Unelma toteutui. Nerokas isku, joka teki kaiken mahdolliseksi, oli ontto akseli – vaihteistossa oleva tylsä toisioakseli, joka jakoi tehon kahteen suuntaan. Takapäästään se ajoi keskitasauspyörästön koteloa, joka oli konfiguroitu kartiovaihteistoksi manuaalisella lukituksella. Normaaleissa olosuhteissa toisioakseli jakoi 50 prosenttia tehosta kardaaniakselia pitkin toisella tasauspyörästön lukolla varustettuun taka-akseliin. Toinen puoli vääntömomentista siirrettiin etuakselin tasauspyörästölle toisioakselin sisällä pyörivää ulostuloakselia pitkin. Näin quattro-neliveto oli nähnyt päivänvalon.
Vuonna 1980 Audi esitteli "Ur-quattro" (ensimmäinen Audi Quattro) Geneven autonäyttelyssä. Reaktio ylitti kaikki odotukset: auto vakuutti sekä kriitikot että innostuneet kuljettajat. 11 kokonaisen vuoden ajan – vuoteen 1991 asti – Audi sisällytti tämän auton tuotantomallina valikoimaansa. Sen jälkeen Ur-quattro poistui, mutta käyttötekniikka säilyi − ja sitä kehitettiin edelleen.