Audin quattro-neliveto on turvallisten ja nautinnollisten ajo-ominaisuuksien ja vakaan etenemisen tiennäyttäjä. Alun perin maaastoajosta nopeaan maantieajoon kehitetty jatkuvatoiminen nelivetojärjestelmä nousi nopeasti täsmällistä hallittavuutta arvostavien autoilijoiden suosikiksi. Jo yli 40 vuoden kokemuksen ja jatkuvan tuotekehityksen ansiosta quattro-nelivedon etumatka kilpailijoihinsa on edelleen selkeä. Sähköisen autoilun aikakausi on vienyt quattroa uusille alueille ja Audin täyssähköisiin malleihin onkin tarjolla uusi sähköinen quattro-neliveto.
Käyttövoimasta riippumatta quattro on ehdoton valinta, jos haluaa autoltaan vakaata etenemistä, turvallista ajokäytöstä ja aitoa ajonautintoa.
Kukapa ei sellaista haluaisi?
Klassinen jatkuva quattro-neliveto
Audi-malleissa, joissa on eteen pitkittäin asennettu moottori ja tiptronic-automaattivaihteisto, käytetään klassista quattro-järjestelmää itselukittuvalla tasauspyörästöllä, joka toimii täysin mekaanisesti ja viiveettä. Se on konfiguroitu planeettavaihteistoksi, joka koostuu aurinkopyörästä ja sylinterimäisistä planeettapyöristä, jotka on liitetty pyörivään koteloon.
Normaalissa ajossa 60 % väännöstä ohjataan taka-akselille halkaisijaltaan suuremman sisäisen vaihteen kautta. Jäljelle jäävä 40 % ohjataan etuakselille, jossa on pienempi aurinkopyörä. Epäsymmetrisen ja dynaamisen väännönjakauman ansiosta käsiteltävyys on urheilullista ja voimanjako painottuu taka-akselille. Jos yhden akselin pyörien pito vähenee, tasauspyörästön hammaspyörien muoto ja kierteinen hammastus tuottavat aksiaalivoimia, joiden ansiosta kitkalevyt lukittuvat. Näin suurempi osa vääntömomentista voidaan ohjata paremmin pitäville pyörille – jopa 70 % eteen ja enintään 85 % taakse.
quattro ultra
Erittäin taloudellinen quattro ultra -teknologia on suunniteltu pitkittäismoottorisille Audi-malleille, joissa on joko manuaalivaihteisto tai S tronic -automaattivaihteisto kaksoiskytkimellä. Maltillisella ajonopeudella ajettaessa voima ohjataan taloudellisuussyistä vain etupyörille ja neliveto otetaan tarvittaessa käyttöön välittömästi. Useissa tilanteissa neliveto aktivoidaan ennakoivasti. Nopeissa mutkissa pidon väheneminen havaitaan noin puoli sekuntia ennen, kuin pito todella menetetään. Audi quattro ultra -järjestelmässä ei ole pidon ja käsiteltävyyden osalta eroa jatkuvaan nelivetoon.
Kaksoiskytkimen käyttäminen tuo quattro ultra -teknologialle selvän kilpailuedun taloudellisuudessa. Kun järjestelmä muuttuu etuvetoiseksi, voimansiirron ulostulossa sijaitseva monilevykytkin irrottaa voimansiirron. Samalla avautuu myös irrotuskytkin takatasauspyörästössä. Niiden ansiosta voimalinjasta erotetaan komponentit, jotka aiheuttavat eniten häviöitä – kuten öljykylvyssä pyörivä suuri kruunupyörä ja kardaani.
Hydraulinen monilevykytkin
Kompaktinkokoisissa poikittaismoottorimalleissa käytetään quattro-voimalinjaa, jonka ytimessä on elektronisesti ohjattu hydraulinen monilevykytkin. Se on painojakauman optimoimiseksi asennettu kardaaniakselin päähän ennen takatasauspyörästöä. Kytkimen sisällä on metallisten kytkinlevyjen pakka, joka on järjestetty pareittain siten, että kunkin parin ensimmäinen levy on kiinni kiinteästi vetoakselin mukana pyörivässä kytkinpesässä ja toinen levy lyhyellä akselilla takatasauspyörästössä.
Nelivetoyksikkö laskee laajan tietokannan perusteella jatkuvasti parhaan voimanjakauman etu- ja taka-akselien välille. Tilanteen muuttuessa sähköinen aksiaalimäntäpumppu nostaa hydraulipaineen muutamassa millisekunnissa jopa 40 baariin ja painaa kytkinlevyjä yhteen, jolloin mukautuva voimansiirto jakaa vääntöä etuakselilta taakse. Poikittaismoottorilla varustetuissa urheilumalleissa kytkimen toiminnan hallinnassa tavoitteena on dynaamisuus ja voimanjako painottaa selvästi enemmän takapyöriä. Sport-ajotilassa tai ESC pois kytkettynä sallitaan hallitut luistot. Rauhallisesti ajettaessa kytkin on pois päältä ja hallinta sallii hallitun luiston alhaisen pidon tienpinnoilla. Maltillisesti ajettaessa kytkin voidaan joissain malleissa avata kokonaan taloudellisuuden parantamiseksi.
Huippusuorituskykyisen R8-urheiluauton toisen sukupolven versioissa (vuodesta 2015 alkaen) käytetään erityistä sähköhydraulisella monilevykytkimellä varustettua voimalinjaa. V10 keskimoottorin takana on kompakti seitsenvaihteinen S tronic -vaihteisto ja lukittuva tasauspyörästö, joka siirtää voiman takapyörille. Yksi ulostuloakseli on liitetty eteen menevälle kardaaniakselille. Etutasauspyörästöön on integroitu nestejäähdytteinen monilevykytkin, joka jakaa tarvittavan määrän voimaa etupyörille kaikissa ajotilanteissa. Autossa ei ole lainkaan kiinteää perusvoimanjakoa, vaan ääritapauksissa auto voi olla täysin etu- tai takavetoinen.
Sähköinen voimanhallinta
Täyssähköautojen myötä Audi siirtyy kestävän liikkumisen aikakaudelle – ja quattron tulevaisuuteen. Etu- ja taka-akselin sähkömoottorit mahdollistavat sähköisen nelivedon, joka varmistaa parhaan mahdollisen pidon ja urheilullisen käsiteltävyyden. Audin sähköinen neliveto tarjoaa kaikki perinteisen urheilutasauspyörästön edut.
Sähköinen neliveto säätelee väännön ihanteellista jakautumista molemmille akseleille jatkuvasti ja täysin portaattomasti yhdistäen yhdellä akselilla vetävän auton taloudellisuuden nelivedon pitoon ja käsiteltävyyteen. Maltillisesti ajettaessa käytetään vain taka-akselin sähkömoottoria. Jos tehoa tarvitaan enemmän kuin taka-akselin moottori pystyy tuottamaan, etusähkömoottori aktivoituu välittömästi. Tämä tapahtuu monissa tilanteissa ennakoivasti ennen luiston alkamista esimerkiksi jäisillä tienpinnoilla, nopeissa mutkissa sekä auton ali- tai yliohjautuessa.
Järjestelmä aktivoi sähkömoottorin vain noin 30 millisekunnissa enemmän voimaa tai pitoa vaativan tilanteen havaitsemisesta. Sähköiseen voimanjakoon yhdistettynä sähköinen neliveto tarjoaa erinomaisen pidon, vaikuttavan vakauden sekä ajomukavuutta kelistä riippumatta. Kuljettaja voi säätää auton käytöstä alustan asetusten valinnan avulla äärimmäisen vakaasta urheilulliseen.
Audi e-tron S ja e-tron S Sportback -malleissa Audi esitteli uusimman sukupolven sähköisen quattro-nelivedon. Näissä poikkeuksellisen urheilullisissa sähköisissä SUV-malleissa on kolme sähkömoottoria, joiden ansiosta kuljettajat saavat nauttia perinteisen, taka-akselille sijoitetun urheilutasauspyörästön eduista. Kumpikin takamoottori on kytketty oman voimansiirtonsa kautta yhteen takapyörään eikä pyörien välillä ole mekaanista yhteyttä. Sähköinen voimanhallinta jakaa tehoa takapyörien välillä millisekunneissa ja käytössä on sähkömoottoreiden äärimmäisen jykevä vääntö. Auton kääntyessä nopeasti mutkaan, sähkömoottori ohjaa lisää vääntöä ulkokaarteen puoleiselle pyörälle ja jarruttaa hienovaraisesti sisäkaarteen puoleista pyörää. Ero voi olla jopa 220 Nm, joka merkitsee pyörällä välityssuhteesta johtuen noin 2 100 Nm vääntöä. Sähköisen järjestelmän latenssi on vain noin neljännes mekaanisen vastaavasta, kun taas vääntö on suurempi.
Sähköisen nelivedon ohjausyksiköiden ja perinteisen urheilutasauspyörästön toimintatavan etujen yhdistäminen mahdollistavat ohjausoperaatioiden ennennäkemättömän tarkkuuden ja nopeuden. Elektronisella ajovakauden hallinnalla (ESC), moottoreiden ohjausyksiköllä (DCU), elektronisella alustanhallinnalla sekä tehoelektroniikan ohjausyksiköllä on jokaisella roolinsa.