Lataus > Sähköautot ja hybridit > Audi Finland
Täyssähköautojen ja ladattavien hybridien lataaminen

Sähköauton lataus

Täyssähköautojen ja ladattavien hybridien lataaminen

Malliston ensimmäisten täyssähköiset autot ja laaja valikoima ladattavia hybridejä ovat muuntaneet Audin klassisesta laadukkaiden autojen valmistajasta sähköautoilun järjestelmien tarjoajaksi. Tarjolla on runsaasti latausvaihtoehtoja, jotka tuovat älykkäitä ratkaisuja niin kotiin kuin tien päälle, joten voit ajaa huoletta sähköisesti kompromisseja tekemättä.

Jatkuvasti kasvava latausasemien maanlaajuinen verkoston myötä täyssähköauton tai ladattavan hybridin lataaminen on helpompaa, nopeampaa ja edullisempaa kuin koskaan.

  • Edullisempaa latausta

    Sähkön hinta on tällä hetkellä noin kaksi kolmannesta bensiinin tai dieselin hinnasta, joten sähköisen Audin lataus saattaa olla edullisempaa kuin uskotkaan.

  • Latauksella matkaan

    Yhdistyneessä kuningaskunnassa 95 prosenttia automatkoista on pituudeltaan alle 25 mailia, joten saatat pärjätä kotilatauksella suurimman osan matkoistasi.

  • Laajentuva verkosto

    Pidempiä matkoja varten on olemassa jo tuhansia julkisia latausasemia ympäri Yhdistynyttä kuningaskuntaa, ja uusia lisätään päivittäin.

  • Helpompaa kuin luulisi

    Auto viettää keskimäärin 80 prosenttia ajasta pysäköitynä kotona. Sinä aikana autosi voisi latautua.

Lataa kotona ja tien päällä

Lataa missä vain – määränpäässä tai matkalla.

Lataus kotona

Lataus kotona

Sähköauton tai pistokehybridin lataaminen on tietysti kätevintä hoitaa kotona. Yö on parasta latausaikaa, kun auto ei ole käytössä ja verkossa on eniten ylimääräistä sähköenergiaa. Näin pääset nauttimaan ajamisesta täyteen ladatulla autolla heti aamulla. Audi tarjoaa tehokkaan, älykkään ja kokonaisvaltaisen latauskonseptin e-tron-latausjärjestelmiensä kautta.

Audi e-tron compact -latausjärjestelmä

Audi e-tron compact -latausjärjestelmä

Riippumatta siitä, lataatko täyssähköautosi tai hybridisi voimavirtapistorasiasta tai tarvittaessa tavallisesta kotitalouspistorasiasta, kotona tai mökillä, modulaarinen e-tron compact -latausjärjestelmä on erittäin joustava. Järjestelmä koostuu ohjausyksiköstä, joka sisältää ajoneuvon latauskaapelin sekä kaksi virtakaapelia, joista toisessa on kotitalouspistotulppa ja toisessa voimavirtapistotulppa. e-tron compact -latausjärjestelmällä Audi e-tron -mallien lataus onnistuu enimmillään 11 kW:n latausteholla ja ladattavien hybridien lataus enimmillään 7,4 kW:n latausteholla. Käyttäjä voi valita ohjainlaitteesta lataustehon asetukseksi joko 100 tai 50 %. Tämä valintamahdollisuus voi olla hyödyllinen esimerkiksi silloin, kun kotona on päällä useita muita sähköä kuluttavia laitteita. e-tron compact -latausjärjestelmä ilmaisee latausaseman ja latausprosessin tilan ohjausyksikössä olevin LED-valoin.

e-tron compact -latausjärjestelmä on saatavilla vakiona kaikkiin täyssähköisiin autoihin ja ladattaviin hybrideihin.

Audi e-tron connect -latausjärjestelmä

e-tron connect -latausjärjestelmä – älykäs lataus nyt jopa 22 kW:n latausteholla

Mahdollisuus ladata Audi e-tron silloin, kun sähkö on edullisimmillaan, automaattinen lataustehon mukautus, kun kotitaloudessa on samaan aikaan käytössä muita sähkölaitteita, sekä lataukseen kuluneen energian dokumentointi (kWh) ovat vain muutamia esimerkkejä Audi e-tron -malleihin lisävarusteena saatavan connect-latausjärjestelmän hyödyistä. Järjestelmä yhdistää ajoneuvon yhteensopivaan kodin energianhallintajärjestelmään (HEMS) ja tekee näin sähköautosta osan älykotia. E-tron connect -latausjärjestelmä sisältää ohjainlaitteen, sopivan pituisen ajoneuvon latauskaapelin sekä kaksi virtakaapelia (joista toisessa on kotitalouspistotulppa ja toisessa voimavirtapistotulppa). Järjestelmä mahdollistaa latauksen jopa 22 kW:n teholla. Ohjausyksikössä on viiden tuuman kosketusnäyttö. Toimitukseen sisältyy aina myös seinäkiinnike.

e-tron connect -latausjärjestelmä on saatavilla vain täyssähköisiin Audi-malleihin. Jotkin älykkäistä lataustoiminnoista edellyttävät internetyhteyttä ja yhteensopivaa kodin energianhallintajärjestelmää.

e-tron connect -latausjärjestelmän hyötyjä ovat mm.
– sähkökatkosuojaus
– kustannusoptimoitu lataus
– aurinkoenergian hyödyntäminen
– integroitu latausenergian dokumentointi
– pin-koodisuojaus
– maksuttomat ohjelmistopäivitykset.

e-tron connect -latausjärjestelmä on saatavilla vain täyssähköisiin Audi-malleihin.

Lisätietoja connect-latausjärjestelmästä ja käyttöönotosta
Asennus kotiin

Kotitarkastus- ja asennuspalvelu

Kotitarkastus on maksullinen, ammattilaisen tekemä tarkastus, jossa selvitetään, soveltuuko kiinteistösi sähköjärjestelmä sähköauton lataamiseen. Voit tilata tarkastuksen suoraan Audi-kumppanilta maksua vastaan. Sähköasentaja esittelee sinulle jo mahdollisesti käytettävissä olevat latausvaihtoehdot ja kertoo myös parhaista mahdollisista latausratkaisuista, joilla latausajat ja -kustannukset voidaan optimoida. Hän voi myös suunnitella latausjärjestelmän yhdistämisen olemassa olevaan aurinkosähköjärjestelmään. Jos asentaja suosittelee muutoksien tekemistä kiinteistösi sähköjärjestelmään, hän tekee työstä yksilöllisen tarjouksen.

Älypuhelinohjaus myAudi-sovelluksella

Älypuhelinohjaus myAudi-sovelluksella

Lataustoimintoja voi hallita helposti myAudi-sovelluksessa.

Tarkista auton akun varaustaso ja toimintamatka, suunnittele matkasi ja tarkastele sen varrella olevia latausasemia ja lähetä reitti auton navigointijärjestelmään – kaikki onnistuu sovelluksessa.

Lisätietoja
Julkinen lataus

Julkinen lataus

Julkisia latauspisteitä voidaan käyttää, jos sähköautolla halutaan ajaa erittäin pitkiä matkoja tai autoa halutaan ladata kätevästi muuten vaikkapa tauon aikana. Ne tarjoavat myös vaihtoehtoisen latauspaikan, kun kotona lataaminen ei ole mahdollista. Kunkin käyttäjän henkilökohtaisista syistä riippumatta on julkisen latausinfrastruktuurin merkitys sähköautoilulle ratkaisevan tärkeä.

e-tron-latauspalvelu

e-tron-latauspalvelu

e-tron-latauspalvelu tarjoaa käyttöön yhden Euroopan suurimmista julkisista latausverkostoista:

  • yli 380 000 latauspistettä 26 maassa Euroopassa (yli 3 100 Suomessa) – ja määrä kasvaa edelleen.
  • lataus ulkomailla yhdellä sopimuksella e-roaming-ratkaisun ansiosta
  • maakohtaisesti yhtenäinen hinnoittelu
  • kaikki julkiset latausprosesseja ja -laskuja voi tarkastella kätevästi ja selkeässä muodossa myAudi-portaalissa ja myAudi-sovelluksessa.
Lisätietoja e-tron Charging Service -latauspalvelusta
Nopea lataus IONITY-verkostossa

Nopea lataus IONITY-verkostossa

Audi on sitoutunut rakentamaan tehokkaan latauspisteiden verkoston Euroopan pääliikenneväylien varrelle, jotta sinä voisit nauttia huolettomasti Audi e-tron -autosi pitkästä toimintamatkasta. IONITY on yritys, joka rakentaa ja ylläpitää valta- ja moottoriteiden varsille sijoitettujen pikalatauspisteiden verkostoa 26:ssa Euroopan maassa. Vain noin 30 minuuttia riittää Audi e-tron 55 quattron ja Audi e-tron Sportback 55 quattron korkeajänniteakun lataukseen pitkää ajomatkaa varten – näiden mallien latauksessa voidaan käyttää jopa 150 kW:n lataustehoa. Pikalatauspisteissä voi ladata vain täyssähköautoja.

  • Jopa 350 kW:n lataustehon tarjoavien suurteholatausasemien (HPC) verkosto mahdollistaa pitkien ajomatkojen sähköautoilun.
  • Käytettävissä kätevästi vuorokauden ympäri, viikon jokaisena päivänä.
  • Laskutus kätevästi e-tron-latauspalvelun kautta.
  • e-tron-reittisuunnittelua käyttämällä latauspysähdykset saadaan ajoitettua automaattisesti.
Lisätietoja IONITYn verkkosivuilta
K-lataus

K-Lataus – koko Suomen kattava sähköautojen latausverkosto

K-Lataus-asemilla sähköauton lataus onnistuu kätevästi esimerkiksi asioidessasi kaupassa. K-Lataus-asemien sähkö on uusiutuvalla energialla kotimaisesti tuotettua.

K-latausverkoston rakennus on hyvässä vauhdissa ja lisää tulee jatkuvasti. Katso tämänhetkisen verkoston laajuus ja tutustu myös muihin latauspalveluihin oheisesta linkistä.

Lisätietoja K-Latauksesta
  • Mallisto_content_mmi_883x496.jpg
    Audin intuitiivinen navigointijärjestelmä

    Audin intuitiivinen navigointijärjestelmä osoittaa sopivat latauspaikat reitilläsi.

  • Mallisto_content_myaudi_app_883x496.jpg
    MyAudi-sovellus

    MyAudi-sovellus löytää julkiset latausasemat ja suunnittelee reittisi – kaikki helposti puhelimella

    MyAudi-portaali
  • Mallisto_content_k-lataus-app_883x496.jpg
    Kolmansien osapuolten sovellukset

    Kolmansien osapuolten sovellukset, kuten K-Lataus, osoittavat lähimmän latausaseman tien päällä.

    K-Lataus-ohjeet ja -sovellus

Lisätietoja julkisesta latauksesta

Lataatko ensimmäistä kertaa tien päällä? Seuraavassa kerrotaan olennaisimmat tiedot julkisista latausasemista.

Erilaiset lataustehot ja -nopeudet

Julkisissa latauspisteissä on tarjolla erilaisia latausnopeuksia. Hitaammissa latauspisteissä käytetään vaihtovirtaa, kun taas tehokkaammissa pikalatauspisteissä tasavirtaa. Vaihtovirtalatauspisteet sijaitsevat yleensä asutuilla alueilla, pysäköintialueilla ja ostoskeskusten yhteydessä. Tasavirtalatauspisteitä sen sijaan on yleensä moottoriteiden varsilla ja joidenkin isojen jälleenmyyjien toimipisteiden yhteydessä. Julkiset latauspisteet voidaan yleisesti luokitella seuraavasti:

• hidas (enintään 3 kW AC)
• nopea (7–22 kW AC)
• nopea (43 kW AC tai 50 kW DC)
• ultranopea (100–350 kW DC)

Latausteho näytetään latausyksikössä.

Erilaiset pistoketyypit ja kaapelit

Julkisissa latauspisteissä on erilaisia pistoketyyppejä ja kaapeleita.

Julkisissa vaihtovirtalatauspisteissä on käytössä erilaisia pistoketyyppejä. Liitin voi niissä olla 3-pin, Commando, Type 1 tai Type 2. Type 2 -liitin on Euroopassa yleisin, ja sitä käyttävät Audi ja muut eurooppalaiset merkit. Vaihtovirtalatauspisteissä on joko kiinteä tai irrotettava kaapeli. Kiinteällä kaapelilla varustetun latausyksikön kaapeli liitetään suoraan omaan autoon. Latausyksikköön, jossa käytetään irrallista kaapelia, kytketään oma mode 3 -vaihtovirtalatauskaapeli. Kaikissa ladattavissa hybrideissä ja Audin täyssähkömalleissa on mukana tällainen kaapeli (voit siis käyttää tätä kaapelia latauspisteessä, jossa ei ole kiinteää kaapelia – liitä toinen pää autoon ja toinen latauspisteeseen).

Tasavirtalatauspisteissä on Chademo-, Tesla Type 2- tai CCS-liitin. CCS-latausjärjestelmä (yhdistetty latausjärjestelmä) on EU:ssa standardityyppi ja yleisimmin käytössä. Audi ja muut eurooppalaiset merkit käyttävät tasavirtalatauksessa tätä tyyppiä. Kaikissa tasavirtalatauspisteissä on erityiset kiinteät kaapelit.

Eri toimijoita

Suomessa on kattava sähköautojen latausverkosto. Esimerkiksi K-lataus mahdollistaa täyssähköauton tai hybridin helpon latauksen, sillä latausverkosto kattaa koko maan.

Maksutavat

Hyväksyttävät maksutavat vaihtelevat. Osassa verkoston pisteistä on käytössä omat latauskortit, kuten kontaktittomat RFID-kortit, kun taas toisissa on käytössä maksusovellus tai kontaktittomat maksukortit. Kustannus riippuu latausaseman tehotasosta ja verkostoon kuuluvan tarjoajan hinnoittelumallista.

Audi e-tron-latauspalvelu on suunniteltu sujuvoittamaan latauksen maksamista niin, että se onnistuu yhdellä kortilla/sovelluksella.

Miten sähköinen Audi ladataan?

  • Mallisto_content_valitse_latausyksikko_883x496.jpg
    1. Valitse latausyksikkö

    Kotilatauslaite tai julkinen latausasema. Selvitä, missä auton latausportti sijaitsee.

    Pistokehybridimalleissa on vain vaihtovirtaportti, kun taas täyssähköisissä Audeissa on sekä vaihtovirta- että tasavirtaportit.

  • Mallisto_content_kytke_883x496.jpg
    2. Kytke kaapeli

    Jos lataukseen käytettävään kotilatausasemaan tai vaihtovirtalatauspisteeseen voi liittää latauskaapelin, voit käyttää latauskaapelia (type 2, mode 3), joka on vakiona Audi-malleissa.

    Jos autoa ladataan tasavirtaa käyttävällä latausasemalla, kaapeli on kiinni yksikössä valmiina käyttöön.

  • Mallisto_content_anna_latautua_883x496.jpg
    3. Anna auton latautua

    Vihreänä vilkkuva latauksen LED-merkkivalo kertoo, että Audi latautuu. Jos lukitset auton, lataus jatkuu ja kaapeli lukitaan kiinni autoon, kunnes kuljettaja palaa.

    Lataus on valmis, kun latauksen LED-merkkivalo lakkaa vilkkumasta ja pysyy vihreänä.


  • Mallisto_content_seuraa_lataustasoa_883x496.jpg
    4. Seuraa lataustasoa

    MyAudi-sovellus yhdistää Audin käyttäjän puhelimeen. Sovelluksesta voit seurata lataustasoa ja latauksen kestoa.



Kauanko Audi e-tronia täytyy ladata?

Akun latausaikaan vaikuttavat monet tekijät, kuten ulkolämpötila, muiden maakohtaisten liitinten käyttö sekä esitoimintojen käyttö (esim. ajoneuvon etäohjattu ilmastointi). Kotitalouspistoketta käytettäessä e-tron-latausjärjestelmä rajoittaa lataustehoa. Latausaikalaskurilla voi laskea latausajan Audi e-tron-, Audi e-tron Sportback-, Audi e-tron S- ja Audi e-tron S Sportback -malleille.

Keskeisiä tietoja latauksesta

Latauksen kaksi päätyyppiä: vaihtovirta ja tasavirta

Vaihtovirtalataus (AC):

● Vaihtovirta on se sähkövirran tyyppi, jota toimitetaan kotitalouksiin ja työpaikoille.

● Vaihtovirta on yleisin lataustapa sähköautojen latauksessa kotona ja julkisissa latauspisteissä.

● Vaihtovirralla ladattaessa käytetään Audi-sähköautossa tyypin 2 latauspistoketta, joka on yleisin Euroopassa käytettävä pistoketyyppi.

● Voit käyttää kotilatausasemassa tai julkisessa tasavirtalatauspisteessä (jos kaapeli on irrotettavissa) ja tyypin 2 (type 2, mode 3) vaihtovirtalatauskaapelia, joka on vakiona kaikissa Audi-sähköautoissa.


Tasavirtalataus (DC):

● Tämä lataustapa sopii nopeaan lataukseen, ja sitä käytetään useimmiten erikoisasenteisissa latausyksiköissä, joita on mm. moottoriteiden varsilla ja joidenkin isojen jälleenmyyjien toimipisteiden yhteydessä.

● Tasavirtalatausta voivat käyttää vain täyssähköautot, kuten Audi e-tron -mallit.

● Tasavirralla ladattaessa käytetään Audi-sähköautossa CCS-latauspistoketta, joka on EU:n standardityyppi ja yleisin tasavirtapistoke Euroopassa.

Kaikissa tasavirtalatauspisteissä on erityiset kiinteät kaapelit.

e-tron latauspalveluverkosto

e-tron-latauspalveluverkosto tarjoaa käyttöön yli 380 000 latauspistettä 26:ssa Euroopan maassa. Audi e-tron -latauspalveluverkostossa asiakas voi valita kahdesta houkuttelevasta hinnoitteluvaihtoehdosta omaan ajoonsa sopivimman.

Suurteholataus (HPC)

Suurteholataus (HPC, high-power charging) mahdollistaa sähköauton nopeamman latauksen etenkin pidemmillä matkoilla. IONITY on suurteholatauksen tarjoaja, jolla on yli 400 latausasemaa, joissa on keskimäärin kuusi latauspistettä, 24 maassa. IONITY-latausasemilla voi ladata jopa 350 kW:n latausteholla. Audi e-tronin ja Audi e-tron Sportbackin suurtehoakun saa ladattua pikalatausasemalla noin 30 minuutissa niin pidempää matkaa varten. Audi e-tron 55 quattro ja Audi e-tron Sportback 55 quattro voidaan ladata enintään 150 kW:n latausteholla ja Audi e-tron 50 quattro ja Audi e-tron Sportback 50 quattro puolestaan enintään 120 kW:n latausteholla.

Pidä huolta Audisi akusta

Kaikki Audin hybridi- ja täyssähkömallien suurtehoakut on törmäystestattu ja suunniteltu kestämään auton koko elinkaaren ajan. Kaikissa on kahdeksan vuoden tai 160 000 ajokilometrin takuu, sen mukaan, kumpi täyttyy ensin. On kuitenkin huomattava, että samoin kuin matkapuhelimen akku, myös sähköauton akun latausnopeus hidastuu, kun varaustaso on enemmän kuin 80 prosenttia. Tällä tavoin huolehditaan akun käyttöiästä. Täyssähköautojen (kuten e-tronin) kohdalla suosittelemme, että tasavirtalatauksessa latauksen tavoitetasoksi asetetaan 80 prosenttia. Se soveltuu yleensä arkiajoon ja suojaa akkua. Jos on tarkoitus lähteä pidemmälle ajomatkalle, akun voi ladata täyteen.

Usein kysyttyä

Miksi pystyn lataamaan vain 11 kW:n latausteholla 22 kW:n latausasemalla?

Autoissa on vakiona 11 kW:n laturi. Lisämaksusta Audi e-tron 55- ja Audi e-tron Sportback 55 -malleihin on tilattavissa toinen laturi. Kahdella laturilla vaihtovirtalataus 22 kW:n latausteholla on mahdollista. Tasavirtaa käytettäessä esimerkiksi Audi e-tron 55 käyttää vakiona jopa 150 kW:n lataustehoa pikalatausasemilla. Audi-jälleenmyyjältäsi saat lisätietoja siitä, milloin tätä mahdollisuutta voidaan hyödyntää e-tron 50-, Audi e-tron Sportback 50-, e-tron S- ja Audi e-tron Sportback S -malleissa.

Mitä on otettava huomioon ladatessa autoa (julkisella) latausasemalla?

Seuraavassa kuvataan latausprosessi kaikkien Audi-sähköautojen osalta. Tässä mainittujen vaiheiden lisäksi muita tietoja ja huomioita on saatavilla autosi lokitiedoista kohdasta ”High-voltage battery – Charging – Starting charging”

1. Auton lukituksen on oltava avattuna
2. Latausliitännän luukku avataan painamalla luukun yläpuolella olevaa painiketta. Latausliitännän luukku sijaitsee etusiivekkeessä kuljettajan puolella (myös matkustajan puolella vaihtovirtalatauspistorasia lisävarusteena ominaisuuksista ja varustelusta riippuen).
3. Käytä tarvittaessa auton mukana tulevaa kaapelia (konepellin alla olevassa säilytyslokerossa). Konepellin avauspainike sijaitsee kuljettajan puoleisessa jalkatilassa.
4. Aseta pistoke jämäkästi paikoilleen ja pidä paikallaan, kunnes lukitus on valmis (LED-merkkivalo vilkkuu valkoisena)
5. Aktivoi/maksa lataus latausasemalla (pitämällä RFID-korttia latausaseman lukijassa tai käynnistä lataus sovelluksesta) ja seuraa latausaseman ohjeita.
Huom.: Käytä vain kyseisen palveluntarjoajan hyväksymiä latauskortteja (esim. e-tron-latauspalvelusta). Käytä tarvittaessa muiden tarjoajien kortteja tai luottokorttia.
6. Seuraa latauksen LED-merkkivaloa (vihreänä vilkkuva valo = lataus on käynnissä). Ohjeet sijaitsevat latauspistorasian vieressä olevassa tarrassa.
7. Latausenergia ja arvioitu latausaika näkyvät mittaristossa heti, kun ovi avataan. Tiedot voi tarkistaa myös myAudi-sovelluksesta.

Latauksen lopettaminen:
8. Avaa auton lukitus.
9. Lopeta latausprosessi autosta painamalla latausliitännän luukun painikkeita. Hyväksy lataus tarvittaessa latausasemalla pitämällä RFID-korttia uudelleen latausaseman lukijassa – tarkista latausasemalla annettavat ohjeet.
10. Irrota latauspistoke (LED-merkkivalo palaa latausliitännän luukun yläpuolella, kun pistokkeen voi irrottaa). Paina tarvittaessa painiketta uudelleen, jotta lukitus avataan.
11. Kuljeta tarvittaessa kaapeli takaisin autoon.

Mistä näen tarkasti akun varaustilan?

Vastaus koskee kaikkia Audin sähkökäyttöisiä malleja. ”MMI-valikon kohdassa ”Vehicle/Charging & Efficiency” on kohta ”Charge...”, jossa voi tarkastella akun tarkkaa varaustilaa. Tässä esitetään myös liukuvalitsin, josta voi valita latauksen tavoitetason. Tämän alavalikon voi myös halutessaan siirtää pikavalikkoon painamalla ja pitämällä painettuna. Akun varaustason voi tarkistaa myös myAudi-sovelluksen aloitussivulta ja sovelluksen kohdasta ”Charge planning”.

Onko sähköauton tai hybridin lataus kotona monimutkaista?

Audi e-tron -malleissa ja pistokehybrideissä on vakiona e-tron compact -latausjärjestelmä. e-tron-malleihin voi lisäksi saatavilla lisävarusteena connect-latausjärjestelmä, jonka avulla auton voi ladata joustavasti kotona kotitalous- tai voimavirtapistorasiasta. Järjestelmä koostuu ohjausyksiköstä, joka sisältää ajoneuvon latauskaapelin sekä kaksi virtakaapelia, joista toisessa on kotitalouspistotulppa ja toisessa voimavirtapistotulppa. Compact-latausjärjestelmän latausteho on enintään 11 kW Audi e-tron -malleille ja enintään 7,4 kW pistokehybrideille. Käyttäjä voi valita ohjainlaitteesta lataustehon asetukseksi joko 100 tai 50 %. Tämä valintamahdollisuus voi olla hyödyllinen esimerkiksi silloin, kun kotona on päällä useita muita sähköä kuluttavia laitteita. e-tron-latausjärjestelmä näyttää järjestelmän tilan ja latausprosessin vaiheen selkeästi ohjausyksikössä olevin merkkivaloin. Audi-jälleenmyyjäsi saat lisätietoja sähköasentajista, jotka voivat kartoittaa kotisi sähköjärjestelmän yksilöllisesti ja ammattimaisesti.

Paljonko (pika)-latauspisteitä on?

Audin kokonaisvaltainen e-tron-latauspalvelu tarjoaa tällä hetkellä julkisen latausinfrastruktuurin 25:ssä Euroopan maassa. Audin oma latauskortti kokoaa yhteen yli 380 000 latauspistettä ja yli 400 kansainvälistä latausasematoimijaa. Esimerkiksi Ionity-suurlatausverkosto on liitetty e-tron-latauspalveluun.

Lisäksi esimerkiksi K-Auton ylläpitämä sähköautojen latausverkosto K-Lataus kattaa vuoden 2022 lopussa noin 200 asemaa ympäri Suomen. Suunnitelmissa on avata sekä täysin uusia asemia että päivittää vanhoja suosittuja asemia. Fokus pysyy pika- ja suurteholatauspisteiden määrän kasvattamisessa.

Kauanko täyssähköauton lataus kestää?

Audi e-tron ja Audi e-tron Sportback -mallit sopivat pikalataukseen tien päällä. Suurteholatausasemalla voidaan käyttää 150 kW:n lataustehoa, jolloin akku latautuu 80 prosenttiin nopeasti. Näin ollen näiden mallien akku latautuu suurteholatausasemalla 5 %:sta 80 %:iin jo noin puolessa tunnissa. Jos taas akku halutaan ladata täyteen toimintamatkan maksimoimiseksi, tarvitaan edistyksellisen akunhallintajärjestelmän ansiosta vain 20 minuuttia lisäaikaa. Latauspysähdysten kestoa voi arvioida kätevästi verkkosivuillamme olevalla latausaikalaskurilla.

Onko Ionity-lataus kallista?

e-tron-asiakkaat voivat Audi-latauskortilla hyödyntää siirtohinnoittelua erityisehdoin moottoriteiden IONITY-verkoston suurteholatausasemilla. Asiakas maksaa näillä latausasemilla vain tosiasiallisesti lataamastaan sähköstä.

Asiakkaalta veloitetaan CCS-latauksesta e-tron-latauspalvelun siirtoveloitushintaa 0,79 euroa / min / 350 kW, mikä vastaa kotitaloussähkön keskihintaa. Sähkö on tuotettu kokonaan uusiutuvilla energialähteillä. Pidemmillä ajomatkoilla e-tron-latauspalvelua täydentävät muiden tarjoajien suurteholatausasemat.

*Laskuri on suuntaa antava. Ajoneuvon kulutus ja toimintamatka on määritelty maailmanlaajuisesti yhtenäistetyn testimenetelmän (WLTP) mukaisesti.
Ajoneuvon latausteho ja -aika voivat vaihdella olennaisestikin ilmoitetusta ohjearvosta.