Tekniikan kehitys on kautta aikojen ollut nouseva käyrä. Aina tapahtuu pientä kehitystä. Se ei koske pelkästään autoja, vaan ylipäätään kaikkea teknologiaa.
Jos ajattelee, että odotan muutaman vuoden ja hankin sitten uusinta teknologiaa, ei tilanne silloinkaan ole muuttunut. Päin vastoin, teknologian kehitys vain kiihtyy vuosi vuodelta. Aina tulee jotakin uutta.
Auton vaihdon täytyy lähteä omasta tarpeesta. Kannattaa miettiä, millaista käyttöä itsellään on autolle. Ajelenko lähinnä lyhyitä matkoja, ja pärjäisimmekö vähän pienemmällä autolla? Tai pitäisikö olla isompi auto, koska isovanhemmat alkavat olla siinä iässä, että täytyy käydä heitä siellä kaukana useammin katsomassa? Kookkaampi auto olisi vakaampi ajettava ja mukavampi pitkillä matkoilla.
Auton valinta on myös tunnepitoinen juttu, siksi järkivalintaa on vaikea tehdä. Mutta asiantunteva automyyjä osaa kartoittaa eri vaihtoehdot ja kertoa niistä. Automyyjät pysyvät ajan hermolla, koska heitä koulutetaan jatkuvasti. Järjestän itse työkseni näitä koulutuksia Audin organisaatiossa.
Kaikki käyttövoimat säilyvät näillä näkymin valmistuksessa, mutta juuri nyt mennään vähitellen kohti sähköä. Jollakin tavalla sähkö tulee yleistymään, joko täyssähköautona, lataushybridinä tai mild hybridinä.
Mutta myös perinteiset käyttövoimat ovat edelleen hyviä vaihtoehtoja.
Teknisen kehityksen myötä mahdollisesti halvempaa, jos ajatellaan vaikka sähköautoilua. Lataaminen on nyt edullista, mutta sähkön hinta voi toki muuttua. Päästörajoitusten tiukkenemisen johdosta polttomoottoriautojen päästöjen on pakko tulla alaspäin, mikä taas alentaa polttoainekuluja. Miten verotuksella sitten ohjataan autoilun kehittymistä, jää nähtäväksi.
Meillä pitäisi saada autokanta uusiutumaan. Nythän se vain vanhenee ja keskimääräiset päästöt nousevat.
Riippuu elämäntilanteesta. Esimerkiksi omien vanhempieni ei kannata edes miettiä muuta kuin ostamista omaksi, koska he pitävät eläkepäivillään samaa autoa pitkään. Itse taas miettisin vakavasti yksityisleasingia, koska tiedän että lasten kasvaessa tilanteet muuttuvat ja tulen vielä monta kertaa vaihtamaan autoa. Leasing sopii myös teknologiasta kiinnostuneelle, joka haluaa usein vaihtaa uuteen tekniikkaan.
Toisaalta, jos laskee ihan tarkkaan, voi ostaminen omaksi olla kannattavinta. Silloin kannattaa harkita myös huolenpitosopimusta, koska esimerkiksi ruuhkavuosina ei ole aikaa miettiä huoltoja. Huolenpitosopimus on palvelu auton käytön ja elinkaaren varmistamiseen. Auton toimintahan riippuu paljon siitä, miten sitä käyttää ja huollattaa.
Kyllä, juuri nyt on mahdollisuus vaikuttaa heti! Vaihtoehtoja on tänään runsaammin kuin koskaan ennen. Kysymys on vain siitä, miten me ihmiset otamme uuden teknologian vastaan ja muutamme omia tottumuksiamme.
Aiemmin kuluttajan vaikutusmahdollisuudet olivat pienet, käyttövoimaksi oli saatavilla vain perinteistä bensiiniä ja dieseliä. Nyt autoilija voi tankata dieselautoon uusiutuvaa dieseliä tai hankkia esimerkiksi kaasuauton ja tankata siihen biokaasua. Jos hankkii sähköauton ja lataa sitä kotona, voi sähkösopimuksen muuttaa tuuli- ja aurinkoenergiapohjaiseksi. Lisäksi on tarjolla monenlaisia hybridejä.
Jos tavanomainen arkiajo rajoittuu alle 50 kilometrin mittaisiin matkoihin esimerkiksi kodin ja työpaikan välillä ja jos ne vielä taitetaan pääosin taajamassa, varteenotettavin vaihtoehto ympäristönkin kannalta saattaa olla ladattava hybridi. Plug-in hybridillä arkipäiväiset työmatkat voidaan ajaa pelkällä sähköllä ja satunnaiset kovempien nopeuksien maantieajot polttomoottorin turvin.
K-Auto Oy:n Lauri Mäkelä kertoo oheisilla videoilla, millaisia ominaisuuksia eri käyttövoimat tarjoavat, ja millaiseen ajoon ne parhaiten soveltuvat.
Täyssähköautosta, jonka ainoa voimanlähde on ulkoisesti ladattava sähkömoottori – on monien mielestä autotekniikan voittava hevonen.
Ladattavalla hybridillä pääsee useita kymmeniä kilometrejä pelkällä sähköllä – mallista riippuen. Pitemmät reissut tehdään polttomoottorilla.
Kevythybridi ottaa talteen jarrutusenergiaa ja lisää taloudellisuutta bensiini- tai dieselmoottorin yhteydessä Auto voi rullata polttomoottori sammutettuna täysin päästöttömästi jopa 40 sekunnin ajan, joka mahdollistaa jopa 0,7 l/100 km pienemmän kulutuksen.
Bensiinillä toimiva auto on monessa tapauksessa hankintahinnaltaan edullisin, mutta käyttökulut voivat yllättää paljon ajavan. Hybriditekniikalla voidaan parantaa hyötysuhdetta.
Uusien dieselmoottorien päästöt ja kulutuslukemat ovat alhaiset. Dieselin vääntö tuo voimaa ja ajomukavuutta. Bensiiniautoa korkeampi käyttövoimavero nostaa hieman vuosittaisia kustannuksia.
Kaasuauto tarjoaa edulliset kilometrit. Kaasutankkausasemien verkosto ei vielä kata koko maata, mutta kehittyy jatkuvasti. Biokaasua tankkaavalle auto on arvovalinta.