutettu etu (GDPR:n 6 artiklan 1 kohdan f alakohta)

Audin, sen työntekijöiden ja jälleenmyyntikumppaneiden, toimittajien jne. säädöksellisten ja lakisääteisten velvoitteiden tarkistus ja vaatimuksenmukaisuus, tarvittaessa ajoneuvon tunnistenumeroa hyödyntäen

Tilastolliset arvioinnit johdon hallintotoimia sekä kustannusten hakemista ja hallinnointia varten

Oikeutettu etu (GDPR:n 6 artiklan 1 kohdan f alakohta)

Oikeutettu etumme on suorittaa arviointia yritysprosessien hoitamiseksi ja kustannusten hallitsemiseksi myyntianalyysin sekä tilaustietojen perusteella perustuen mallimyyntikanaviimme, tilausten tilaan, pyydettyjen versioiden ja laitteiden analyysiin sekä yritysindikaattorien raportointiin, tarvittaessa ajoneuvon tunnistenumeroa hyödyntäen.

Oikeudellisten vaateiden toimeenpaneminen ja puolustus

Oikeutettu etu (GDPR:n 6 artiklan 1 kohdan f alakohta)

Meillä on oikeutettu etu laatia, esittää tai puolustaa oikeudellisia vaateita.

Kysely GDPR:n kannalta olennaisista yhteyshenkilöistä (esim. tietosuojavastaava, henkilöt, joilla on lupa julkistaa ohjeita, henkilöt, jotka on valtuutettu ottamaan vastaan ohjeita)

Lakisääteisen velvoitteen noudattaminen (GDPR:n 6 artiklan 1 kohdan c alakohta), oikeutettu etu (GDPR:n 6 artiklan 1 kohdan f alakohta)

Yhteistyö yrityskumppaneiden kanssa, (GDPR-)prosessien sopivan rakenteen luominen yrityskumppanuuden sisällä, lakisääteisten ja säännöksellisten vaatimusten toteuttaminen

Siinä määrin missä käsittelemme muita tietoja muihin tarkoituksiin tai toisella lainmukaisella perustalla, ilmaisemme tämän erikseen vastaavan lainmukaisen perustan kanssa osiossa C.I.

VI. Kuka ottaa vastaan tietoni?

Audin sisällä tiedot ottavat vastaan yksiköt, jotka tarvitsevat niitä toteuttamaan sopimukselliset ja lakisääteiset velvoitteemme ja puolustaakseen oikeutettuja etujamme. Palvelutarjoajat (niin sanotut käsittelijät), joita hyödynnämme ja joihin otamme yhteyttä, voivat myös ottaa vastaan tietoja näihin tarkoituksiin. Yleisesti ottaen jaamme henkilötietosi kolmansille osapuolille vain, jos tämä on tarpeen sopimuksen suorittamiseksi, jos meillä tai kolmannella osapuolella on oikeutettu etu luovuttaa ne, tai jos olet antanut suostumuksesi. Lisäksi tiedot voidaan jakaa kolmansille osapuolille (mukaan lukien tutkivat tai turvallisuusviranomaiset) siinä laajuudessa, mitä lain mukaan toimiminen vaatii, tai toimeenpantavilla säännöksellisillä tai oikeuden määräyksillä. Käyttämiemme tietojen käsittelijöiden ja muiden henkilötietoja vastaan ottavien tahojen yhteystiedot ovat osioissa B.VI.1, B.VI.2, C.III.1 ja C.III.2. Audin tietojenkäsittelyn koon ja kompleksisuuden takia ei ole mahdollista listata kutakin henkilötietojesi vastaanottajaa tässä tietosuojakäytännössä. Tästä syystä yleensä listataan vain vastaanottajien kategorioita.

1. Henkilötietojen käsittelijät

Palveluntarjoajat, joita käytetään ja jotka toimivat Audin puolesta (ns. henkilötietojen käsittelijät), voivat ottaa tietoja vastaan yllä mainituissa tarkoituksissa. Hyödynnämme seuraavien kategorioiden henkilötietojen käsittelijöitä tiettyjen palvelujen tarjoamiseksi. Nämä tukevat meitä liiketoiminnallisten prosessiemme suorittamisessa. Tarkalleen tämä sisältää seuraavien kategorioiden yritykset:

• Verkon toimijat
• Verkkopalveluiden tarjoajat

2. Kolmannet osapuolet

Kolmannet osapuolet voivat ottaa vastaan tietoja niihin tarkoituksiin, jotka määritettiin osiossa B.V.
Jos jaamme tietosi muille tiedonkäsittelijöille tai kolmansille osapuolille yksilöllisten palvelujen puitteissa, tiedotamme sinulle tästä osioissa C.III.1 ja C.III.2 ilmaistulla tavalla.

3. Siirretäänkö tiedot kolmanteen maahan?

Tietojen siirto kolmansiin maihin (maat, jotka eivät ole EU:n tai ETA:n jäseniä) voi tapahtua siinä määrin kuin tätä vaaditaan palvelujen tarjoamiseksi sinulle, sitä vaaditaan palvelujen tarjoamiseksi sinulle, lain mukaan, tai antaessasi suostumuksesi, siinä tapauksessa että muut soveltuvat terveysmekanismit GDPR:n alaisina puuttuvat. Samoissa olosuhteissa voimme myös jakaa henkilötietosi käsittelijöille kolmansissa maissa.
Huomaa, että kaikissa kolmansissa maissa ei ole Euroopan komission riittäväksi tunnistamaa tietosuojan tasoa. Kun kyse on tiedon siirrosta kolmansiin maihin, joissa ei ole riittävää tietosuojan tasoa, varmistamme että ennen luovuttamista vastaanottajalla on joko riittävä tietosuojan taso (esim. EU:n komission tietosuojan riittävyyttä koskeva päätös, tai sopimus niin sanotuista EU:n standardisopimusklausuuleista vastaanottajan kanssa), tai että olemme erikseen saaneet sinulta suostumuksen.
Voit saada meiltä kopion tarkoista sovellettavista tai sovituista säännöistä varmistaaksesi riittävän tietosuojan tason. Käytä Yhteysosion tietoja tähän tarkoitukseen.
Yhteystiedot tiedonsiirrosta kolmansiin maihin, kun relevantteja, annetaan tässä osiossa tai osiossa C. yksilöllisten palvelujen suhteen.

VII. Kuinka pitkään tietojani säilytetään?

Säilytämme tietojasi niin pitkään kuin tarvitaan palvelujen tarjoamiseen sinulle tai kun säilyttäminen on oikeutettu etumme, etenkin mitä tulee vianetsintään.
Lisäksi meihin pätee eri tietojensäilytys- ja dokumentointivaatimuksia, mitkä inter alia seuraavat Saksan kauppaoikeuden säännöstöstä (Handelsgesetzbuch, “HGB”) ja Saksan verosäännöstöstä (Abgabenordnung, “AO”). Tässä kuvaillut ajanjaksot tietojen säilytykselle ja dokumentaatiolle voivat olla jopa 10 vuoden pituisia. Lisäksi säilytyskausi arvioidaan lainmukaisesti oikeudellisin rajoituskausin, jotka voivat olla jopa kolmenkymmenen vuoden mittaisia esimerkiksi Saksan siviilioikeuden (Bürgerliches Gesetzbuch, “BGB”) osioiden 195 jne mukaan niin, että yleinen rajoituskausi on kolme vuotta.
Tietyissä olosuhteissa tietosi on säilytettävä myös pidempään, esimerkiksi tapauksissa, joissa on määrätty niin sanottu oikeudellinen pito (esim. tietojen siirron kieltäminen käsittelyn ajaksi) hallinnolliseen tai oikeudelliseen käsittelyyn liittyen.
Meihin saattaa myös kohdistua säilytys- ja dokumentointivelvoitteita maasi paikallisen lainsäädännön mukaisesti.
Siinä määrin kuin lisää tietoja on mahdollista antaa, saat lisää tietoa tiedonpitovelvoitteesta osiosta C.IV yksilöllisiin palveluihin liittyen.

C. Käsittely, jonka osalta Audi on ainut rekisterinpitäjä

I. Mitkä tiedot käsittelemme, mihin tarkoituksiin, ja mitkä lainmukaiset perusteet pätevät?

1. Tarjoamasi tiedot

Käsittelemme suoraan sinulta saamamme henkilötiedot liiketoimintasuhteemme puitteissa, eli liiketoimintasuhteesi aloittamisen, suorittamisen ja hallinnoinnin puitteissa, liittyen palvelujen tarjontaan (mukaan lukien mahdollisten takuutapahtumien käsittely), tai liittyen kyselyihisi, jos otat meihin suoraan yhteyttä. Asiaankuuluviin henkilötietoihin sisältyvät yleensä henkilökohtaiset tietosi (nimi, osoite ja muut yhteystiedot (esim. puhelin, sähköposti), syntymäpaikka- ja aika sekä kansallisuus). Lisäksi ajoneuvon tyypistä riippuen saatetaan käsitellä muita henkilötietoja.
Lisäksi käsittelemme henkilötiedot, jotka olemme saaneet lainmukaisesti julkisesti saatavilla olevista lähteistä (esim. kansallinen moottoriviranomainen) ja joiden käsittely on meille sallittua.
Tietoja henkilötietojesi käsittelystä kanssamme solmitun suoran liiketoiminnallisen suhteesi puitteissa löytyy myös osoitteesta www.audi.de/datenschutz.

2. Audi Partnersien tai palveluyhtiöiden tarjoamat tiedot

Käsittelemme kyselysi vaatimassa laajuudessa henkilötietoja, joita otamme lainmukaisesti vastaan Audi Service Partnerseilta tai riippumattomilta palveluyhtiöiltä niiden suorittaessa korjauksia, palveluja tai käsitellessä pyyntöjäsi (esim. tilausten suorittamiseksi, sopimusten toteuttamiseksi tai suostumuksesi perusteella).
Henkilötiedot sisältävät:
• päätiedot (otsikko, sukupuoli, nimi, asiakasnumero, osoite, raportointipäivä ja soveltuvasti vaaditut osoitteet, syntymäpäivä, -paikka, -maa ja soveltuvasti -nimi, kansallisuus, aviosääty, puhelinnumerot ja sähköpostiosoite)
• ammattiin liittyvät yhteystiedot (esim. työpaikan osoite, yrityksen sähköposti ja puhelinnumero, osasto)
• tilitiedot (IBAN, BIC, tilinumero, pankin lajittelukoodi, luottolaitos, tilin haltija)
• sopimustiedot (sopimuksen tunnistustiedot, tiedot sopimushistoriasta (esim. tiedot maksukäyttäytymisestä, sopimuksen siirrosta, lopetuksesta), tiedot pyydetyistä lainoista (esim. määrä, kausi, jäljellä oleva velka), ja muut sopimuksessasi olevat tuotteisiimme ja palveluihimme liittyvät tiedot)
• ajoneuvon tunnistenumero (VIN) ja ajoneuvon päätiedot (esim. ajoneuvon malli, ajoneuvon varustelu)
• ajoneuvokohtaiset tiedot ja tarjotut palvelut (asiakashistoria, ajoneuvon historia, esim. tehty työ, asennetut varaosat, palveluprotokollat) (lisää tietoa saat osiosta C.I.3.)
• tekniset tiedot ajoneuvon käytöstä (lisää tietoa saat osiosta C.I.3)
• terveystiedot (esim. liittyen erityisajoneuvoihin liittyviin palveluihin) säännösten noudattamista varten.

Ajoneuvosi tunnistusnumero toimii ajoneuvosi ainutlaatuisena tunnisteena mahdollisissa takuutapauksissa, huoltojen yhteydessä, ylläpito- ja tukipalveluissa, toimestamme tehdyssä sisäisen laadun valvonnassa sekä varkauden tapahtuessa.

3. Tiedot ajoneuvostasi

Käyttäessäsi palveluja (esim. korjauspalvelut, huoltotyö) ajoneuvossa olevat tiedot (ajoneuvon tila, ajoneuvon käyttötiedot, tekniset tiedot ja muut ajoneuvon tilatiedot) voidaan hakea ja käsitellä yhdessä tunnistenumeron ja muiden ajoneuvon päätietojen kanssa (esim auton malli, auton laitteet)
Tietojen kerääminen ajoneuvosta tapahtuu niin, että Audin palveluverkon työntekijä (Audi Service Partner) hakee sen käyttämällä niin sanottua diagnostiikkalaitetta tai nimenomaisesti tiedon hakemiseen tarkoitettua laitetta (analytiikkatyökalu), tai kolmansien osapuolien toimesta (esim. tiepalvelut ja hinauspalvelut, riippumattomat huoltoyhtiöt), tai Audin työntekijän toimesta, joko suoraan tai etäyhteydellä huoltoyhtiön diagnostiikkalaitteeseen.
Ajoneuvoon liittyvät tiedot (esim. tapausmuisti, käyttötiedot, ajoneuvon tunnistenumero, malli, ohjelmiston versio) haetaan aina diagnostiikkalaitteella analyysia varten ja siirretään diagnostiikkaprotokollaan. Palveluyhtiö siirtää diagnostiikkaprotokollan meille osiossa 3 kuvailtuihin käyttötarkoituksiin.
Lisää tietoa voidaan hakea yksilöllisin perustein pyynnöstäsi riippuen.
Tähän voivat sisältyä myös tiedot infotainment-moduulista, esim. osoitekirjaan pääsemiset liittyen pyyntöihin saada pääsy osoitekirjaan, tai profiiliasetukset jotka olet varastoinut paikallisesti ajoneuvoon.
Palveluyhtiö käsittelee haetut tiedot analysoidakseen ja ratkaistakseen valituksesi. Periaatteenamme on käsitellä tällaisia sinuun tai ajoneuvoosi liittyviä tietoja vain siinä määrin kuin mitä tarvitsee tehdä käsitelläksemme pyyntösi tehokkaasti sekä tukeaksemme palveluyhtiötä tai meitä itseämme sen käsittelyssä.
Seuraavassa selitämme sinulle, mitkä tiedot ajoneuvosi käsittelee sekä mitä tietoja voidaan hakea ja käsitellä toimestamme yhteydessä pyyntöön.

4. Elektroniset ohjausyksiköt - Yleistiedot

Ajoneuvoosi on asennettu elektronisia ohjausyksikköjä. Ohjausyksiköt käsittelevät tietoja jotka ne saavat esimerkiksi ajoneuvon antureista, luovat itse tai vaihtavat toistensa kanssa. Jotkin ohjausyksiköt ovat tarpeellisia ajoneuvon turvallista käyttöä varten, toiset tukevat sinua ajaessasi (kuljettajan apujärjestelmät), muut mahdollistavat comfort- tai infotainment-toiminnot. Tarkkaa tietoa tietojenkäsittelystä ajoneuvossasi löytyy vastaavasta käyttäjän käsikirjasta, joka on saatavilla verkossa ja, ajoneuvon laitteista riippuen, löytyy ajoneuvosta digitaalimuodossa ja on suoraan yhteydessä asiaankuuluvien ominaisuuksien tietosuojailmoituksiin.

5. Ajoneuvon käyttötiedot

Ohjausyksiköt käsittelevät dataa käyttääkseen ajoneuvoa. Näihin sisältyvät esimerkiksi:
• Ajoneuvon tilatiedot (esim. nopeus, hidastus, sivuttaiskiihtyvyys, renkaan rotaatioiden lukumäärä, turvavyöilmaisinjärjestelmä),
• Ympäristöolosuhteet (esim. lämpötila, sadeanturi, etäisyysanturi).

Yleensä ottaen tällaiset tiedot ovat väliaikaisia, ja niitä ei säilytetä käyttöaikaa pidemmälle ja ne käsitellään vain ajoneuvon itsensä sisäisesti. Ohjausyksiköt sisältävät usein tapahtumalokit (mukaan lukien ajoneuvon avain). Näitä käytetään dokumentoimaan teknisiä ongelmia väliaikaisesti tai pysyvästi, ja ne sisältävät myös tietoja ajoneuvon kunnosta (esim. osien kuormitus, huoltotiedot).
Seuraavat tiedot varastoidaan teknisistä laitteista riippuen:
• Järjestelmän osien käyttötilat (esim. täyttötasot, rengaspaine, akun tila)
• Toimintavirheet tärkeissä järjestelmän osissa (esim. valot, jarrut),
• Järjestelmäreaktiot erityisiin ajotilanteisiin (kuljettajan apujärjestelmät),
• Tiedot tapahtumista jotka vaikuttavat ajoneuvon kuntoon (esim. korkeajänniteakun lataustila sähköajoneuvoissa, arvioitu käyttöalue).

Erityistapauksissa (esim. ajoneuvo on havainnut virhetoiminnon) voi olla tarpeen säilyttää tietoja, jotka muuten voisivat olla väliaikaisia.
Hyödyntäessäsi eri palveluja säilytetyt käyttötiedot voidaan tarvittaessa hakea yhdessä tunnistenumeron kanssa. Haetut käyttötiedot dokumentoivat ajoneuvon tai yksittäisten osien teknisen tilan sekä tukevat diagnoosia, laadun parannusta ja takuuvelvoitteiden vaatimustenmukaisuutta.
Tiedot haetaan yleensä määriteltyjen rajapintojen kautta, esim. lain vaatima yhteys ajoneuvon sisäiseen valvontajärjestelmään (OBD) tai palveluavain. Nämä tiedot, etenkin tiedot osien kulumisesta, teknisistä tapahtumista (tapahtumalokin kohdat), käyttövirheistä ja virhetoiminnoista, välitetään meille tarvittaessa yhdessä tunnistenumeron kanssa osana diagnostiikkaprotokollaa.
Tapahtumalokit ajoneuvossa voidaan nollata palveluyhtiön toimesta osana huolto- tai palvelutyötä, tai pyynnöstäsi.

6. Tekniset tiedot (IUMPR)

Pakokaasun puhdistamiseen liittyvien osien toiminnallisuuden säännöllistä tarkastamista vaaditaan laissa.
Jotta voitaisiin todistaa että säännölliset tarkistukset (diagnoosi) on suoritettu, ohjausyksikössä on määritetty In-Use Monitor Performance Ratio (IUMPR) (käytön aikaisen valvontalaitteen suorituskykysuhde eli tiedot, jotka varmistavat diagnostisen toiminnon), ja se on säilötty sinne teknisinä tietoina.

7. Comfort- ja infotainment-toiminnot

Voit tallentaa comfort-asetukset ja yksilöllistämiset ajoneuvossa, muuttaa sekä vaihtaa niitä tai nollata ne koska tahansa. Laitteista riippuen näitä ovat esimerkiksi
• istuimen ja ohjauspyörän asennon asetukset,
• rungon ja ilmanvaihdon asetukset,
• yksilölliset ominaisuudet, kuten sisätilojen valaistukset.

Valittujen laitteiden puitteissa voit syöttää ajoneuvon infotainment-toiminnoille omat tietosi. Laitteista riippuen näihin sisältyvät esimerkiksi:
• multimediatiedot, kuten musiikki, videot tai valokuvat, toistettavaksi integroidussa multimediajärjestelmässä,
• osoitekirjatiedot, joita käytetään yhteydessä integroituun hands-free- tai navigointijärjestelmään,
• syötetyt navigointisijainnit,
• tiedot Internet-palvelujen käytöstä.

Yleensä tällaiset tiedot siirretään ajoneuvostasi vain pyynnöstäsi, etenkin mitä tulee verkkopalvelujen käyttämiseen valitsemiesi asetusten mukaisesti.
Tietosi comfort- ja infotainment-toiminnoista, esim. yksilölliset asetukset tai yksilöllistämiset, eivät ole haettavissa käyttäen diagnostiikkalaitetta, eivätkä siis ole vakio-osa diagnostiikkaprotokollaa. Tiedot poistetaan vain yksittäisissä tapauksissa ja asiakkaan toiveesta. Yhteydessä valituksiin, jotka liittyvät comfort- ja infotainment-toimintoalueeseen, voi olla tarpeen hakea tietoja ja siirtää ne meille korjaustuen tarkoituksiin.
Vastaavista laitteista riippuen etenkin seuraavat tiedot voidaan hakea comfort-toiminnoista ja tarvittaessa käsitellä;
• istuimen ja ratin asentoasetukset;
• rungon ja ilmanvaihdon asetukset,
• pysäköintiapurin äänenvoimakkuus,
• yksilöllistämiset, kuten sisätilojen valaistukset

Vastaavista laitteista riippuen etenkin seuraavat tiedot voidaan hakea infotainment-toiminnoista ja tarvittaessa käsitellä;
• multimediatiedot, kuten musiikki, videot tai valokuvat, toistettavaksi integroidussa multimediajärjestelmässä,
• osoitekirjatiedot, joita käytetään yhteydessä integroituun hands-free- tai navigointijärjestelmään,
• syötetyt navigointisijainnit,
• tiedot Internet-palvelujen käytöstä.
• Tiedot yhdistetyistä laitteista, kuten matkapuhelimet (tässä tapauksessa lähinnä laitteen nimi, valmistaja, ohjelmistoversio).

Tässä kontekstissa voidaan hakea myös esimerkiksi viimeisin tunnistettu äänikomento.
Tällaisia tietoja comfort- ja infotainment-toimista voidaan säilyttää paikallisesti ajoneuvossa, tai laitteessa jonka olet yhdistänyt ajoneuvoon (esim. älypuhelin, USB-tikku tai MP3-soitin). Jos olet syöttänyt tiedot itse, voit poistaa ne itse koska tahansa.
Jos hallintayksikkö on vaihdettu osana korjausta, tiedot yleensä poistetaan vanhasta hallintayksiköstä ja siirretään uuteen hallintayksikköön.

8. Verkkopalvelut

Jos ajoneuvossasi on langaton verkkoyhteys, tämä mahdollistaa tietojen vaihtamisen ajoneuvosi ja muiden järjestelmien välillä (Audin tietopalvelimet tai palveluntarjoajan tietopalvelimet). Tietyissä maissa langaton verkkoyhteys mahdollistetaan ajoneuvossa olevalla lähetin- ja vastaanotinyksiköllä (yrityksemme sisäänrakentama) tai matkaviestintälaitteella (esim. älypuhelin), jonka olet asentanut.
Verkkotoiminnot (tiedot ja hallintapalvelut laitteellesi) ovat käytettävissä verkkoyhteyden kautta. Tähän sisältyvät verkkopalvelut ja sinulle meidän tai muiden tarjoajien toimesta tarjotut sovellukset ("Audi connect -palvelut").
Audin verkkopalvelujen suhteen tarjotaan kuvaus vastaavista toiminnoista ja niihin liitetyistä tietosuojatiedoista tarjotaan sopivassa sijainnissa (esim. MMI, Audin verkkosivu). Henkilötietoja voidaan käsitellä verkkopalvelujen tarjoamista varten.
Tarvittaessa voimme palvelupyyntösi käsittelemiseksi hyödyntää myös IT-järjestelmissämme säilytettyjä verkkopalveluista saatuja tietoja sekä tietoja Audi connect -palvelujen tilasta, esim. lisenssikaudet, yhdistämistila ja sopimuksen tila.

9. Videon, kuva ja äänen tallennus

Joissain yksittäisissä tapauksissa voi olla tarpeen tehdä video-, kuva- tai äänitallenteita liittyen yksittäisiin ajoneuvosi osiin ja siirtää nämä Audille, esim. valitustapauksissa. Näin voidaan suorittaa kohdennettu analyysi ja selvittää valitukset (korjaustuki). Tämä voi olla mahdollista esimerkiksi siinä tapauksessa, että laitteessa on akustisia ongelma, että voisit löytää meluhaitan syyn ja ratkaista ongelman.
Käsittelemme henkilötietojasi yleisen tietosuojasäädöksen (“GDPR”) ja Saksan liittovaltion tietosuojalain (Bundesdatenschutzgesetz, “BDSG”) sekä muiden paikallisten lakien, ehtojen mukaisesti eri tarkoituksiin:

Tarkoitus

Oikeudelliset perustat

Oikeutetut edut

Kyselysi käsittely, kun otat meihin tai asiakastukeemme yhteyttä, etenkin asiakasvalitusten ja kyselyjen osalta

sopimuksen toteuttaminen (ajoneuvon osto-/leasing-/palvelusopimus) (GDPR:n 6 artiklan 1 kohdan b alakohta),

oikeutetut edut (GDPR:n 6 artiklan 1 kohdan f alakohta)

Tehokas pyyntöjäsi koskevien kyselyjen ja palautteen käsittely

Audi-kumppanin ja kolmansien osapuolten tukeminen virheanalyysissä ja -diagnoosissa (ml. ajoneuvoon tehtyjen muutosten analyysi), sekä Audin kumppaneihin kohdistuvien takuuvaateiden tutkiminen ja käsittely

oikeutetut edut (GDPR:n 6 artiklan 1 kohdan f alakohta)

- tehokas diagnoosi ja analyysi valitusten ratkaisemiseksi;

- Audi-palvelun tuki sen sinua koskevien oikeudellisten velvoitteiden täyttämisessä;

- jos on selkeitä indikaatioita, että vika takuukautena aiheutui muutoksista ajoneuvoon itseensä (säätäminen, konversiot jne.), Audin ja Audin kumppanien oikeutettu etu on tällaisten muutosten tunnistaminen;

- vaihto vastaavan kumppanin kanssa takuutapauksissa, jotta kustannukset ratkaistaisiin sisäisesti.

Vika-analyysi (ml. ajoneuvoihin kohdistuvien muutosten analyysi), sekä Audia vastaan esitettyjen takuuvaateiden tarkastus ja käsittely

Sopimuksen toteuttaminen (GDPR:n 6 artiklan 1 kohdan b alakohta)

oikeutetut edut (GDPR:n 6 artiklan 1 kohdan f alakohta)

- jos on selkeitä indikaatioita, että vika takuukautena aiheutui muutoksista ajoneuvoon itseensä (säätäminen, konversiot jne.), Audilla ja Audin kumppaneilla on oikeutettu etu tällaisten muutosten tunnistamiseen

 

Osien/järjestelmien valmistajiin kohdistuneiden takuuvaateiden suoritus (jos tarpeen, ilmoittamalla ajoneuvon tunnistenumero)

oikeutetut edut (GDPR:n 6 artiklan 1 kohdan f alakohta)

Takuuvaateiden käsittely, jos tapahtuu kolmannen osapuolen valmistaman osan/järjestelmän virheitä

Päästötasojen seuranta ja päästökaasutasojen valvonta

oikeutetut edut (GDPR:n 6 artiklan 1 kohdan f alakohta), oikeudellisen velvoitteen täyttäminen (GDPR:n 6 artiklan 1 kohdan c alakohta)

Valmistajana meihin pätee lainmukaisia vaateita tiettyjen tietojen luovuttamisesta, esim. täyttääksemme viralliset raportointivelvoitteet liittyen päästöjärjestelmien valvontaan.

Audi avustaa sinua henkilökohtaisissa tapauksissa oikeuskiistojen kontekstissa sekä vakuutusvaateiden esittämisen suhteen

Suostumus (GDPR:n 6 artiklan 1 kohdan a alakohta)

 

Tuotteiden parannus, optimointi ja ajoneuvojen toimintojen kehitys- ja analyysityökalut

oikeutetut edut (GDPR:n 6 artiklan 1 kohdan f alakohta)

Tiedon käyttö liittyen tiettyihin ajoneuvon virhetoimintoihin, jotta diagnostiikkalaitteita ja prosesseja sekä ajoneuvon komponentteja ja toimintoja kehitettäisiin lisää

Varkaussuojan parannus

oikeutetut edut (GDPR:n 6 artiklan 1 kohdan f alakohta)

Varkaustutkimusten aikana kerättyjen tietojen arviointi varkauden vastaisten toimintojen yleisesti parantamiseksi ajoneuvoissa liittyen varkaussuojaan

Audin kumppanien korvaus- ja bonusohjelmien vaateiden sovittelu

oikeutetut edut (GDPR:n 6 artiklan 1 kohdan f alakohta)

Audin kumppanien oikeudellisten vaateiden täyttäminen

Tuotteiden valvonta ja muiden oikeudellisten velvoitteiden täyttäminen

Oikeudellisen velvoitteiden täyttäminen (GDPR:n 6 artiklan 1 kohdan c alakohta)

 

Laadunvalvonta soveltuvan tuotevalvonnan ja dokumentaation kautta (mukaan lukien proaktiivinen valitusten valvonta suoran kontaktin sinuun kautta), tuotevastuu, takaisinvetokampanjat

oikeutetut edut (GDPR:n 6 artiklan 1 kohdan f alakohta)

Tuotteen laadun hallinta ja tuotteen vahingoittumisen estäminen, ennaltaehkäisevä valituksenhallinta

Virallisten vaatimusten noudattaminen (esim. takaisinvetokampanjat Saksan liittovaltion moottoriviranomaisen tai muun maasi vastaavan viranomaisen toimesta)

Oikeudellisen velvoitteiden täyttö (GDPR:n 6 artiklan 1 kohdan c alakohta)

oikeutetut edut (GDPR:n 6 artiklan 1 kohdan f alakohta)

Lainmukaisten ja säännöksellisten vaatimusten noudattaminen

Asiakkaiden ja mahdollisten asiakkaiden tuki

Suostumus (GDPR:n 6 artiklan 1 kohdan a alakohta)

----

Asiakaskysely (mukaan lukien tyytyväisyyskysely)

Suostumus (GDPR:n 6 artiklan 1 kohdan a alakohta)

oikeutetut edut (GDPR:n 6 artiklan 1 kohdan f alakohta)

Laadunvalvonta ja asiakastyytyväisyyden mittaaminen

Tietojen konsolidaatio Audin ja Audin kumppanien välillä yhdenmukaisen asiakastietokannan luomiseksi

suostumus (GDPR:n 6 artiklan 1 kohdan a alakohta)

oikeutetut edut (GDPR:n 6 artiklan 1 kohdan f alakohta)

Tämänhetkisen ja yhdenmukaisen asiakastietokannan asetus Audin kumppanilla, jonka olet valinnut tai johon ottanut yhteyttä

Vaatimustenmukaisuustarkistukset lain sallimassa määrin

oikeutetut edut (GDPR:n 6 artiklan 1 kohdan f alakohta)

Audin, konsernin yhtiöiden, yrityskumppanien ja muiden kolmansien osapuolten oikeudellisten säädösten, yhtiön sisäisten käytäntöjen, Audin sääntöjen ja standardien noudattamisen varmistaminen.

Erityislaitteiden tarjoaminen asiakkaille, joilla on vammoja

sopimuksen toteuttaminen (ajoneuvon myynti/vuokra- tai leasing-sopimus) (GDPR:n 6 artiklan 1 kohdan b alakohta) tai oikeutettu etu (GDPR:n 6 artiklan 1 kohdan f alakohta) jos et ole sopimuskumppani, sekä suostumus (GDPR:n 6 artiklan 1 kohdan a alakohta).

 

Huomautus liittyen kulutustietojen keräämiseen yhteydessä ajoneuvon polttoaineen kulutusmittariin (On-Board Fuel Consumption Meter, OBFCM):
Tiettyjä polttoaineen ja energian kulutustietoja saatetaan kerätä ajoneuvon palvelutoimenpiteiden aikana, ja ne voidaan siirtää komissiolle ja Euroopan ympäristövirastolle (ETA) valmistajan kautta. Tämä tehdään lainmukaisten vaatimuksien noudattamiseksi. Ajoneuvon omistajalla on oikeus kieltäytyä tietojen keräämisestä.
Ajoneuvon toimintojen optimointi ja kehitys, analyysityökalut: Käsittelemme teknisiä suoritustietoja apujärjestelmistä, comfort-järjestelmistä, käyttöelementeistä tai -osista (esim. ohjausyksiköt), jos tarpeen yhdessä ympäristötietojen (esim. ulkolämpötila, kirkkaus) ja tietojen reitin pituudesta, ajoneuvon nopeudesta, ajoneuvon kuntotiedoista (esim. säiliön taso tai lataustaso, kilometrimäärä) sekä järjestelmän käyttötietojen kanssa kehitys- ja tutkimustarkoituksiin, optimoidaksemme tuotealueemme ajoneuvojen toiminnot ja sopeuttaaksemme ne korkeisiin asiakasodotuksiimme etenkin kehittämällä lisää innovatiivisia ajoneuvotoimintoja ja ajoneuvo-osia sekä analyysityökaluja ja -prosesseja. Anonymisoimme mahdollisuuksien mukaan tiedot IT-järjestelmässämme ennen arviota. Jos tämä ei ole mahdollista, analysoimme laitteesi tiedot niin, että sinusta tai ajoneuvostasi voidaan tehdä niin vähän johtopäätöksiä kuin mahdollista. Tähän tarkoitukseen Audi on asettanut lisätoimenpiteitä vaadittaessa niin, että henkilökohtainen vaatimus voidaan esittää vain asianmukaisesti perustelluissa poikkeustapauksissa, eli että voidaan suorittaa kenttätoimenpiteitä tai jos havaitaan turvallisuuden tai tuotteiden vaatimustenmukaisuuden kannalta olennaisia virhetapahtumia. Tiedot käsitellään vain yllä kuvattuihin tarkoituksiin. Lisätoimenpiteisiin kuuluvat esimerkiksi tiukat pääsyrajoitukset, IT-turvarajoitukset, poiston aikarajat ja tarkoitusten rajoitus. Emme käytä tietoja luomaan profiileja tai arvioita yksittäisten ajoneuvojen perusteella. Lisäksi emme hyödynnä tietoattribuutteja, jotka mahdollistavat profiilin luomisen tai joista voidaan vetää johtopäätöksiä käyttäytymisestä tai käytöskuvioistasi. Käsittely suoritetaan Audin oikeutettujen etujen suojelemiseksi, jotta vastaamme asiakkaiden korkeisiin odotuksiin tuotteidemme ja palvelujemme laadusta, sekä voidaksemme tarjota uusia, innovatiivisia toimia ja ratkaisuja.
Lisää tuotetietoja ja markkinatutkimusta: Jos haluaisit ottaa vastaan tietoja tuotteistamme ja palveluistamme, voit tilata tämän kampanjan. Sitten seuraavat tiedot käsitellään, jotta mainostetaan toimitusta antamasi suostumuksen ehtojen mukaisesti (GDPR:n 6 artiklan 1 kohdan a alakohta): sukunimi, etunimi, sähköpostiosoite ja/tai puhelinnumero). Jos suostut siihen, että sinuun voi ottaa yhteyttä sähköpostitse, käytämme niin sanottua kaksois-opt-in-prosessia, eli lähetämme tarjottuun sähköpostiosoitteeseen sähköpostin, jossa pyydetään varmistusta suostumuksellesi. Voit saada tietoa suostumuksen peruuttamisesta osiossa "Mitä oikeuksia minulla on?"
Sinun tulee noudattaa kieltäytymisoikeuttasi, kun tietoja käsitellään suoramarkkinoinnin tarkoituksiin tai henkilökohtaisista syistä, ja oikeuttasi vastustaa suostumusta (katso osio "Mitä oikeuksia minulla on?" ja osio "Tietoja vastustusoikeudestasi").

II. Onko olemassa velvoitetta tarjota henkilötietoja?

Palvelun sinulle suorittamisen kontekstissa sinun tarvitsee tarjota vain henkilötietoja, joita vaaditaan palvelujen suorittamiseen (etenkin korjausjärjestys, korjaustuki, takuu), tai mitä tarvitsee kerätä lain mukaan. Ilman tietoja emme yleensä ottaen pysty käsittelemään pyyntöäsi kokonaan tai osittain. Esimerkiksi valituksen analysointi ja ratkaisu ei ehkä ole mahdollista.

III. Kuka ottaa vastaan tietoni?

Audin tietojenkäsittelyn koon ja kompleksisuuden takia tässä tietosuojakäytännössä ei voida luetella kutakin yksittäistä henkilötietojesi vastaanottajaa. Tästä syystä yleensä listataan vain vastaanottajien kategorioita.
Yleisesti ottaen jaamme henkilötietosi kolmansille osapuolille vain, jos tämä on tarpeen sopimuksen toteuttamiseksi, jos meillä tai kolmannella osapuolella on oikeutettu etu siihen, että tiedot luovutetaan meille, tai jos olet antanut suostumuksesi. Lisäksi tiedot voidaan siirtää kolmansille osapuolille vain siinä määrin kuin lain mukaan toimiminen vaatii tätä, tai toteutettavilla säännöksellisillä tai oikeudellisilla määräyksillä.
Audin sisällä tietosi tarjotaan vastaaville osastoille, jotka vaativat tällaista tietoa suorittaakseen sopimukselliset ja lakisääteiset velvoitteet ja toimiakseen oikeutettujen etujen mukaisesti (esim. laadunvalvonta).

1. Henkilötietojen käsittelijät

Palveluntarjoajat (ns. "henkilötietojen käsittelijät"), jotka valtuutetaan toimestamme ja jotka toimivat puolestamme, voivat myös ottaa vastaan tietoja näihin tarkoituksiin. Palveluntarjoajia voidaan esimerkiksi hyödyntää palvelukapasiteetin tarjoamisessa. Käytämme seuraavia sopimuksen käsittelijöitä yllä mainittuihin tarkoituksiin:
• IT-toiminnot, verkkopalveluiden toimittajat ja tukipalveluntarjoajat
• Audin asiakaspalvelu (Audi Interaction GmbH)

2. Kolmannet osapuolet

Kolmannet osapuolet, joille ehkä luovutamme henkilötietosi auttaaksemme Audi-kumppania analysoimaan ja diagnosoimaan tai sovittelemaan takuuvaateet, sisältävät
• Tuotantolaitokset ja toimittajat VW-konsernin sisällä
• Kolmannen osapuolen osanvalmistajat, järjestelmien toimittajat

Yleenä ottaen siirrämme teknisiä tietoja ajoneuvostasi ja, jos tarpeen, laitteistosi osista (esim. ohjausyksikkö) yllä mainituille kolmansille osapuolille vain, jos tämä on tarpeen suorittaaksemme palvelu-/korjaustilauksia, tai analysoidaksemme tai selvittääksemme valituksen. Huomioi, että yksittäisissä tapauksissa siirrämme myös tunnistenumeron yhdessä teknisten tietojen tai laitteiston osien kanssa, jos tätä tarvitaan analyysiin, esim. tietyn tuotantoerän määrittämistä varten. Tietyissä ohjausyksiköissä tunnistenumero ohjelmoidaan suoraan laitteiston osaan, eikä sitä voida ottaa toimestamme. Tässä tapauksessa kolmas osapuoli saattaa ehkä päästä laitteiston osaan ja voi hakea tunnistenumeron.
Tarjoamistamme palveluista riippumatta kolmansiin osapuoliin, joille ehkä siirrämme henkilötietosi, sisältyvät
• Audin ulkoiset konsultit (esim. asianajajat, verokonsultit, valantehneet tilintarkastajat),
• vakuutusyhtiöt,
• viranomaiset oikeustoimialueensa mukaisesti (esim. veroviranomainen, poliisi, julkinen syyttäjä),
• oikeusistuimet
• muut kolmannet osapuolet, jos ohjeistat meitä antamaan tiedot näille tai annat tähän suostumuksen.

Lähetämme seuraavat tiedot Audin kumppanille, jota käytit ja sitten johon olit yhteyksissä yksilölliseen asiakkaan lähestymiseen tai yksilöllistettyjen asiakastietojen luomiseen Audin kumppanin toimesta myyntiesi ja tilaustietojesi perusteella tai intressiesi perusteella, esim. että tämä voi ottaakseen yhteyttä lisäosista, (seuranta)tuotteista tai jälkiasennusratkaisuista. siinä määrin kun olet antanut suostumuksen: henkilökohtaiset ja työhön liittyvät yhteydenpito- ja tunnistustiedot, sopimustiedot, ajoneuvon tiedot.
Sopimusehtojen kattamassa määrin valmistajat on velvoitettu julkistamaan tallentamansa tiedot valtion viranomaisten pyyntöjen vaatimassa määrin yksittäistapauksissa (esim. rikoksen tutkimiseksi).
Soveltuvan lain puitteissa valtion viranomaisilla on myös lupa hakea tietoja itse ajoneuvoista yksittäistapauksissa. Onnettomuuden tapahtuessa tietoja voidaan saada esimerkiksi ilmatyynyn ohjausyksiköstä tukemaan onnettomuuden tutkimusta.

3. Siirretäänkö tiedot kolmanteen maahan?

Tietojen siirto kolmansiin maihin (maat, jotka eivät ole EU:n tai ETA:n jäseniä) voidaan suorittaa, kun sitä vaaditaan palveluiden tarjoamiseksi sinulle, laki vaatii sitä, tai olet antanut tälle suostumuksesi.
Erityisesti liittyen takuuvaatimusten analyysiin ja diagnoosiin tai sovitteluun voi olla tarpeen siirtää tietosi osan/järjestelmän valmistajille kolmannessa maassa (katso osio B. VI. 3). Vältämme henkilötietojen siirtämistä niin pitkälti kuin mahdollista, ja tarjoamme kolmannelle osapuolelle vain sen ehdottomasti tarvitsemat tiedot.
Huomaa, että kaikissa kolmansissa maissa ei ole Euroopan komission riittäväksi tunnistamaa tietosuojan tasoa. Kun kyse on tiedon siirrosta kolmansiin maihin, joissa ei ole riittävää tietosuojan tasoa, varmistamme että ennen luovuttamista vastaanottajalla on joko riittävä tietosuojan taso (esim. EU:n komission tietosuojan riittävyyttä koskeva päätös, tai sopimus niin sanotuista EU:n standardisopimusklausuuleista vastaanottajan kanssa), tai että olemme erikseen saaneet sinulta suostumuksen.
Voit saada meiltä kopion tarkoista sovellettavista tai sovituista säännöistä varmistaaksesi riittävän tietosuojan tason. Käytä Yhteysosion tietoja tähän tarkoitukseen.

IV. Kuinka pitkään tietojani säilytetään?

Säilytämme tiedot niin pitkään kuin on tarve tarjota palveluja sinulle tai kun meillä on oikeutettu etu jatkuvaan säilytykseen.
Lisäksi meihin pätee eri tietojensäilytys- ja dokumentointivelvoitteita, mitkä inter alia seuraavat Saksan kaupallisesta koodista (Handelsgesetzbuch, “HGB”) ja Saksan verokoodista (Abgabenordnung, “AO”). Tässä kuvaillut ajanjaksot tietojen säilytykselle ja dokumentaatiolle voivat olla jopa 10 vuoden pituisia. Lisäksi säilytyskausi arvioidaan lainmukaisesti oikeudellisin rajoituskausin, jotka voivat olla jopa kolmenkymmenen vuoden mittaisia esimerkiksi Saksan siviilioikeuden (Bürgerliches Gesetzbuch, “BGB”) osioiden 195 jne mukaan niin, että yleinen rajoituskausi on kolme vuotta.
Tietyissä olosuhteissa tietosi on säilytettävä myös pidempään, esimerkiksi tapauksissa, joissa on määrätty niin sanottu oikeudellinen pito (esim. tietojen siirron kieltäminen käsittelyn ajaksi) hallinnolliseen tai oikeudelliseen käsittelyyn liittyen.
Meihin saattaa myös kohdistua säilytys- ja dokumentointivelvoitteita maasi paikallisen lainsäädännön mukaisesti.