WLTP:n hyvät perusteet

Auton kulutus saattaa poiketa autonvalmistajan antamista tiedoista. Uuden eurooppalaisen ajosyklin (NEDC) mittaustuloksia on kritisoitu juuri siitä johtuen. Se johtuu siitä, että todellinen kulutus riippuu suurelta osin yksilöllisestä ajotyylistä ja auton varustuksesta. Kulutukseen vaikuttaa myös ajoympäristö eli ajetaanko autolla kaupungissa, maantiellä tai moottoritiellä. Jotta nämä erot tulevat paremmin huomioiduksi, luotiin NEDC-syklin teoreettiselta pohjalta dynaamisempi ajoprofiili, joka pohjautuu staattisiin testeihin ja keskimääräisten käyttäjäprofiilien arviointiin: Tässä huomioidaan nopeampi kiihdytys, suurempi keskinopeus ja suurempi maksiminopeus. Kaupunki- ja maantieajon yhdistelmäsimulaation sijaan auto testataan nyt neljässä eri vaiheessa erilaisilla nopeusalueilla.

Nämä WLTP-ajosyklin mukaan mitatut päästö- ja kulutusarvot pitää määrittää 1. syyskuuta 2017 alkaen kaikille uusille henkilöautoille ja moottoreille. Tämä koskee sekä Eurooppaa että monia muita maita maailmanlaajuisesti.