Vain vuosi alkuperäisen quattron Geneven ensiesittelyn jälkeen Audi alkoi saavuttaa valtavaa menestystä rallin MM-sarjassa.
Suomalainen Hannu Mikkola voitti kuusi ensimmäistä lumella ajettua erikoiskoetta Monte Carlon rallissa vuonna 1981. Hänellä oli lähes kuuden minuutin etumatka, kun voitto lipesi sormien välistä pienen onnettomuuden takia.
Mikkola paikkasi asian ja kirjasi ensimmäisen voittonsa seuraavassa kisassa Ruotsissa – ja aloitti quattron voittoisan aikakauden moottoriurheilussa. Loppu onkin historiaa.
Audi-quattron kestävä vetovoima
Audin quattro on ikoninen. Se edustaa turvallista ajamista ja urheilullisuutta, teknistä asiantuntemusta ja kilpailuetua. quattro-mallien menestys maanteillä ja kilparadoilla on luonut tälle perustan, jota legendaaristen tv-mainosten sarja on korostanut.
Yksi unohtumaton pätkä on vuonna 1986 Kaipolan hyppyrimäessä kuvattu klippi, jossa ralliammattilainen Harald Demuth nousee Audi 100 CS quattrolla omin voimin erittäin jyrkän, 37,5 asteen mäen ylös.
Rata-autoilu- ja rallicrossmestari, ruotsalainen Mattias Ekström teki vastaavan suorituksen vuonna 2019 kolmella sähkömoottorilla varustetulla Audi e-tron quattrolla, kun hän ajoi ylös Kitzbühelin Streif-laskettelurinteen jyrkimmän osan, jonka kaltevuus on jopa 85 %.
Katso Audi e-tron quattron suoritus alta.
Kitzbühelin rinne, jossa kaltevuus jopa 85 %. Audi e-tron, jossa sähköinen quattro-neliveto. Katso kuinka kävi.
Moottoriurheilun uusi aika
Moottoriurheilu kirjoittaa historiaa − ja myös tulevaisuutta. Audi testaa - ja siirtää - rajoja kilpailuissa. Monia teknisiä ratkaisuja voidaan testata ensin kilparadoilla ja hyödyntää myöhemmin sarjatuotannossa. Yhtenä esimerkkinä Dakar-ralleissakin nähty sähköinen Audi RS Q e-tron, jossa neliveto on toteutettu molemmille akseleille sijoitetuilla moottori-generaattori-yksiköillä.
Tätä tarkoitamme edistyneisyydellä, jota Audi quattrokin edustaa.