Jos olet valmis ottamaan kehitysaskeleen, olemme apunasi.

Täyssähköautot
Audi e-tron – premium-luokan sähköautoilua myös nelivetona
Audi A6 e-tron -mallisto
km
WLTP
km
10 minuutissa
min
270 kW:n maksimilatausteholla (DC)
Audi Q4 e-tron -mallisto
kW*
*Audi Q4 55 e-tron quattro
s*
km**
**Audi Q4 45 e-tron
Audi Q6 e-tron -mallisto
kW*
km**
**10 minuutissa. Akun latausaika ja suurteholatauspisteiden (HPC) maksimaalinen tasavirralla toteutettava latauskapasiteetti on laskettu standardin DIN 70080 mukaisesti.
min***
***maksimilataustehon ollessa 270 kW
Audi e-tron GT -mallisto
km
S e-tron GT quattro
kW
RS e-tron GT performance
km/h
RS e-tron GT performance
Kaikki Audin täyssähköautot
Usein kysyttyä
<p>1. Ympäristöystävällinen ratkaisu<br>Sähköllä ajettaessa hiilidioksidipäästöt ovat 0 g/km. Luonto kiittää.<br>Sähköautolla ajaessa sinulla on mahdollisuus valita myös uusiutuvaa energiaa.<br>Esimerkiksi K-Lataus-asemilta ladattava sähkö on 100-prosenttisesti uusiutuvaa.</p> <p>2. Kustannukset kuriin<br>Ei autoveroa, matala käyttövoimavero.<br>Sähkö on käyttövoimana verrattain edullinen vaihtoehto. Ja yösähkön käyttö pienentää kustannuksia entisestään.<br>Edullinen kotilatausmahdollisuus.</p> <p>3. Riittävä toimintamatka<br>Toimintamatka riittää useimpien tarpeisiin.<br>Pikalatausverkosto kasvaa jatkuvasti nopealla tahdilla.</p> <p>4. Ei äänihaittaa<br>Sähköauto on erittäin hiljainen eikä sähköauton moottori tuota häiritsevää melua.</p> <p>5. Helppoa ja mukavaa<br>Sähköautolla ajaminen ei ole sen vaikeampaa kuin polttomoottoriautoillakaan. Sähköautomalleissa on usein myös käytetty viimeisimpiä teknologisia ratkaisuja mukavuuden lisäämiseksi.<br>Lisäksi sähköautot tarjoavat edullisen ja helpon tavan ”tankata” auto: kotilataus.</p>
<p>Sähkö on käyttövoimana verrattain edullinen vaihtoehto. Ja yösähkön käyttö pienentää kustannuksia entisestään. Pääsääntöisesti sähköautolla ajosta aiheutuneet kustannukset ovat siis olleet polttomoottoriautoja alhaisemmat.</p>
<p>Sähköautot ovat autoverottomia.<br>Lisäksi käyttövoimavero on matalampi polttomoottoriautoihin verrattuna.</p>
<p>Sähköauton huollattaminen on edullisempaa kuin polttomoottoriautojen. Tämä johtuu siitä, että huollettavia kohteita on vähemmän ja mm. öljynvaihtoja ei tarvitse tehdä.</p>
<p>Tyypillisiä sähköauton kuluvia osia ovat esimerkiksi renkaat, jarrupalat ja -levyt sekä pyyhkimen sulat.<br>Renkaiden kulutus voi olla suurempi polttomoottoriautoon verrattuna. Tämä johtuu sähköauton suuremmasta kokonaismassasta, mutta suurimman vaikutuksen teet ajotyylilläsi.</p>
<p>Sähköauton katsastus on edullisempi kuin polttomoottoriauton, koska päästömittausta ei tarvitse tehdä.</p>
<p> Sertifioitu sähköauto on yhtä turvallinen/vaarallinen kuin polttomoottoriautokin.</p>
<p>Heinäkuussa 2021 voimaan astunut EU-laki määrää, että jokaisessa sähköautossa on oltava akustinen ajoneuvohälytysjärjestelmä (AVAS), joka lähettää 56-75 desibelin melua alhaisilla nopeuksilla (20 km/h asti).</p> <p>Tämä laki koskee uusia autoja, jotka on hyväksytty 1.7.2021 alkaen.</p> <p>Ennen tätä päivämäärää rekisteröidyt olemassa olevat sähköautot eivät vaadi muutoksia, koska ne ovat olleet rekisteröintihetkellä vaaditun lainsäädännön mukaisia.</p>
<p>Kyllä. Autopalo on mahdollinen aivan kuten perinteisissä autoissa. Sähköautoissa on lisäksi pieni riski viivästyneelle palonmuodostukselle. Erityisesti siinä tapauksessa, että korkeajänniteakku, johon on varastoitu sähköistä ja kemiallista energiaa, vaurioituu. Siinä olevat kiinteät ja nestemäiset kemikaalit voivat palaa. Litium ei kuitenkaan pala.</p>
<p> Eivät yleisesti ottaen, käytössä syntyvät sähkömagneettiset kentät otetaan huomioon jo uuden auton suunnittelussa. Ne suunnitellaan siten, että estetään haitat jopa erityisen herkillä henkilöillä, esim. lääketieteellisten implanttien kantajilla.</p>
<p>Audin täyssähköautojen ja ladattavien hybridien korkeajänniteakkujen takuu on 8 vuotta / 160 000 km. Lisäksi takuuajan ensimmäisen 24 kk aikana ei ole kilometrirajoitusta. Takuunantaja takaa, että 70%:ia täyssähköauton (BEV) korkeajänniteakun alkuperäisestä nettokapasiteetista säilyy edellä mainitun ajanjakson- tai kilometrilukeman ajan – riippuen siitä, kumpi ensin saavutetaan.</p> <p>Milloin takuu alkaa?<br>Takuu alkaa auton ensirekisteröinnistä tai siitä, kun jälleenmyyjä luovuttaa auton ensiostajalle – riippuen siitä, kumpi tapahtuu ensin.</p> <p>Myyjämme palvelevat sinua kaikissa sähköautoiluun liittyvissä kysymyksissä. Ota yhteyttä lähimpään jälleenmyyjääsi.</p>
<p>Sähköautojen akku ei heikennä auton turvallisuutta. Turvallisuus on varmistettu esimerkiksi suojakytkimin ja ylijännitesuojin.</p> <p>Myyjämme palvelevat sinua kaikissa sähköautoiluun liittyvissä kysymyksissä. Ota yhteyttä lähimpään jälleenmyyjääsi.</p>
<p>Kyllä voi.</p> <p>Sähköauton akun kierrätys koostuu sekä mekaanisesta että hydrometallurgisesta prosessista.<br></p> <p>Käytöstä poistuneet litiumakut puretaan ja käsitellään ensin mekaanisesti; akut murskataan ja erotetaan jakeiksi kuten metalleihin, muoveihin ja mustaksi massaksi. Musta massa toimitetaan jatkokäsiteltäväksi eteenpäin kierrätyslaitokseen, jonka hydrometallurgisessa prosessissa tuotetaan uusia kierrätettyjä raaka-aineita käytettäväksi uusissa akuissa.</p>
Täyssähköiset konseptiautot
Katso miltä Audin sähköinen tulevaisuus näyttää.
Toimintamatkaan vaikuttavat varustetaso ja lisävarusteet. Kaikki ajoneuvot testataan WLTP-testimenetelmien mukaisesti. Ilmoitetut arvot on tarkoitettu vain vertailua varten; vertaa polttoaineenkulutuksen ja CO2-päästöjen arvoja vain muihin sellaisiin autoihin, jotka on testattu samalla testimenetelmällä. Nämä arvot eivät välttämättä kuvasta todellisia ajamisen aikaisia arvoja, joihin vaikuttavat monet tekijät, muun muassa tehdasasenteiset lisävarusteet, asennetut varusteet (rekisteröinnin jälkeen), vaihtelevat sää-, tie- ja liikenneolosuhteet, yksilöllinen ajotapa, auton kuorma, auton kunto, järjestelmien, kuten ilmastoinnin, käyttö (ja sähköautojen osalta lataustaso matkan alkaessa sekä akun ikä ja kunto). Sähköautojen arvot on kirjattu sen jälkeen, kun akku on ladattu täyteen. Sähköautot tarvitsevat sähkövirtaa lataamista varten. Nollapäästöt ajon aikana.